2019-10-19, 22:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Ja, det var en artikel i Nerikes Allehanda. Det stod bl.a. att grannen/vittnet hade sett att LW hade rosa träningskläder, men jag minns ingenting om att vittnet skulle ha hetat Erik. Just namnet kanske kommer från 'JokerMannen'?

Reagerade på det sista i ditt inlägg.
Jag har absolut missat att det skulle vara Er*k Fr*dh*lm som skulle varit den granne som observerade henne när hon joggade.

Ha bor visserligen i Örebro, men det är ca 7,7 km till hans bostad.
Eller har jag missuppfattat något?
Citera
2019-10-19, 22:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Reagerade på det sista i ditt inlägg.
Jag har absolut missat att det skulle vara Er*k Fr*dh*lm som skulle varit den granne som observerade henne när hon joggade.

Ha bor visserligen i Örebro, men det är ca 7,7 km till hans bostad.
Eller har jag missuppfattat något?
Du läser hela tiden in saker som inte står i de inlägg du citerar. Ingen här har påstått att det var någon Er*k Fr*dh*lm som sade sig ha sett LW på kvällen den 14/5. Ingen har heller påstått sig ha sett henne jogga.
Senast redigerad av Draifos 2019-10-19 kl. 22:59.
Citera
2019-10-19, 22:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ingen har väl påstått att det var någon Er*k Fr*dh*lm som sade sig ha sett LW på kvällen den 14/5. Ingen har heller påstått sig ha sett henne jogga. Du läser hela tiden in saker som inte står i de inlägg du citerar.

Expressen:
"– Den pastor som skulle viga oss låg i feber och då var det naturligt att fråga Lena. Hon skulle hålla i ett stort event samma dag och hade egentligen inte tid, men hon ställde verkligen upp och hade ett vigselsamtal med oss. Sedan tillfrisknade pastorn och det löste sig, säger han."

" De höll sedan kontakten genom åren, och när han för fem år sedan flyttade till Örebro fanns det en trygghet i att känna henne. "

https://www.expressen.se/nyheter/vannen-om-lena-hon-stallde-verkligen-upp/

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
"Grannen Erik" bor i området och ville bli akut vigd av LW när prästen han bokat för vigsel blev sjuk. Det ordnade sig sen och LW behövde inte rycka in. Ja, han uttalade sig i riksmedia och verkar vara församlingsmedlem, men inte närmsta granne, väl?

Att alla känner alla i det lilla falskt idylliska området är ingen nyhet.

Erik såg LW i träningskläder tidigare på kvällen och kanske hon då stötte på ett manligt cyklande par (SD o JG) på rundan?

Hon har därefter varit hemma och någon/ra får henne att hastigt gå ut och lämna dörren på glänt.
Citera
2019-10-19, 22:59
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Han hade nog hoppats att tråden skulle ha uppmärksammat den loggen långt tidigare. Jag tror han följde tråden med stort intresse för att se om vi skulle förstå hans olika budskap. Han blev nog besviken när han inte blev "sedd".

Fy fan, vilken makaber människa. Det verkar onekligen som att han njuter av att se döda krossade djur, skelett, blod och inälvor synliga från spräckta kroppar.

Instämmer. En sjuk själ i en sund kropp. Inte konstigt alls att han fortsatt leva på som om inget hänt efter mordet på Lena.
Citera
2019-10-19, 23:11
Medlem
Citat:
I vanliga fall brukar@studentbakerhog vara den som är bäst på att sammanfatta den senaste månaden .

Jag är sämst på sånt.

Kan väl bara tipsa om att 24/10 ska åtal väckas. Men vi får väl se, säkert blir det åtalsförlängning igen.

Personligen är jag lite nyfiken vad som händer med HD. Detta för att hon ju är skäligen misstänkt för mord alternativt skyddande av brottsling (såvitt vi vet). Jag vet inte, men förmodar att det blir omöjligt att väcka åtal mot SD om HDs roll inte är klar.

