2019-10-16, 22:30
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Därför att den rörde sig bort ifrån observatören.

Och vad hindrar ljuset att nå våra ögon?
Citera
2019-10-16, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej, det är inte 'poängen med perspektiv' Det finns ingen poäng med perspektiv. Parallella linjer ser ut att gå ihop i en punkt oändligt långt bort. Våra ögon lurar oss att de verkligen möts, men det är helt utan poäng.
Allting har en poäng, även du. Poängen är att det ska lura dig. Om du kunde se hur långt som helst skulle det innebära enorma mängder av information att processa.
Citera
2019-10-16, 22:41
Medlem
constants avatar
Citat:
Det finns flera exempel på hur man i vardagen kan se att rådande förklaringar är felaktiga och när man påpekar det uppstår genast dålig stämning.
Har du någonsin funderat på varför "rådande förklaringar" är det konsensus som gäller?

Kan det vara så att det finns mängder med evidens för en jord som en glob, och i princip inget för en platt jord?
Citera
2019-10-16, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Ändrar du vinkeln mellan ögat och den nedre delen av tornet? I så fall, ökar den eller minskar den gentemot den vågräta linjen från ögat mot tornet.
Vinkelhöjd. Från tornet till vattnet sett ifrån observatören.
Citera
2019-10-16, 22:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Allting har en poäng, även du. Poängen är att det ska lura dig. Om du kunde se hur långt som helst skulle det innebära enorma mängder av information att processa.

Nej du. Allt har inte någon poäng. Nu sitter du och hittar på grejer igen. Det mesta saknar faktiskt en poäng. Fenomenet som yttrar sig som centralperspektiv är ingen uppfinning. Däremot kan man vid bildframställning arbeta med centralperspektiv. Då vill man skapa en illusion av djup i bilden, och där finns det en poäng.
Citera
2019-10-16, 22:47
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Vinkelhöjd. Från tornet till vattnet sett ifrån observatören.

Varför svarar du inte ens på min fråga?

Ändrades även vinkeln för den nedre delen av tornet gentemot den vågräta linjen rakt ifrån ögat? Och i så fall minskar den eller ökar den om du ökar avståndet?
Citera
2019-10-16, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag förstår inte hur en flyttad punkt kan dölja delar av ett hus.
Du borde fortfarande kunna dra en rät och obruten linje från mötespunkten till betraktaren.

Jo vi vet att du påstår det.
Hur vore det om du i stället försökte förklara hur mitt perspektiv kan dölja saker.
Punkten där ditt perspektiv upphör har flyttats, men ditt perspektiv förblir av samma mått.
Det du menar är kurvatur menar jag är perspektiv, skillnaden är att du inte kan producera något som stöder ditt påstående om kurvatur. Jag har visat hur perspektiv och minskad vinkel till objektet skymmer det.
Citera
2019-10-16, 22:50
Medlem
Citat:
Hur i hela världen kan ett "förflyttat perspektiv" göra så att vattnet ligger högre?
Mer vattenyta mellan dig och tornet.
Citera
2019-10-16, 22:52
Medlem
Citat:
Och vad hindrar ljuset att nå våra ögon?
Den obefintliga vinkeln.
Citera
2019-10-16, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har du någonsin funderat på varför "rådande förklaringar" är det konsensus som gäller?

Kan det vara så att det finns mängder med evidens för en jord som en glob, och i princip inget för en platt jord?
Konsensus är inget bevis.

Det är vanligt förekommande att globjordare påstår att det finns mängder av bevis för en sfärisk jord men vid närmare granskning visar de sig vara lögner, lögner det råder konsensus om.
Citera
2019-10-16, 22:58
Medlem
madtops avatar
Citat:
Punkten där ditt perspektiv upphör har flyttats, men ditt perspektiv förblir av samma mått.

Du är helt obegriplig och du skyr nyckelfrågan som pesten:
Vad hindrar ljuset att nå dina ögon? Du kan fortfarande dra en rät linje från punkten till dina ögon.

Citat:
Det du menar är kurvatur menar jag är perspektiv....
Perspektiv handlar om räta linjer, perspektiv kan aldrig hindra ljus.

Citat:
Jag har visat hur perspektiv och minskad vinkel till objektet skymmer det.

Nej det har du verkligen inte. Du har inte lyckats förklara varför vi inte längre kan dra en rät och obruten linje mellan objektet och vår ögon.

Rita gärna en skiss så kanske vi förstår bättre. En skiss med Turning Torso, det platta Öresund och en betraktare i Danmark.
Senast redigerad av madtop 2019-10-16 kl. 23:07.
Citera
2019-10-16, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej du. Allt har inte någon poäng. Nu sitter du och hittar på grejer igen. Det mesta saknar faktiskt en poäng. Fenomenet som yttrar sig som centralperspektiv är ingen uppfinning. Däremot kan man vid bildframställning arbeta med centralperspektiv. Då vill man skapa en illusion av djup i bilden, och där finns det en poäng.
Vad är argumentet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in