Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Det måste då röra sig om en handling som a) fortfarande inte är preskriberad och b) är tillräckligt allvarlig för att det självklart ska vara att föredra att göra sig skyldig till skyddande av brottsling i ett mordfall framför att bli avslöjad, och en person som a) är tillgänglig med extremt kort, i princip obefintligt varsel, b) som kan arbeta effektivt och fokuserat också när det gäller att röja undan spåren från ett mord och som c) inte står TH så nära att h*n riskerar att beröras av utredningen. Det är en spec med väldigt många krav, det.
Jag upprepar: Jag känner inte till något mordfall där någon med ens i närheten av TH:s sociala position har fått akuthjälp med att skaffa undan lik och andra spår från mordet.
Du har gode poeng!
Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Jo, men sådana "små gubbar" som du pratar om här är alltså inkluderade när jag säger att jag inte känner till ett enda fall där någon i ens tillnärmelsevis TH:s samhällsklass i ett akutläge har fått hjälp med att undanröja spåren från ett oplanerat dråp.
Statistiken säger väldigt tydligt att om det är TH, och om han fått hjälp, så är dådet planerat.
Jeg er enig i at det er mest sannsynlig at drapet var planlagt hvis TH = GM og han fikk hjelp av noen.
Det kan ev hende at det var to eller flere personer (uten TH eller med TH) som planla og utførte drapet m.m. og at disse personene hadde felles interesser i å drepe AE (f.eks hvis de visste at hun visste noe som var farlig for disse personene).