Citat:
Det kan jag tänka mig men hur var han mot de kollegor han hade under sig i hierarkin?
Det är lätt att föreställa sig att han själv inte klarade kritik från dem.
Känner du till något om det?
Jag föreställer mig honom som en kompetent och engagerad polis men också som en person som gärna vill framhäva sig själv och inte ge underordnade uppskattning för vad de har bidragit med.
Han gör säkert ett bra jobb så länge han får stå i centrum och så länge hans åsikter inte ifrågasätts.
Det är i alla fall den bild jag har fått genom hans olika uttalanden och genom tidningsartiklar om honom.
Det är lätt att föreställa sig att han själv inte klarade kritik från dem.
Känner du till något om det?
Jag föreställer mig honom som en kompetent och engagerad polis men också som en person som gärna vill framhäva sig själv och inte ge underordnade uppskattning för vad de har bidragit med.
Han gör säkert ett bra jobb så länge han får stå i centrum och så länge hans åsikter inte ifrågasätts.
Det är i alla fall den bild jag har fått genom hans olika uttalanden och genom tidningsartiklar om honom.
Jag kan också tänka mig att han har varit en erfaren och kompetent polis.
Hur han har samarbetat med kollegor och underordnade har jag svårt att yttra mig om, men sannolikt har han inte varit lätt att som överordnad till PS ha att göra med. Får en känsla (utan att vara insatt egentligen alls) att han gör lite som han vill.
Det finns kanske fog för en dela v hans kritik av hur polisväsendet fungerar, men lite låter det som i mina öron som en längtan tillbaka till hur polisen fungerade förr. Och visst, det fanns säkert mycket som var bättre förr. Men det går inte att arbeta på samma sätt idag. Samhället och dess organisationer som är grundpelarna i dagens samhälle, måste ändras för att följa de förändringar som sker i hela världen. En del i denna förändring kräver att utbildningen för poliser akademiseras, liksom många andra yrkesutbildningar idag. Det gagnar ju på sikt hela organisationen, yrket och dess anseende hos allmänheten.
Det blir väl lite som att önska att vi Sverige ska återgå till att bli ett jordbrukssamhälle vi hade förr. Kanske haltande jämförelse, men det går helt enkelt inte att återgå till det samhälle vi hade förr.