2019-10-19, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enviter
Hei,

Jeg har lest alle sidene og skrevet noe her før. Fant ut dette for noen uker siden. Poster igjen. Stort sett var det ofte industri, sager eller møller langs elvene i gamle dager. Litt interessant synes jeg det er at elva ut av Langvannet er lagt om ved sprengning. Hva slags industri eller sprengning kan ha avsatt hulrom?

I forbindelse med bygging av nye Strømsveien mellom Furuset i Oslo og Strømmen i Skedsmo, ble Fjellhamarelvas utløp fra Langvannet flyttet i 1910–1912. Det ble sprengt ut fjell der utløpet ligger i dag. Tidligere var utløpet sør i Langvannet, og elva rant forbi dagens McDonald’s og Shell, før den fortsatte videre østover og nordover øst for Knattenåsen, mot dagens Fjellet borettslag.

Dette er hva jeg fant sist. Interessant om det har vært industri der skogen ligger i dag ved huset.
Gammel vannbrønn eller septikkumme ?
Citera
2019-10-19, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Har du link til ett eller flere av de bildene som du kan poste her?

Gå bare inn på 1881.no
Så skriver du Sloraveien 4 i søkefeltet, og så går du til toppen av bildet der det står kart, foto, hybrid, skråfoto, og så står det historisk, trykk på den. Og så til høyre kan man velge årstall.
Citera
2019-10-19, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Gammel vannbrønn eller septikkumme ?

Kanskje, men det er noe avløp/ kummer i sørenden av Langvannet i dag. Regner med at det er sjekket. Har sett det når jeg har gått tur langs Langvannet. Kan det være noe gammelt i skogen?
Citera
2019-10-19, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enviter
Kanskje, men det er noe avløp/ kummer i sørenden av Langvannet i dag. Regner med at det er sjekket. Har sett det når jeg har gått tur langs Langvannet. Kan det være noe gammelt i skogen?
Ja det kan være igjen gamle kummer etter tidligere bebyggelse.
Citera
2019-10-19, 19:43
Medlem
Om dere ser på google streetview ser man det er et yrende liv langs langvannet og spesielt hvor stien bak huset ender opp ved hovedveien. GM tar i så fall en kjempe risiko om offer fraktes gjennom skogen og bort til parkeringen.
Kl 09-10 er antagelig primetime for turgåere også.

At GM derimot ankommer huset via skogen ser jeg som mer sannsynlig da hen ikke trenger frakte noe.

https://maps.app.goo.gl/t3v9PCC8WzWk5eQQ7

Når det er sagt er det mulig vi overanalyserer dette og det er som flere av dere nevner en rask operasjon hvor man kjører bilen helt inn i gården, raskt inn i hus for overmanning, legge igjen brev samt raskt ut igjen. Spaning/innside info om hytteturen til nabo gjør tidspunktet optimalt.
Citera
2019-10-19, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Gå bare inn på 1881.no
Så skriver du Sloraveien 4 i søkefeltet, og så går du til toppen av bildet der det står kart, foto, hybrid, skråfoto, og så står det historisk, trykk på den. Og så til høyre kan man velge årstall.
Takk! :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Hei :-) Jeg sendte en PM, men jeg så at linker gir sikkerhetsadvarsel på PM. Derfor poster jeg de her:
Jeg vet ikke om det huset på dette fotografiet fra 1956 er fra i nærheten av Sloraveien? Det ser ut til at man fra Strømsveien i Lørenskog har utsikt i den retningen når man er ved Langvannet. (Tekst til bildet: "På Strømsveien i Lørenskog, Hus med elv i nærheten av skytterbane, antakelig.").

https://digitaltmuseum.no/011013496765/pa-stromsveien-i-lorenskog-hus-med-elv-i-naerheten-av-skytterbane-antakeli

Kanskje du kan finne noen interessante gamle bilder her eller gjennom andre søk på dette nettstedet?
https://digitaltmuseum.no/search/?q=l%C3%B8renskog+industri

https://digitaltmuseum.no/search/?aq...3%B8renskog%22
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-19 kl. 19:53.
Citera
2019-10-19, 19:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Har du link til ett eller flere av de bildene som du kan poste her?
Nej, tyvärr jag kan inte det.
- google; "1881 kart"
- sök; "Sloraveien 4"
- välj; "historiske" vid ikonet på kartan
- välj årstal; "1946", "1956", "1962", "1977", "1984" (Hagens hus är färdigställt) och "1987"
Citera
2019-10-19, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Nej, tyvärr jag kan inte det.
- google; "1881 kart"
- sök; "Sloraveien 4"
- välj; "historiske" vid ikonet på kartan
- välj årstal; "1946", "1956", "1962", "1977", "1984" (Hagens hus är färdigställt) och "1987"
Takk! :-)
Citera
2019-10-19, 20:28
Medlem
Fant dette om et ishus et annet sted. Ser ut til at det var en kjeller på ishus...

