2019-10-19, 14:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det kan jag tänka mig men hur var han mot de kollegor han hade under sig i hierarkin?
Det är lätt att föreställa sig att han själv inte klarade kritik från dem.
Känner du till något om det?

Jag föreställer mig honom som en kompetent och engagerad polis men också som en person som gärna vill framhäva sig själv och inte ge underordnade uppskattning för vad de har bidragit med.
Han gör säkert ett bra jobb så länge han får stå i centrum och så länge hans åsikter inte ifrågasätts.
Det är i alla fall den bild jag har fått genom hans olika uttalanden och genom tidningsartiklar om honom.

Jag kan också tänka mig att han har varit en erfaren och kompetent polis.
Hur han har samarbetat med kollegor och underordnade har jag svårt att yttra mig om, men sannolikt har han inte varit lätt att som överordnad till PS ha att göra med. Får en känsla (utan att vara insatt egentligen alls) att han gör lite som han vill.

Det finns kanske fog för en dela v hans kritik av hur polisväsendet fungerar, men lite låter det som i mina öron som en längtan tillbaka till hur polisen fungerade förr. Och visst, det fanns säkert mycket som var bättre förr. Men det går inte att arbeta på samma sätt idag. Samhället och dess organisationer som är grundpelarna i dagens samhälle, måste ändras för att följa de förändringar som sker i hela världen. En del i denna förändring kräver att utbildningen för poliser akademiseras, liksom många andra yrkesutbildningar idag. Det gagnar ju på sikt hela organisationen, yrket och dess anseende hos allmänheten.

Det blir väl lite som att önska att vi Sverige ska återgå till att bli ett jordbrukssamhälle vi hade förr. Kanske haltande jämförelse, men det går helt enkelt inte att återgå till det samhälle vi hade förr.
Citera
2019-10-19, 15:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Precis. Dessutom är det så tydligt att han är starkt politiskt färgad i sina uttalanden. Och det är ju också ett stort problem om man har en position i utredningen som han hade i LW-fallet. Politiska åsikter får man helt enkelt behålla för sig själv, och inte agera utifrån.

Ja, lite tragikomiskt även bortsett från politiskt färgade uttalanden att han visar upp en god anledning till varför de flesta myndigheter har en pressavdelning, sim Springare kallar Trollfabrik, med medietränad personal som lämnar kortfattad och koncis info (som de i sin tur får av lokalcheferna).
Citera
2019-10-19, 15:24
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Att plåga och döda djur är ett av de första, allra vanligaste varningstecknen hos barn, som till slut kan växa upp till fullfjädrade psykopater. Trots tillsägelser så bryr sig inte barnet om att djuret plågas. De tycker bara det är kul och kan inte känna in hur djuret plågas. Såsom SD verkade tycka gällande musen och grodan.

Tidiga tecken hos små barn (ofta från 3-5 års ålder), där man inte diagnosticerar barnet som psykopat, utan det kallas då "trotssyndrom". Fortsätter och förstärks det i toinåren kallas det "uppförandestörning". Inte förrän vid 18 års ålder får man sätta diagnosen psykopati, oftast ihop med en personlighetsstörning typ antisocial, narcissistisk, borderline eler histrionisk:

Tecken på psykopati hos barn
*Tidiga indikatorer för psykopati
*En ovanligt lång period av sängvätning i barndomen
*Grymhet mot djur tidigt i barndomen
*Pyromani och annan vandalism, som är allvarligare än vanliga pojkstreck
*Lögner "för skojs skull" för att driva med andra
*Skolskolk då barnet anser att hans egna nöjen är viktigare än skolan
*Stölder eftersom användning av andras ägodelar anses vara en självklar rätt
*Aggressivitet mot omgivningen som "ska lyda"
*Förakt mot auktoriteter som psykopaten inte anser sig behöva lyda

http://www.comunicera.se/fragor/1-comunicerase/103-diagnoser-barn#fraga_656

Här några andra drag, men nu hos den vuxne psykopaten:

Talför/ytligt charmig.
Grandiositet.
Saknar ånger och skuldkänslor.
Bristande empatisk förmåga.
Patologiskt lögnaktig.
Bedräglig/manipulativ.
Flackt känsloliv.
Impulsiv.

Tack zilvereko för redig information .

De som vet hur SD var som barn är ju hans föräldrar .
Har polisen förhört dem tro , omkring detta ?
Citera
2019-10-19, 15:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Tack zilvereko för redig information .

