2019-10-20, 21:20
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Jag fick 6

2*2 var kvadraten, sen en triangel som var (2*2)/2. Men flera andra i tråden fick 10 så antar att det är rätt

Minns du lite mer av uppgiften. Vet att jag svarade 10 på en geometrisk uppgift och hoppas att det inte var fel, men minns inte riktigt vilken det var och detaljerna. Du har kanske mer info?
Citera
2019-10-20, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
Minns du lite mer av uppgiften. Vet att jag svarade 10 på en geometrisk uppgift och hoppas att det inte var fel, men minns inte riktigt vilken det var och detaljerna. Du har kanske mer info?

Det var ett koordinatsystem, med en femhörning i form av en kvadrat med en trekant som satt på ena sidan av kvadraten

Tillägg: vissa löste den genom att göra kvadraten till 4 trianglar, plus den femte triangeln. Det verkar ha gett rätt svar.

Jag räknade ut arean av kvadraten och lade till arean av triangeln. Det verkar ha gett fel svar, då det verkar som kvadraten inte hade sidorna 2 som man kunde tro
Senast redigerad av XxDrag0N-Sl4y3RxX 2019-10-20 kl. 21:24.
Citera
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Jag fick ihop 10 ae. genom att räkna små kvadrater i figuren och lägga ihop övriga överblivna små trianglar till små fyrkanter. De blev 10 sammanlagt.

Så minns jag uppgiften också och fick 10, men de kanske syftar på en annan uppgift?
Citera
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Det var ett koordinatsystem, med en femhörning i form av en kvadrat med en trekant som satt på ena sidan av kvadraten

Tack. Fick 10 ae på den.

Edit: Men efter flera olika uppgifter om svaret kanske jag har fel?
Citera
2019-10-20, 21:26
Medlem
Citat:
Tack. Fick 10 ae på den.

Tror tyvärr du har rätt. Kvadraten verkar inte ha haft sidorna 2, som vi som svarade 6 trodde.
Citera
2019-10-20, 21:27
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutens
Kvadraterna ni räknar på hade inte bas 2. Utan sidan på kvadraten var hypotenusan av en triangel där båda kateterna var 2

Så räknade jag också och fick svaret 10 ae.
Citera
2019-10-20, 21:27
Medlem
Citat:
Tack. Fick 10 ae på den.

Jadu... Jag vill minnas att kvadraten hade area 4 och triangeln area 2, men man blir helt knäpp i skallen av att försöka komma ihåg allt 🤣 Kan likväl ha vara att kvadraten hade area 8 och triangeln area 2 eller något, svarsalternativ "6" låter bekant bara.
Citera
2019-10-20, 21:30
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Tack. Fick 10 ae på den.

Du har nog rätt. Jag begick ett räknefel och fick 6 men efter en närmare titt så tvekade jag och handräknade. Då förstod jag att jag hade missuppfattat den så svarade till sist 10 ae.

Någon som minns en åttahörning med sidan x och sedan triangeln med hypotenusan 5x, vilken har störst omkrets? Jag svarade triangeln. Någon input?
Citera
2019-10-20, 21:33
Medlem
Citat:
Du har nog rätt. Jag begick ett räknefel och fick 6 men efter en närmare titt så tvekade jag och handräknade. Då förstod jag att jag hade missuppfattat den så svarade till sist 10 ae.

Någon som minns en åttahörning med sidan x och sedan triangeln med hypotenusan 5x, vilken har störst omkrets? Jag svarade triangeln. Någon input?
D. 8X på åttahörningen. Du kan inte räkna Pythagoras med två okända. Minns den dock inte.
Citera
Medlem
Citat:

svarade samma. Hann inte räkna på den frågan men tyckte triangeln lät rimlig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbaker
D. 8X på åttahörningen. Du kan inte räkna Pythagoras med två okända. Minns den dock inte.

Svarade också D men det var total chansning
Citera
Medlem
Remuluss avatar
Citat:

Minns också den, svagt, men om nu delprov 2 verkligen var "testprovet" vilket jag hoppas så kan både du och jag glömma den.

Var mycket osäker på svaret och gissade i hastigheten, men vill mena att omkretsen på 8-hörningen var störst.

D.v.s 1 större än 2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in