Før kjøleskapene og fryseboksenes tid brukte alle gårder isblokker til nedkjøling, og da særlig av melka. Isblokkene ble oppbevart i store hauger med sagflis, og på Tveten var det et eget hus til dette formålet. Ishuset er en murt kjeller, godt nedgravt i bakken, og med et saltak over. Byggeår er ukjent, men antas å være fra 1700-tallet.

Et eksempel på et ishus. Ishus var det ved Langvannet i gamle dager.
Citera
2019-10-19, 21:00
Medlem
På kirkegården er det ingen som leter hvis det stod en åpen grav der, men da må det ha skjedd på natten.
Citera
2019-10-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Kan slepespor og funn av strips i første etasje være faket? Siden vi nå ser at det er en kjelleretasje under huset, med store vinduer og helt sikkert en utgangsdør et sted, kan det være at åstedet i begynnelsen ble oversett? Det vil si at åstedet for drap og bortføring egentlig er i kjelleretasjen? Da kan hun ha blitt fraktet bort, nærmest usett, gjennom skogholtet på baksiden av huset.

Kanskje hadde AE soverom og eget bad i kjelleren? Mange eldre ektepar slutter å sove på samme rom. Det er ikke helt uvanlig, har jeg skjønt?

Ser ut til at kjellerutgangen er på den siden som vender mot vannet, der det er en slags veranda/inngang i hvit mur: https://www.dagbladet.no/nyheter/nye-sok-ved-boligen-til-anne-elisabeth-hagen/70971972

Hvis det er sånn at hun er fraktet ut via kjelleren, rimer det med politiets plutselige interesse for hagen og skogsholtet bak huset i april. Det er mange foto i avisene som viser at politiet undersøker dette området grundig.

Det kan hende jeg har misforstått hvor slepespor og strips faktisk er observert. Jeg har gjennom hele denne historien fått inntrykk av at det var i første etasje, men det kan være en trådsanning?

Det er ikke kjellerutgang Hos de. Punktum.
Det er heller ikke soverom i kjelleren,
Citera
2019-10-19, 21:15
Medlem
Lurer på om noen har tenkt på dette:

Det er interessant det som kom fram nylig at de har DNA som de nå bruker for å utelukke (eller evt få match), med personer som har vært i huset i tiden før forsvinningen. Da synes jeg spesielt de som ble invitert av ektemannen før forsvinningen er viktige personer for politiet å evt utelukke gjennom DNA nå.

Slik jeg oppfatter saken på nåværende tidspunkt kan det for oss tilskuere finnes veldig mange gode argument for å lure sterkt på om ektemannen er involvert og den sentrale bak, og vi etterspør jo signal fra politiet om noe annet, men det kommer jo ikke. Vi undrer jo oss veldig på hvem som ellers skulle ha et motiv for å sitte lenge å detalj-planlegge noe sånt? Kan det finnes noen andre og hva skulle isåfall da motivet være? Stiller bare spørsmålet åpent.

Dette er kun spekulasjon, men det må være lov i en slik sak.
Men tenk HVIS det er en hjelper som også har et motiv, sammen med ektemannen? For eks noe økonomisk snusk som er straffbart og som AEH visste om, og som hun i krangel om en evt skilsmisse kunne bruke til å true litt med å si fra om? I en evt rettsak osv. Som ville gjort det slik at begge disse havnet i trøbbel? Noe alvorlig noe, som potensielt kunne gi harde straffer? Økonomisk grums.

Slike ting har jo garantert politiet sett nøye på og hatt som mulige hypoteser om. Slike teorier kan muligens politiet drive med å utelukke nå gjennom DNA testingen. Men hvem vet, plutselig kan de treffe på en av sine teser rundt noe sånt. Det er nærliggende å lete i de baner også. Ikke bare tenke at her er det utenlandske kriminelle osv som har gjort ting.

Jeg tror faktisk politiet er litt spente nå på hvilke resultat som kan komme ut av den DNA testingen de nå holder på med.
Senast redigerad av Hunterrr 2019-10-19 kl. 21:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in