HD skrev i en logg 1/10:

(min fetning)
"Igår släpptes en ny myst i Mellösaland och idag blev det till att ta en tur dit tillsammans med Ourlove. När vi ändå var ute på vift var det lika bra att logga allt som fanns löst i området. Vi fick en härlig förmiddag med klarblå himmel, sol och fina höstfärger i naturen och inte blev det sämre av att jag fått positiva nyheter under morgonen. Stort grattis till Beppe som fick äran att lägga ut ett spöke och tack för att du valde denna fina plats. "

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=c72f2859-720c-44dc-9a71-9d67d652cbc5&IID=23e01603-117f-431e-a368-8ebce464ead4

Jag med flera är nyfikna på vad denna positiva nyhet kan vara.

Vet inte varför men jag får bara en känsla av att den meningen är "planterad" i precis det syftet att göra andra nyfikna, utan att det för den skull är något av värde. Hon kan mycket väl vara en av alla följare här i tråden och "roas" av att det diskuteras och spekuleras. Tycker personligen det är löjligt att skriva såna saker (a men inte b).
Citera
2019-10-19, 23:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Expressen:
"– Den pastor som skulle viga oss låg i feber och då var det naturligt att fråga Lena. Hon skulle hålla i ett stort event samma dag och hade egentligen inte tid, men hon ställde verkligen upp och hade ett vigselsamtal med oss. Sedan tillfrisknade pastorn och det löste sig, säger han."

" De höll sedan kontakten genom åren, och när han för fem år sedan flyttade till Örebro fanns det en trygghet i att känna henne. "

https://www.expressen.se/nyheter/vannen-om-lena-hon-stallde-verkligen-upp/
Framhärdar du i att Er*k Fr*dh*lm ändå skulle vara grannen som sade sig ha sett LW gå ut på kvällen den 14/5? Du kan ju enkelt se på Eniro att den här killen bor på ett helt annat ställe i Örebro.
Senast redigerad av Draifos 2019-10-19 kl. 23:17.
Citera
2019-10-19, 23:17
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Detta får mig även att tänka på om det kan vara så att SD tidigare i livet haft kontakt med psykvården och att dessa journaler också kan ligga till grund för paragraf-7:an.

Jag tror att det ligger nåt i det du skriver. Jag tror att han han haft ett jobbigt förhållande till såväl sina föräldrar som syskon. Uppmärksamhetskrävande och svartsjuk. Jag tror att han uppfattats som udda och jobbig av sina skolkamrater. Att han lärt sig spela pajasrollen- för att framstå som ofarlig, för att undkomma kritik eftersom han är är lättkränkt. Därför kritiserar han nu i vuxen ideligen andra, men alltid dolt bakom kvickheter och dubbeltydigheter eftersom han är hämndlysten men innerst inne egentligen feg. Passiv-aggressiv. En person som kan bli farlig om hans självbild och trygghet hotas. Jag tror att han varit en tickande bomb ett bra tag.
Citera
2019-10-19, 23:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Insinuerar du att Er*k Fr*dh*lm ändå skulle vara grannen som sade sig ha sett LW gå ut på kvällen den 14/5? Du kan ju enkelt se på Eniro att den här killen bor på ett helt annat ställe i Örebro.

Men det var ju @Honan som skrev om Er*k.

Jag vet inte mer än det du vet, dvs det som skrevs i pressen, att en granne hade observerat L*ena när hon joggade i sin rosa tröja (som jag minns det) och tänkt att h*en borde ha tränat själv. Inget namn som jag minns det.

Känner inte till detta med Er*k alls.

Hur kom du att tänka på detta inlägg nu? Såg att Honan skrev inlägget i januari.
Citera
2019-10-19, 23:25
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det där är ju faktiskt riktigt jävla sjukt. Inte konstigt att åklagaren begärt en paragraf-7:a skulle jag säga. Det där påminner om de sjuka spel och koder som gryningspyromanen sysslade med mot rättsväsendet.

Ja den galningen. Det går ju en intressant dokumentärserie om honom just nu på SVT/SVT Play. Rekommenderas.

