2019-10-19, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag hoppas att du har rätt.

Jag tror inte på vad jag läser om en människa
på nätet. Men jag tror på vad hon själv har skrivit.
Hon tycks tro att hon ger en positiv bild av sig
själv. Hon verkar totalt omedveten om hur det hon
skriver kan tolkas.
Hon tyckte att hon var duktig och visade gärna upp
det. Jag tycker bara att det är tragiskt.
En medelålders kvinna med prestationsångest som
försökte leva som en tonåring.

Kan inte se det tragiska i att träna, göra klassikern och ha roligt. Inte heller att umgås med diverse män så hon ju var singel.
Den mörka sidan var hennes relation med SD och den skämdes hon för, men kunde inte bryta tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Kan du, eller någon av de klättrande geocacharna resp. övriga i tråden svara på hur personerna på bilden är säkrade, el. hur det hela är tänkt? - Ser bara ett par klätterselar (inga rep).
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/19fadc7d-cff9-4cca-84a2-6934181bd504.jpg
160801 https://coord.info/GLNTVGKQ
https://www.varldsarvsleden.nu/Bilder/rovarklippan-informationsblad.pdf

Loggbilderna är tagna:
"När vi avslutade med masten så kom tre andra människor och lät lite bedrövade över att vi lät barnen klättra där."

Nja de var rätt noga med rep, sele och att säkra sig. Men riskfritt är det inte, hur noga man än är. Mycket som kan gå galet, bla matrialbrott och stenras.
Citera
2019-10-19, 20:55
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Nja de var rätt noga med rep, sele och att säkra sig.
Det trodde jag också - tills jag fick se de här bilderna. - Var är repen? (bilderna kan förstoras).
Citera
2019-10-19, 21:58
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, det att han går ut och klagar på frånvaro av överlämningssamtal och samtidigt hintar att han kanske har kännedom om saker är lika omdömeslöst som att göra en anmälan om misshandel efter att försökt tvinga sig kvar i personens bil.

Skulle jag haft vänner som berättat något dylikt för mig skulle jag bli lite förbannad och undra vad de sysslar med, om de blivit nippriga.
Blir så förbaskad så man gnisslar tänder.
Och inte ett ljud från dom som är häckar i krimtrådar för hitta någon att håna.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-10-19 kl. 22:30.
Citera
2019-10-19, 22:00
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan säga att ingenting skulle förvåna mig med denne person.
Det var väl något åt det hållet jag tänkte, att han la skulden på HD, kanske för att få henne att må dåligt. Men frågan är, var det verkligen HD som trampade på musen?

Nu är jag väl i gränslandet till överdrift, men kan det vara så att SD var den som fick syn på musen, stampade helt sonika ihjäl den med flit, och sedan skylde på HD? Kanske han gillar det makabra.

Jag har sett möss många gånger. Även döda möss, då mest dödade av katterna.
Mössen kan ibland bli trängda, och istället för att springa, kan de utöva någon slags strategi att ligger jag still, då syns jag inte, för att sedan när faran verka över, skynda sig till något tryggare ställe. Jag har sett möss som försöker platta till sig i hörn, bli smala om streck. Eller skynda sig in i en buske, under ett blad, under ett däck (ja, i vinkeln mellan däck och asfalt, den syntes knappt fast jag la mig på knä!). Men sällan ligger de stilla mitt på ett golv eller mitt på en stig om de inte råkar bli väldigt överraskade?

Att försöka fånga en mus är lättare sagt än gjort. Jag har gjort det hemma. Pilsnabba.
Att "råka" trampa ihjäl en mus, hur skulle det gå till?

Jag har sett möss som blivit överkörda av en moppe på en stig. Då är det verkligen något som är väldig snabbt som kör snabbare än musen hade beredskap för. Traskar du någonstans hör musen dina steg och hinner oftast springa undan?

Nej, spontant känns det underligt. Jag säger inte att det inte skulle kunna hända.
Men det skulle kunna vara en av hans otrevliga "lekar".

Jag är många sidor efter
Vad är det här för något nytt om en mus?

Kan musen redan varit skadad och oförmögen att röra sig när den blev ihjältrampad? Annars springer de ju iväg när de hör någon komma.
Citera
2019-10-19, 22:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag är många sidor efter
Vad är det här för något nytt om en mus?

