Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
[Min fetning] Det finns andra alternativ: Han kan ha hittat en död mus och lagt den på ett ställe han visste att HD skulle komma att passera. Sedan kan han ha rört sig i hennes omedelbara närhet; plötsligt ryckt tag i henne och utropat: "Nej, stopp! - Såg du inte musen precis framför fötterna!?" - På detta sätt skaffar han sig ett psykologiskt överläge och får HD att känna sig skuldmedveten.
Jag kan säga att ingenting skulle förvåna mig med denne person.
Det var väl något åt det hållet jag tänkte, att han la skulden på HD, kanske för att få henne att må dåligt. Men frågan är, var det verkligen HD som trampade på musen?
Nu är jag väl i gränslandet till överdrift, men kan det vara så att SD var den som fick syn på musen, stampade helt sonika ihjäl den med flit, och sedan skylde på HD? Kanske han gillar det makabra.
Jag har sett möss många gånger. Även döda möss, då mest dödade av katterna.
Mössen kan ibland bli trängda, och istället för att springa, kan de utöva någon slags strategi att ligger jag still, då syns jag inte, för att sedan när faran verka över, skynda sig till något tryggare ställe. Jag har sett möss som försöker platta till sig i hörn, bli smala om streck. Eller skynda sig in i en buske, under ett blad, under ett däck (ja, i vinkeln mellan däck och asfalt, den syntes knappt fast jag la mig på knä!). Men sällan ligger de stilla mitt på ett golv eller mitt på en stig om de inte råkar bli väldigt överraskade?
Att försöka fånga en mus är lättare sagt än gjort. Jag har gjort det hemma. Pilsnabba.
Att "råka" trampa ihjäl en mus, hur skulle det gå till?
Jag har sett möss som blivit överkörda av en moppe på en stig. Då är det verkligen något som är väldig snabbt som kör snabbare än musen hade beredskap för. Traskar du någonstans hör musen dina steg och hinner oftast springa undan?
Nej, spontant känns det underligt. Jag säger inte att det inte skulle kunna hända.
Men det skulle kunna vara en av hans otrevliga "lekar".