2019-10-20, 12:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Detta argument fungerar både på en platt jord och bolljord.

Boll jord: solen långt borta.
Platt jord: solen nära.

Samma effekt. Bevisar varken platt eller boll jord.

Hur långt bort från Sverige är solen när den går ner över horisonten i väster ikväll?
Citera
2019-10-20, 13:37
Medlem
madtops avatar
Citat:

Mmm, men det ena alternativet faller för vi alla kan konstatera att solen inte är nära.

Och om du dessutom tar dig tid att t.ex triangulera solen så framstår det väldigt tydligt att den omöjligt kan vara "liten och nära", avstånd och vinklar stämmer helt enkelt inte.
Senast redigerad av madtop 2019-10-20 kl. 13:49.
Citera
2019-10-20, 16:23
Bannlyst
Citat:

Låter ologiskt att skuggan skulle ändra sig jorden vore platt. Litar mer på matematikerna än du som inte kommer med matematiska motargument. Ta illa upp om du vill jag bryr mig inte.

Tänk dig att du har en bok tex som du lägger på ett bord. Sen så ställer du en penna på bordet och låter en lampa med fix position lysa mot pennan. Pennan kommer då bilda en skugga som beror på vinkeln som ljuset faller mot pennan eller hur?`

Varför skulle skuggan ändras med tiden om lampan inte flyttar sig menar du då? Det kan du inte förklara eller hur?

En vinkel ändrar (om du har en vektor oavsett längden på vektorn). Du kanske inte är så matematisk men jag menar att avståndet ifrån ljuskällan inte ändrar vinkeln oavsett om solen i detta fallet skulle ligga en nanometer ifrån jorden eller en 8 minuters ljusfärd. Det tror jag du intuitivt kan inse om du leker med en penna och en lampa.
Senast redigerad av MosterIBoras 2019-10-20 kl. 16:34.
Citera
2019-10-20, 17:12
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Det är mycket enkelt att falsifiera nära sol och platt jord på en gång med 3 cirka meterlånga pinnar och 3 måttband. 3 personer i olika delar av världen behövs, gärna en söder om ekvatorn och alla 3 platser ska ha sol. Sätt ner pinnarna vertikalt och mät deras höjd. Helst ska man även ha väderstrecken skuggorna pekar åt. Med dagens snabba kommunikation kan man sedan mäta längden på pinnarnas skuggor samtidigt och sedan med lite matematik få fram att solen inte kan vara nära samt dessutom att jorden inte kan vara platt.

Obs att man inte bevisar jordens sfäriska form men väl falsifierar den platta.
Senast redigerad av RostigHink 2019-10-20 kl. 17:15.
Citera
2019-10-20, 17:53
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Hur ska jag förklara det, utan att förstå vad natthimlen är för någonting? Liksom, försök förstå att en platt jord inte är en platt jord i ett heliocentriskt solsystem. 🙂
Polstjärnans position går inte att få ihop med platt jord oavsett om det är heliocentriskt eller geocentriskt.
Citera
2019-10-20, 18:10
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Allting har en poäng, även du. Poängen är att det ska lura dig. Om du kunde se hur långt som helst skulle det innebära enorma mängder av information att processa.
Ja självklart sätter ögats upplösning en gräns för hur mycket detaljer du kan se på långt håll men detta saker att se mindre ut tills dom blir så små att ögats upplösning inte räcker till men perspektivet får inte Toronto att till hälften sjunka ner under havsytan. Är ju lika långt till toppen av skyskrapan som till botten av den.
Citera
2019-10-20, 19:39
Medlem
nerdnerds avatar
Plattjordare vs forskare i detta avsnitt av Jubilee "middle grund".
https://youtu.be/Q7yvvq-9ytE
Det är alltså tre personer från vardera lägret som möts i ett samtal under rätt så reglerade former. Vet inte riktigt vad jag ska säga mer i sak. Antar att det mest intressanta är själva dynamiken och hur de ser på varandra. Vilket läger vill du tillhöra?
Citera
2019-10-20, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hur långt bort från Sverige är solen när den går ner över horisonten i väster ikväll?
Vet ej. Jag måste inte veta för kunna kritisera globmodellen.
Citera
2019-10-20, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Mmm, men det ena alternativet faller för vi alla kan konstatera att solen inte är nära.

Och om du dessutom tar dig tid att t.ex triangulera solen så framstår det väldigt tydligt att den omöjligt kan vara "liten och nära", avstånd och vinklar stämmer helt enkelt inte.
Hur kan vi konstatera att solen inte är nära? För du säger ju bara att det är så men backar inte upp ditt påstående utan menar att jag ska triangulera solen. Du påstår något som jag sedan ska bekräfta. Utarmad retorik, inget annat.
Citera
2019-10-20, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterIBoras
Låter ologiskt att skuggan skulle ändra sig jorden vore platt. Litar mer på matematikerna än du som inte kommer med matematiska motargument. Ta illa upp om du vill jag bryr mig inte.

Tänk dig att du har en bok tex som du lägger på ett bord. Sen så ställer du en penna på bordet och låter en lampa med fix position lysa mot pennan. Pennan kommer då bilda en skugga som beror på vinkeln som ljuset faller mot pennan eller hur?`

Varför skulle skuggan ändras med tiden om lampan inte flyttar sig menar du då? Det kan du inte förklara eller hur?

En vinkel ändrar (om du har en vektor oavsett längden på vektorn). Du kanske inte är så matematisk men jag menar att avståndet ifrån ljuskällan inte ändrar vinkeln oavsett om solen i detta fallet skulle ligga en nanometer ifrån jorden eller en 8 minuters ljusfärd. Det tror jag du intuitivt kan inse om du leker med en penna och en lampa.
En av globjorden främsta reklampelare Neil de Grasse Tyson erkänner att Eratosthenes test fungerar på platt jord och boll jord. Se nedan video. Jag har inte tagit illa upp.

11.40 in i videon.
https://www.youtube.com/watch?v=kX2k5VXEh8U
Citera
2019-10-20, 23:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Hur kan vi konstatera att solen inte är nära? För du säger ju bara att det är så men backar inte upp ditt påstående utan menar att jag ska triangulera solen. Du påstår något som jag sedan ska bekräfta. Utarmad retorik, inget annat.
Att triangulera och mäta avståndet till solen och månen har forskare redan gjort sedan tusentals år så du behöver inte triangulera. Till månen går det även att mäta avståndet med laser. Kort sagt så är det bevisat att solen och månen inte är nära.
Citera
2019-10-20, 23:27
Medlem
madtops avatar
Citat:
Hur kan vi konstatera att solen inte är nära?

Det enklaste sättet är att mäta dess storlek.
Perspektiv du vet....

Citat:
... utan menar att jag ska triangulera solen. ...

Ja det vore en bra start om du vill övertala någon att solen är liten och nära.
Ställ upp en hypotes om att solen är xx mil bort och bekräfta din hypotes med observationer.

Du begriper det antagligen inte men skälet till att ingen plattjordare kan presentera en konkret modell är att i samma sekund som någon plattjordare är konkret så kommer påståendet att falsifieras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in