Kan musen redan varit skadad och oförmögen att röra sig när den blev ihjältrampad? Annars springer de ju iväg när de hör någon komma.

Så kan det naturligtvis vara.
Det kan ha varit en olycka.

Från @Letsdoit:
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/e224ad46-6e03-4f35-aa96-02fa6b47d6d8.jpg

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=cc12ead2-5fed-4ebc-9b44-076407259101
Citera
2019-10-19, 22:08
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Troligtvis OfT i denna tråd men om man (som PS) blir omplacerad inom polisen så kan du inte göra din röst hörd efteråt.

Ännu mer OfT; PS har alltid varit en bra polis, ogillad av cheferna pga hans rättframma sätt att framföra kritik men väldigt omtyckt av de kollegor han arbetat på samma nivå med. Dessutom en otrolig duktig hundförare en gång i tiden.

Skitsnack han offrade utredningen av personlig rättfram hämdgirighet. Förstår du inte vad det innebör. Är du det minsta intresserad att fallet klaras upp så får du nog omvärdera hans samarbetsproblem. Springare är ingen bra polis.
Citera
2019-10-19, 22:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Så kan det naturligtvis vara.
Det kan ha varit en olycka.

Från @Letsdoit:
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/e224ad46-6e03-4f35-aa96-02fa6b47d6d8.jpg

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=cc12ead2-5fed-4ebc-9b44-076407259101

Men fy vem lägger upp en sådan äcklig bild. Det hade väl räckt med att skriva om händelsen om han nu prompt skulle dela med sig.
Citera
2019-10-19, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Kan du, eller någon av de klättrande geocacharna resp. övriga i tråden svara på hur personerna på bilden är säkrade, el. hur det hela är tänkt? - Ser bara ett par klätterselar (inga rep).
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/19fadc7d-cff9-4cca-84a2-6934181bd504.jpg
160801 https://coord.info/GLNTVGKQ
https://www.varldsarvsleden.nu/Bilder/rovarklippan-informationsblad.pdf

Loggbilderna är tagna:
"När vi avslutade med masten så kom tre andra människor och lät lite bedrövade över att vi lät barnen klättra där."

Klättringen verkar inte vara allt för svår, det ser ut att sitta fasta fotpinnar i masten och växelvis på var sin sida med någon meters mellanrum.

Då borde man bara behöva säkra sig med ett par remmar runt masten till klätterselen. Man bör ha två för att hela tiden vara säkrad då man tar sig runt fotstegen och vajrarna. Annars tycker jag väl att hjälmen saknas även om det bara är en mastklättring.
Citera
2019-10-19, 22:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jo, så kan det ha varit.
Men det är ju också (om det nu stämmer att SD har haft digital kontakt med LW på sen på kvällen) det som leder fram till honom...
Här har du faktiskt en poäng: "Om det nu stämmer...". Många här (även jag) har nog betraktat det som ett faktum att SD och LW chattade med varandra kvällen den 14/5 2018, men om antydningarna i Peter Springares bok nu är korrekta (dvs. att LW var försvunnen redan på morgonen måndagen den 14/5) så kanske även det här måste ifrågasättas.

Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
PS insinuerar alltså att han skulle hålla käften om sådant för att han känner sig kränkt. Som ett litet barn som blir obstinat när han inte får lördagsgodis på en vardag. Han har ju all möjlighet till att framföra sådant material ändå, även om ingen frågar honom.
Antagligen är väl Springare inte helt säker på de enskilda detaljerna, och då kanske han inte vill gå ut så tydligt med vad han tror om fallet. I intervjun idag uttryckte han sig väl också mer generellt, om att det kan vara han (och inte den nya spaningsledningen) som "sitter på helhetsbilden".

Sedan krockar väl en sådan här ev. "Springare-teori" inte bara med SD:s förmodade chat med LW, utan också med LW:s grannes iakttagelser kvällen den 14/5. Grannen sade sig väl vara nästan helt säker på att han hade sett LW i träningskläder utanför bostaden vid 20-21 den 14/5.

