"Langgrunna er en badeplass nord i Langvannet i Lørenskog kommune, rett ved krysset Marcus Thranes vei/Fjellveien. Plassen er matrikulert under Skårerødegården. Lørenskog Velforeningers Fellesutvalg, som ble stiftet i 1934, var i siste del av 1930-åra drivkraften bak opprettelsen av en større badeplass ved Langgrunna. Blant annet gikk overskuddet av Lørenskogdagene til dette formålet. Fellesutvalget kjøpte nabotomta, som fikk navnet Velstranda, i 1939 og fikk rettigheter til fiske, uttak av is, ishus, vann og båthold med på kjøpet." https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Langgrunna
Jeg vet ikke hvor dette er, eller om det er nært Sloraveien.
Langgrunna er et lite stykke ovenfor huset til hagen. ca midt på langvannet men på samme side
Kanskje, men det er noe avløp/ kummer i sørenden av Langvannet i dag. Regner med at det er sjekket. Har sett det når jeg har gått tur langs Langvannet. Kan det være noe gammelt i skogen?
Tyvärr har jag tidigare sagt att Hagens egendom heter "Fjellet/Fjeldet".
Egendomens korrekta namn är "Furuli", och består av 3 parseller; 107/2025 historisk oppgitt areal (området mellan huset och Langvannet), 107/200 (vid huset), 107/2029 historisk oppgitt areal (vid skogen).
2 av 3 parseller beskrivs som "historiskt angivet område" - vad kan det betyda?
Parsellen där bostaden är beläget, anges inte som historiskt område.
Koordinater: 6650732 274635 (32633)
Areal/historisk oppgitt areal:1 161 m2
Arealmerknad: Under sammenslåing: Nei
Grunnforurensning: Nei
Seksjonert: Nei
Festegrunner: Nei
Kulturminner: Nei
Eiendommen har ingen bygninger
SLORAVEIEN 4
Gårdsnr: 107
Bruksnr: 200
Bruksnavn: FURULI
Tinglyst: Ja
Postnummerområde:1462 FJELLHAMAR
Grunnkrets: FJELLET
Kirkesokn: Fjellhamar
Valgkrets: FJELLHAMAR B
Type: Eiendomsteig
Koordinater: 6650761 274659 (32633)
Areal: 833 m2
Bygningsnummer: 14570470
Type: 111 - Enebolig
Status: Tatt i bruk
Næringsgruppe: Bolig
Ja det kan være igjen gamle kummer etter tidligere bebyggelse.
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Takk! :-)
Hei :-) Jeg sendte en PM, men jeg så at linker gir sikkerhetsadvarsel på PM. Derfor poster jeg de her:
Jeg vet ikke om det huset på dette fotografiet fra 1956 er fra i nærheten av Sloraveien? Det ser ut til at man fra Strømsveien i Lørenskog har utsikt i den retningen når man er ved Langvannet. (Tekst til bildet: "På Strømsveien i Lørenskog, Hus med elv i nærheten av skytterbane, antakelig.").
Hmm, historisk område og Furuli. Det nærmeste jeg kommer er Svenskefurua på motsatt bredd av Langvannet. Svenskene kom hit i ufredsår og på bakgrunn av det er det historisk område. Lurer egentlig mest på hva som var ved skogen ved utløpet av Langvannet i gamle dager.
Her om Svenskefurua som er eldgammel og kan ha gitt opphav til navnet Furuli.
Svenskefurua har fått navn på grunn av en episode som foregikk under det første Norgesfelttoget under Den store nordiske krig. 13. mars 1716 kom de svenske styrkene gjennom Lørenskog på vei til Christiania, men det skulle etter hvert vise seg at de ikke klarte å trenge forbi de norske stillingene ved Bakåsen og Gjelleråsen. Ved Langvannet skal imidlertid en del svenske soldater ha rastet ved Svenskefurua, noe som ga den navn.
Tyvärr har jag tidigare sagt att Hagens egendom heter "Fjellet/Fjeldet".
Egendomens korrekta namn är "Furuli", och består av 3 parseller; 107/2025 historisk oppgitt areal (området mellan huset och Langvannet), 107/200 (vid huset), 107/2029 historisk oppgitt areal (vid skogen).
2 av 3 parseller beskrivs som "historiskt angivet område" - vad kan det betyda?
Parsellen där bostaden är beläget, anges inte som historiskt område.
Koordinater: 6650732 274635 (32633)
Areal/historisk oppgitt areal:1 161 m2
Arealmerknad: Under sammenslåing: Nei
Grunnforurensning: Nei
Seksjonert: Nei
Festegrunner: Nei
Kulturminner: Nei
Eiendommen har ingen bygninger
SLORAVEIEN 4
Gårdsnr: 107
Bruksnr: 200
Bruksnavn: FURULI
Tinglyst: Ja
Postnummerområde:1462 FJELLHAMAR
Grunnkrets: FJELLET
Kirkesokn: Fjellhamar
Valgkrets: FJELLHAMAR B
Type: Eiendomsteig
Koordinater: 6650761 274659 (32633)
Areal: 833 m2
Bygningsnummer: 14570470
Type: 111 - Enebolig
Status: Tatt i bruk
Næringsgruppe: Bolig
Kanskje historiskt angivet område betyr at det var noe spesielt som skjedde på det stedet eller at det sto spesielle bygninger der før? Jeg vet ikke.
På side 16 her står det nevnt historisk.
"6. Spesialområder: Herunder fiskebruk, friluftsområder som ikke går inn under nr. 4, områder for
anlegg og drift av kommunalteknisk virksomhet, grav- og urnelunder, vann- og avløpsanlegg,
områder for opplag og destruksjon av avfall, steinbrudd, grustak, anlegg for forsvaret eller
sivilforsvaret og anlegg som på grunn av historisk, antikvarisk eller annen kulturell verdi bør søkes
bevart." https://dibk.no/globalassets/byggeregler/tidligere_regelverk/historisk-arkiv-1949---1987/bygningsloven.pdf
Er det kjeller under garasjen også tro ?
Lite sannsynlig men kriminalhistorier viser at hemmelige rom kan eksistere.
For de som reparerer bilen sin selv, kan det kanskje være praktisk å ha en "grav" under der garasjegulvet er?
Jeg vet ikke hvor vanlig det er å bygge kjeller under garasjen, men noen har jo det.
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-19 kl. 22:20.