De som vet hur SD var som barn är ju hans föräldrar .
Har polisen förhört dem tro , omkring detta ?

Förhör man dem om detta om de är frikallade från vittnesplikt?
Jag är tveksam om man gör det, uppgifterna blir ju inte objektiva.
Möjligtvis om det finns uppgifter från barnpsykiatri, skolkurator eller liknande. Ifall journaluppgifter sparas så länge?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-10-19 kl. 15:30.
Citera
2019-10-19, 15:35
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Nu är jag mindre än 100 sidor efter.

Det går fortare att läsa sen jag beslutade mej för att helt hoppa över vissa skribenter (vilket egentligen är mot mina principer, men jag blev så himla less på vissa med, som det verkar, nästan sjuklig skrivklåda.)

Idag lärde jag mej ett nytt ord: hällörad. Tack för det!👍

Det grävs fortfarande från vissa, medan andra tjafsar.

Något som ej ännu fått svar är frågan från Puttenot:

”Men du varför befann sig SD hos JG den tidiga försommar kvällen?
Vet du vad han hade med sig på färden till JG?”

Det undrar jag också.
Möjligt att det reds ut under de ca 80 sidor jag har att läsa ifatt, men något får mej att tro att andra frågor stöts och blöts ett tag till.
Citera
2019-10-19, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Att plåga och döda djur är ett av de första, allra vanligaste varningstecknen hos barn, som till slut kan växa upp till fullfjädrade psykopater. Trots tillsägelser så bryr sig inte barnet om att djuret plågas. De tycker bara det är kul och kan inte känna in hur djuret plågas. Såsom SD verkade tycka gällande musen och grodan.

Tidiga tecken hos små barn (ofta från 3-5 års ålder), där man inte diagnosticerar barnet som psykopat, utan det kallas då "trotssyndrom". Fortsätter och förstärks det i toinåren kallas det "uppförandestörning". Inte förrän vid 18 års ålder får man sätta diagnosen psykopati, oftast ihop med en personlighetsstörning typ antisocial, narcissistisk, borderline eler histrionisk:

Tecken på psykopati hos barn
*Tidiga indikatorer för psykopati
*En ovanligt lång period av sängvätning i barndomen
*Grymhet mot djur tidigt i barndomen
*Pyromani och annan vandalism, som är allvarligare än vanliga pojkstreck
*Lögner "för skojs skull" för att driva med andra
*Skolskolk då barnet anser att hans egna nöjen är viktigare än skolan
*Stölder eftersom användning av andras ägodelar anses vara en självklar rätt
*Aggressivitet mot omgivningen som "ska lyda"
*Förakt mot auktoriteter som psykopaten inte anser sig behöva lyda

http://www.comunicera.se/fragor/1-comunicerase/103-diagnoser-barn#fraga_656

Här några andra drag, men nu hos den vuxne psykopaten:

Talför/ytligt charmig.
Grandiositet.
Saknar ånger och skuldkänslor.
Bristande empatisk förmåga.
Patologiskt lögnaktig.
Bedräglig/manipulativ.
Flackt känsloliv.
Impulsiv.
Så kan det vara rättspsykiatrin kanske utreder han för antisocial personlighetsstörning, han ska ju på en P7 undersökning först som ska vara klar senast 6 november och de kanske blir en stor rättspsykiatrisk undersökning senare också.
Wednesday 25 juli 2018 fotograferade han ett djurkranium och under bilden står det " Hoppas då det var en mugglare"
I texten står det "Här verkar något läskigt ha hänt enligt bilden", det var två månader efter mordet på LW, de verkar totalt oberörda detta geocaching par, Stefan och Hanna.
Citera
2019-10-19, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
LW var ju likadan så det gäller väl även
hennes barn?

Jag låter Lena svara själv mot dig, ditt bittra as.

jag VILL inte vara borta flera dagar i veckan på primetime när de redan är nån annanstans halva tiden. jag jobbar ju redan två dagar av fyra. Inte intresserad av att vara borta på annat dessutom på ännu flera kvällar. då tränar jag på morgonen när de gått till skolan
Citera
2019-10-19, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Tack för detta! Min första fundering är om PS har fått en knäpp i skallen. Han uttrycker att han kan sitta inne med uppgifter om utredningen som inte har överlämnats. Det borde väl finnas så pass mycket moral, etik och ansvarskänsla i en polis att han på eget bevåg delger information till dem som fick ta över istället för att antyda sånt i media. Karlns trovärdighet sjunker alltmer...