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Erik såg LW i träningskläder tidigare på kvällen
Ja, det var en artikel i Nerikes Allehanda. Det stod bl.a. att grannen/vittnet hade sett att LW hade rosa träningskläder, men jag minns ingenting om att vittnet skulle ha hetat Erik. Just namnet kanske kommer från 'JokerMannen'?
Senast redigerad av Draifos 2019-10-19 kl. 22:23.
Citera
2019-10-19, 22:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Hej tråden!

Har det hänt nåt den senaste månaden?

Trevlig helg! 🤗🍷💃

I vanliga fall brukar@studentbakerhog vara den som är bäst på att sammanfatta den senaste månaden .

Jag är sämst på sånt.

Kan väl bara tipsa om att 24/10 ska åtal väckas. Men vi får väl se, säkert blir det åtalsförlängning igen.

Personligen är jag lite nyfiken vad som händer med HD. Detta för att hon ju är skäligen misstänkt för mord alternativt skyddande av brottsling (såvitt vi vet). Jag vet inte, men förmodar att det blir omöjligt att väcka åtal mot SD om HDs roll inte är klar.

HD skrev i en logg 1/10:

(min fetning)
"Igår släpptes en ny myst i Mellösaland och idag blev det till att ta en tur dit tillsammans med Ourlove. När vi ändå var ute på vift var det lika bra att logga allt som fanns löst i området. Vi fick en härlig förmiddag med klarblå himmel, sol och fina höstfärger i naturen och inte blev det sämre av att jag fått positiva nyheter under morgonen. Stort grattis till Beppe som fick äran att lägga ut ett spöke och tack för att du valde denna fina plats. "

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=c72f2859-720c-44dc-9a71-9d67d652cbc5&IID=23e01603-117f-431e-a368-8ebce464ead4

Jag med flera är nyfikna på vad denna positiva nyhet kan vara.
Citera
2019-10-19, 22:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Här har du faktiskt en poäng: "Om det nu stämmer...". Många här (även jag) har nog betraktat det som ett faktum att SD och LW chattade med varandra kvällen den 14/5 2018, men om antydningarna i Peter Springares bok nu är korrekta (dvs. att LW var försvunnen redan på morgonen måndagen den 14/5) så kanske även det här måste ifrågasättas.

Antagligen är väl Springare inte helt säker på de enskilda detaljerna, och då kanske han inte vill gå ut så tydligt med vad han tror om fallet. I intervjun idag uttryckte han sig väl också mer generellt, om att det kan vara han (och inte den nya spaningsledningen) som "sitter på helhetsbilden".

Sedan krockar väl en sådan här ev. "Springare-teori" inte bara med SD:s förmodade chat med LW, utan också med LW:s grannes iakttagelser kvällen den 14/5. Grannen sade sig väl vara nästan helt säker på att han hade sett LW i träningskläder utanför bostaden vid 20-21 den 14/5.

Ja, det var en artikel i Nerikes Allehanda. Det stod bl.a. att grannen/vittnet hade sett att LW hade rosa träningskläder, men jag minns ingenting om att vittnet skulle ha hetat Erik. Just namnet kanske kommer från 'JokerMannen'?

Så här skriver @Netherworld om datumen:

Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag bad en fd kollega att försöka ta reda på hur det ligger till med datumen i boken. Här är svaret, och det rör sig om slarvfel:
Citat:
Hej NN
Det ser ut som att du har helt rätt. Skarpsynt av dig men lite förargligt för mig. Datumen är uppenbarligen förskjutna en dag och det verkar vi ha missat i faktakollen. Dock är det inget fel i beskrivningen av händelseförloppet i övrigt.
Tack för att du köpt boken och hoppas att den är intressant att läsa.
Med vänlig hälsning,
Peter Springare
https://imgur.com/tyRD5CB
Citera
2019-10-19, 22:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag tänker som så att det väl inte finns hinder för honom att sända över en mapp till åklagare om vad de "betat" igenom? 🤔
Han framställer ju heller inte sig själv i särskilt sympatisk dager där genom att insinuera att man kanske har uppgifter om fallet som inte är kända av efterföljande ledningsgrupp.
Ja, Peter Springare insinuerar alltså att han är den som har koll på fallet här. Får dock en känsla av att det inte är han som bluffar i så fall. Burdus och osympatisk kan han väl säkert lätt framstå som, men inte som oärlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in