2019-10-17, 18:27
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för svar!
Jo, så mycket visste jag.

Vi diskuterade om det går att dra några slutsatser om åtal är nära med tanke på att den görs nu.
@Hoppsann hade minne av att det brukade göras nära åtal.

I USA gör man ju nån liknande paragraf 7-bedömning initialt för att kunna avgöra om den misstänkta är "fit for trial". Har ingen aning om utredningen används så i Sverige, bara en spontan tanke angående att dessa görs just före rättegång och beslut i skuldfrågan.
Citera
2019-10-17, 18:37
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Det stämmer. CW är mamma till HW.

Det tycks vara svårt att få tråden att enas om vad en nära vännina är för något. Men att kalla CW för nära väninna till LW är fel om jag ska förmedla vad andra säger. Mer ett slags påhittat släktskap genom tro och adoptioner.

Bra då blir det ännu tydligare att LW saknade vad man i dagligt tal beskriver som kvinnliga vänner.
Tack Honan6 för ditt obetänksamma misstag att bekräfta det.

Som jag sagt tidigare är det synnerligen intressant om vad som förevarit mordet i mellan LW och den för mordet skäligen misstänka HD
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-10-17 kl. 18:48.
Citera
2019-10-17, 18:40
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Jag är lite dåligt insatt i hur och när en paragraf 7 undersökning sker. Har ju bara följt några fall, och det var länge sedan jag läste på om vad som gäller.

Om jag bara tänker själv (och då inte utefter fall där det har gått galet), så kan jag tänka mig att man gör det i ett led i ett ganska normalt förfarande när det handlar om en på sannolika skäl misstänkt häktad för ett så allvarligt brott som ett brutalt mord.

Denna undersökning är ju ingen stor utredning, utan den tar ca 1 timme samt att man gör en bedömning efter att ha tagit del av FUP.

Det är väl bra att ha personutredning och paragraf 7 utredningen klara när det är dags för åtal?

Det görs långt ifrån vid alla mordutredningar. Det betyder att det framkommit saker under förundersökningen som gjort att åklagaren bett om en sådan undersökning.
Citera
2019-10-17, 18:46
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det här är ju verkligen intressant.
Jag kan inte säga att jag till hundra hänger med i allt runt dessa bildgallerier. Trolleri, +3 bilder som jag inte hänger med på (+43 bilder fre 23/8 -månd 26/8-19).

40 bilder på sid 57-58 har förskjutits till 59-61?
Så de tre extra bilderna ligger inskjutna någonstans innan det? Fattar jag det rätt att bilderna runt de datum som innefattar Nordsjöloggarna (30/3-18) inte är ändrade, bara förskjutna?

Jag tvivlar på att SD har kunnat ana något på att han skulle gripas strax efter, då kanske han skulle ha legat i lite mer intensivt med arbetet att fixa med bilderna under lördag-söndag.

Man hade förmodligen fått in svar från NFC (?) och kanske något förhör som gav något. Möjligen kan SD ha fått komma på eget förhör i anslutning till det, något som fått honom lite på alerten?

Kan utredarna upptäckt att han fixade med bilderna, just som det hade varit viss aktivitet i utredning?
fre 23 aug kl. 18.27: 3943 bilder (ser, dvs har kopia av 40 bilder, el. 2 bildsidor, varav Nordsjön 3/30/2018 = 16 bilder). - När galleriet sedan fylls på sker en förskjutning av bilder och bildsidor.
lör 24 aug kl. 14.28: 3985 bilder (ser här att i jämförelse med galleriets nuvarande utseende har en bildförskjutning skett med innebörden att en bild, daterad 5/4/2018 el. tidigare, har tagits bort - vilket kommit att beröra två bilder som förskjutits nedåt och hamnat på ett högre bildsidsnr) eftersom dessa bilder tid. inlett resp. avslutat en sida.
sön 26 aug kl. ?: 3986 bilder
tis 15 okt login: 3986

Mellan fre och sön har 43 bilder tillförts galleriet: antingen genom att 10 tagits bort och 53 lagts till, alt. minst 1 bild tagits bort (pga galleriets utseende 24 aug) och 44 nya bilder tillförts.
Citat:
Fattar jag det rätt att bilderna runt de datum som innefattar Nordsjöloggarna (30/3-18) inte är ändrade, bara förskjutna?
Ja, det är korrekt uppfattat - med förtydligandet att här har ingenting ändrats sedan lör 24 aug 14.28.
Citat:
Kan utredarna upptäckt att han fixade med bilderna, just som det hade varit viss aktivitet i utredning?
Ja, de bör ha haft daglig koll på det mesta han (och HD) haft för sig.