Ja SD uppvisar ett klart. osunt beteende. Han verkar i sin gränslöshet och behov av att alltid skryta, alltid vilja imponera, alltid vilja vinna, alltid vilja vara först, alltid vilja vara värst, inte förstå var normala gränser går och hur hans beteende uppfattas av andra. Antingen har #Järngängets medlemmar skygglappar eller så är de fullständigt avtrubbade....
Citera
2019-10-19, 23:25
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Hej tråden!

Har det hänt nåt den senaste månaden?

Trevlig helg! 🤗🍷💃

Citat:
I vanliga fall brukar@studentbakerhog vara den som är bäst på att sammanfatta den senaste månaden .

Jag är sämst på sånt.

Kan väl bara tipsa om att 24/10 ska åtal väckas. Men vi får väl se, säkert blir det åtalsförlängning igen.

Personligen är jag lite nyfiken vad som händer med HD. Detta för att hon ju är skäligen misstänkt för mord alternativt skyddande av brottsling (såvitt vi vet). Jag vet inte, men förmodar att det blir omöjligt att väcka åtal mot SD om HDs roll inte är klar.

HD skrev i en logg 1/10:

(min fetning)
"Igår släpptes en ny myst i Mellösaland och idag blev det till att ta en tur dit tillsammans med Ourlove. När vi ändå var ute på vift var det lika bra att logga allt som fanns löst i området. Vi fick en härlig förmiddag med klarblå himmel, sol och fina höstfärger i naturen och inte blev det sämre av att jag fått positiva nyheter under morgonen. Stort grattis till Beppe som fick äran att lägga ut ett spöke och tack för att du valde denna fina plats. "

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=c72f2859-720c-44dc-9a71-9d67d652cbc5&IID=23e01603-117f-431e-a368-8ebce464ead4

Jag med flera är nyfikna på vad denna positiva nyhet kan vara.

Just nu har jag plöjt igenom inläggen när ”kometen äntligen kom” - dvs PSs bok.

Med HELT andra datum än tråden haft att förhålla sej till!

Drog riktigt efter andan och tänkte en kort stund att jäklar i min lilla låda, nu händer det nåt stort - men det var ”slarvfel” tydligen.

Vilket jag tycker är en grov underdrift när det handlar om en mordutredning...

Instämmer med notknapparen, (inte att jag är bra på att sammanfatta 😁 ) men även jag är nyfiken på vilka positiva nyheter HD fått.
Citera
2019-10-19, 23:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Framhärdar du i att Er*k Fr*dh*lm ändå skulle vara grannen som sade sig ha sett LW gå ut på kvällen den 14/5? Du kan ju enkelt se på Eniro att den här killen bor på ett helt annat ställe i Örebro.

Men, det var ju det jag skrev. Att han bodde på ett helt annat ställe i Örebro.
Visst, hon skulle kunna ha joggat 7,7, km dit och sedan 7,7 km hem.

Men jag tror inte det.

Undrar som sagt varför du tog upp inlägget från Honan?
Citera
2019-10-19, 23:40
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Clownen SD - en figur som ständigt gråter inombords?

Den häktade och på Sannolika Skäl för mord misstänkte SD har uppvisat ett beteende likt en Clown som ägnar sig åt olika upptåg för att bli Sedd, Hörd och Bekräftad. Driva olika projekt som att arrangera GC-event, plocka isär pelletsbrännaren, bygga om och renovera hemma, skapa cachegåtor, logga cacher hejvilt oavsett om han varit på plats eller varit soffliggare, skriva ironiska och distanserade texter till sina arrangerade flin-bilder där han återkommande har visat ett behov av att "apa" sig - är överaktiviteten olika uttryck för en inre sorg? Är SD clownen som gråter inombords?