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag tänker som så att det väl inte finns hinder för honom att sända över en mapp till åklagare om vad de "betat" igenom? 🤔
Han framställer ju heller inte sig själv i särskilt sympatisk dager där genom att insinuera att man kanske har uppgifter om fallet som inte är kända av efterföljande leningsgrupp.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Han kan ta mig fan inte vara klok.
Lite jävla avkall på prestigen får han väl ändå göra.
Häpnadsväckande!
Kanske finns förklaring till att han är intresserad för politik, flera olika portföljer.
Tur han inte arbetar inom försvaret.
Citera
2019-10-19, 17:27
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jag låter Lena svara själv mot dig, ditt bittra as.

jag VILL inte vara borta flera dagar i veckan på primetime när de redan är nån annanstans halva tiden. jag jobbar ju redan två dagar av fyra. Inte intresserad av att vara borta på annat dessutom på ännu flera kvällar. då tränar jag på morgonen när de gått till skolan

Och du lilla obittra(?) människa vet ju
också hur ofta hon krånglade och bytte
barntider för att kunna ägna sig åt GC och
sin(a?) älskare + att hon lämnade barnen
hos för dem helt okända människor för
att hon skulle springa Lidingöloppet och
dessutom skrev om hur glad hon var
över att hennes barn var så smidiga.
Det råder väl ingen tvekan om vem som
var prio 1 för henne? ”Jag, jag, jag.”
Stackars barn att behöva leva med den
vetskapen. Det kan heller inte hjälpa dem
att människor skriver här om vilken
underbar mor LW var. Det kan bara
barnen och deras närmaste veta.
Det viktiga är att barnen förstår att det
inte var deras fel. Och att om ev. bråk
mellan dem och LW berodde på detta
så hoppas jag att det finns vuxna runt
dem som kan få dem att förstå att det
inte heller var deras fel.
Barn har rätt att protestera om deras
föräldrar inte prioriterar dem och älskar
dem villkorslöst.
Det räcker med att de sörjer och saknar
sin mamma. De ska dessutom inte behöva
känna skuld för något som inte är deras
fel.
Citera
2019-10-19, 17:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
/.../Ytterligare en festlig bild:

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/b1db1309-99b2-4b46-b31e-4978b1193134.jpg
30 dec -18: "Mäktiga istappar att ta bort så man inte får dem i huvudet."
Ja, eller använda som ett mordvapen som smälter bort... (pekar åt samma håll som HD går).
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Här har han i sällskap med Softis uppfunnit ett alldeles nytt ord. Fantiserar också om vad ett speciellt verktyg kan användas till:
https://coord.info/GLGEEF9Q
Ja, och vad betr. verktyg kan man inte missta sig på vad han menar: en brutal våldtäkt.
Och så klassar han LW som "Redneck", för att sedan håna hennes glädje. - Han tror sig veta hur hon tänker - men Yoda vet bättre. - Detta är inte första gången han i olika tonarter söker förminska och förlöjliga sin "svarthåriga bekant".
Senast redigerad av letsdoit 2019-10-19 kl. 18:20.
Citera
2019-10-19, 18:03
Medlem
landbandys avatar
Det man funderar på är ju om mordet var något som mördaren kände att den var tvungen att genomföra för att kunna känna sig nöjd i livet ?

eller ;

Var det så att situationen blev så ohållbar för mördaren när den träffade LW öga mot öga, så den rent instinktivt slog ihjäl LW i rena desperationen , och därefter chockades utav sitt eget tilltag?
Citera
2019-10-19, 18:19
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
/.../ Och, hur kan man trampa ihjäl en mus i misstag? Så mycket, på det sättet så att inälvorna kommer ut? Var det verkligen HD? Hennes stela leende...
[Min fetning] Det finns andra alternativ: Han kan ha hittat en död mus och lagt den på ett ställe han visste att HD skulle komma att passera. Sedan kan han ha rört sig i hennes omedelbara närhet; plötsligt ryckt tag i henne och utropat: "Nej, stopp! - Såg du inte musen precis framför fötterna!?" - På detta sätt skaffar han sig ett psykologiskt överläge och får HD att känna sig skuldmedveten.
Senast redigerad av letsdoit 2019-10-19 kl. 18:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in