2019-10-20, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
Tack!

Fånigt test där så stor andel har alla rätt. Det borde snarast vara normalfördelat, men å andra sidan kanske många känner sig kränkta av att få dåligt resultat.. .

Som andra skrivit, så tror även jag att svårighetsgraden anpassats till nytillkomna folkgrupper med obefintliga kunskaper inom allt annat än att plundra, råna, hota, slåss och våldta.
Tror du nykomlingarna får ett eget prov? Jisses. . . Det är bra att fler kan söka till högre studier.
Citera
2019-10-20, 19:57
Medlem
Aldrig gjort HP, men består orddelen där också av 20 ord, exakt de som användes här? För om detta test var mindre, och det anses lätt så kan man ju ha medvetet valt 20 enklare ord. Kanske för att låta folk känna sig lite smartare.

Hade fö 17, och jag är erkänt kass på ordförståelse, så ett fantastiskt resultatet.
Citera
2019-10-20, 20:04
Medlem
flashbackdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Aldrig gjort HP, men består orddelen där också av 20 ord, exakt de som användes här? För om detta test var mindre, och det anses lätt så kan man ju ha medvetet valt 20 enklare ord. Kanske för att låta folk känna sig lite smartare.

Hade fö 17, och jag är erkänt kass på ordförståelse, så ett fantastiskt resultatet.

Fick 19 när jag testade. Ja, det är exakt dessa 20 ord. Dock är själva provet större än så.. det är även meningskomplettering, läsförståelse utifrån texter etc. Samt en matematisk och logisk del. Men själva orden är exakt dessa 20.

Rekommenderar denna länk för de som inte vill stödja gammelmedia som Aftonbladet med klick.
https://www.svt.se/special/hogskoleprovet-ord-ht-2019/
Citera
2019-10-20, 20:04
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagis-Dropout
Tror du nykomlingarna får ett eget prov?
Tvärtom! Om de hade fått det så hade man ju inte behövt sänka nivån på det enda prov som ges.

Citat:
Jisses. . . Det är bra att fler kan söka till högre studier.
Oavsett kunskaper? Varför inte skippa proven och bara ta in alla.. .tja, kanske det du
Citera
2019-10-20, 20:05
Medlem
Gud-Runars avatar
Det anpassar sig alldeles automatiskt till den sjunkande allmänbildningen!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...hogskoleprovet

"Underlaget till nya orddelar i proven tas bland annat fram genom att testa olika ord och uppgifter på provdeltagarna under provdagen.
– Alla provdeltagare på provdagen gör ett extra häfte med utprövningsuppgifter som testas för att vi ska se hur svåra de är, om det är skillnad mellan tjejer och killar eller i ålder – är det de yngre eller äldre som kan ordet."
Citera
2019-10-20, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
Tvärtom! Om de hade fått det så hade man ju inte behövt sänka nivån på det enda prov som ges.
Oavsett kunskaper? Varför inte skippa proven och bara ta in alla.. .tja, kanske det du
Först och främst hur vet du att det är p.g.a. nykomlingarna? För det andra så är orddelen bara en liten del. Sluta vara så dramatiskt, kärring.
Citera
2019-10-20, 20:14
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Det var ju roligare förr med hegemoni, lakonisk, profan, panegyrik, arrivist och luguber.
Citera
2019-10-20, 20:27
Snubblade på ”cysta”. Jag är inte imponerad av mig själv.
Citera
2019-10-20, 20:46
Medlem
DannyButtermans avatar
17/20 och jag är inget supergeni precis. Minns det som mycket svårare när jag gjorde provet 2010.
Citera
2019-10-20, 20:52
Medlem
euqueros avatar
De där orden behövde man inte ens grubbla på för att träffa rätt på en gång. Tragisk utveckling
Citera
2019-10-20, 21:01
Medlem
Var väl inte så lätt? Jag fick i och för sig 20/20 men då hade jag ren tur på "slå lovarna kring" och var osäker på ett par andra. Vill också minnas att det var enklare förra året.

Tänk på att just ordförståelsen blir enklare när man är äldre till skillnad mot de andra delarna eftersom man lär sig fler ord med åldern. För en 18-åring är det här nog ganska svårt.
Citera
2019-10-20, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rueall
Var väl inte så lätt? Jag fick i och för sig 20/20 men då hade jag ren tur på "slå lovarna kring" och var osäker på ett par andra. Vill också minnas att det var enklare förra året.

Tänk på att just ordförståelsen blir enklare när man är äldre till skillnad mot de andra delarna eftersom man lär sig fler ord med åldern. För en 18-åring är det här nog ganska svårt.

Dessa ord kunde jag utan problem som 18-åring också, men jag håller nog med om att dagens 18-åringar inte kan alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in