SD är personen som skriver att han tycker filmen "Den sista färden" är en festlig film med en festlig fras "Skrik som en gris" när en man gruppvåldtas av män i skogen. Det uppfattar jag som en ganska skev person (de med hyfsat normalt psyke och som sett filmen upplever den snarare som otäck och obehaglig istället för "festlig").
http://coord.info/GLCX02VY

SD är personen som tipsar SVT om hur han juldekorerat sitt hus och ska störa grannarna med julmusik dygnet om. Hela människan utstrålar: Se mig, Hör mig, Bekräfta mig!
"Hej, Lite roligt är snöflingorna av laser på huset. Hjortarna rör sig sakta. Träden är också lite utmärkande. Nästa vecka kommer en 2.4m hög upplyst tomte finnas på balkongen. Vid Hjortarna sitter en 2.7m hög upplyst nalle-tomte. Och på taket en 5m lång tomtesläde med renar att stå. Och då spelas julmusik dygnet runt utomhus här. Mer jul! //Stefan Foto: Stefan Davidsson"
www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/har-ar-era-inskickade-bidrag

SD är personen som tycker det är roligt att skrämma skiten ur vännerna på marken när han gör tokiga manövrar i luften bakom spakarna i ett flygplan.

SD är personen som inte såg någon som helst anledning till att inte dyka upp oanmäld på GC-event fast han var Skäligen misstänkt för mord på en framgångsrik GC-vän som han tidigare haft en otrohetshistoria med. Det bekymrade honom inte det minsta att andra kunde tycka det var obehagligt när han dök upp som mordmisstänkt? Efter mordet kan det väl inte ha varit okänt för övriga GC:are att den mördade LW tidigare anmält SD för misshandel och trakasseri?

SD är personen som på egen hand och sannolikt med hjälp har planterat en del information hos människor runt honom. Bl a att han sagt att Polisen gjorde rätt som misstänkte honom eftersom han haft kontakt med LW, det KAN finnas blodspår från henne i hans hem, men han har gett en godtagbar förklaring (eh?). Det har framgått tydligt att SD har ett garde omkring sig som bl a består av den bedragna f d hustrun, den trofaste vännen JG, svärföräldrarna och det s k Järngänget (SS, PN och antagligen JO). Han har bedyrat sin oskuld till mordet och menat att det var LW som inte lämnade honom ifred, han har tyvärr varit otrogen för att han inte fick sex hemma, han var absolut inte svartsjuk på LW och de var de bästa vänner ända till slutet?

SD är personen som anser att LW var "oskicklig" i sina kontakter med män för att de kunde få för sig någonting. Det var kanske snarare så att SD tyckte detta för att han var svartsjuk på hennes naturliga förmåga att nå fram till andra människor? Hans svartsjuka fick honom att kontrollera varje steg hon tog genom att spåra henne via de appar de båda använde i GC? Han sägs även ha smygfilmat henne genom hennes fönster och stämmer den uppgiften påvisar det att han var besatt. Han klarade inte av att hon gick vidare med sitt liv utan intresse för honom? Han kunde inte förstå att hon inte ville ha honom när skilsmässan väl blev ett faktum på HD:s initiativ? Han blev kränkt i dubbel bemärkelse?

SD är personen som våren -18 drabbades av en rad personliga motgångar som kan ha fått hela hans "trygga" värld att rämna. Hans inbillade (?) självförtroende fick sig en total knäck - han som gärna klär sig i superman-blått blev totalt svag och inte värd någonting längre? Ingen Såg, Hörde eller Bekräftade honom? Han som alltid tidigare sett till att Komma först, Se och Segra var tillintetgjord? Alla hans trick med olika manipulationer hade slutat fungera? Clownen slutade gråta och sorgen blev till en mördande ilska?.

Inlägg med sammanfattning och länkar för nytillkomna i tråden
www.flashback.org/sp68997449

Briljant analys och sammanställning. Håller med i varenda påstående.
Du är en stor tillgång för tråden.

Han har en personlighet med problematiska mindervärdeskomplex och överdrivet stort uppmärksamhetsbehov. Han verkar ha stannat upp i den känslomässiga utvecklingen nånstans i tonåren. En pojke i en vuxen mans kropp.

Han har nog varit en tickande bomb länge. Lena verkar ha varit en väldigt stark person och tydligen den ende som klarade av att rubba hans cirklar i den omfattningen att han till slut gick över gränsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in