Den enklaste förklaringen är att han har gått igenom sina Islandsbilder (totalt 140 bilder). - Hade han ansett sig inneha några känsligare bilder, borde han långt tidigare ha plockat bort dessa - men kan förstås ha missat något han kommit på i efterhand.
Citera
2019-10-17, 18:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det görs långt ifrån vid alla mordutredningar. Det betyder att det framkommit saker under förundersökningen som gjort att åklagaren bett om en sådan undersökning.

Tack!
Det var intressant.
Jag funderar vad det skulle kunna vara då i SDs fall?

Av det som framkommit så har han ändå verkat ha ett familjeliv, arbete, vänner och en hobby. Inget av det som jag läst, tycker jag pekar på att det skulle finnas en psykisk sjukdom bakom som skulle innebära att han inte kan skilja på vad som är verkligt eller inte. Självklart kan jag inte veta hur det förhåller sig i verkligheten, jag har ju inte träffat honom.
Citera
2019-10-17, 18:52
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Är du helt säker på det?

Den lilla sinnesundersökningen (P7) anser jag vara i stort sett obligatorisk vid grova brott, så har jag uppfattat det i alla fall, den stora som tar en månad däremot är mer sällsynt.
Citera
2019-10-17, 18:54
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det mördas något hundratal kvinnor varje år och de flesta har en liknande bakgrund.
Det är faktiskt skandalöst att inte mera görs för att stoppa detta i tid.
Men finns det människor som har ett liknande synsett som snoris och glorious i ledande positioner är det inte konstigt egentligen.

Du verkar ha en förkärlek för demagogiskt tugg som milt sagt är "luddigt i konturerna". Det är ju inte så jävla lätt om inte kvinnor själva vill göra vettiga anmälningar, eller om de tycker stökiga män är spännande. Man hamnar väl i något slags "mauvaise foi" om man bortser från att kvinnan har en viss valfrihet. Men något görs väl, detta är kanske de myndigheter som typiskt kommer i kontakt med kvinnor där man kan fundera på om deras situation beror av destruktiva förhållanden.

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/fyra-myndigheter-samverkar-for-att-upptacka-vald

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/polisen-i-skaraborg

För ett par år sedan hade man väl något projekt inom Stockholmspolisen där man punktbevakade kvinnor som var i förhållanden med våldsamma män. Det var väl ett mindre lyckat projekt kan man väl säga. Kvinnorna upplevde väl sig mest trakasserade av polisen. Rapporterna var väl heller ingen höjdarläsning då kvinnorna oftast beskrevs i nedsättande ordalag.
Citera
2019-10-17, 19:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Infantil är det ord som kommer till mig. Stackars barn. Han verkar knappt ha varit särskilt närvarande som förälder- när han inte jobbade så cashade han. Eller träffade älskarinnan. En usel make och pappa, enligt mig. Stolpskott.
I hans värld verkar prio 1,2,3 ha varit Stefan...
Nr 4 var Tomten.

Att döma av varuutbud mm är det snart jul, och det kan därför vara av ett visst intresse att ta del av SD:s tid. julförberedelser.

181212 SD:s ideala tomte: https://www.youtube.com/watch?v=VqG621-drmk
...samt läckra recept, bl.a. på dränkta och styckade tomtar: https://coord.info/GLXKY09Y
[Känsliga personer varnas!]
Citera
2019-10-17, 19:18
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Nej precis bradgardsindianen ,det du skrev längst ner på ditt inlägg om SD. .Men det är ju bra att han har de bra kvalifikationerna ,då är han iallafall aningens mänsklig om han nu är GM ...

Där ser man ,ja hjärnan verkar vara känslig på många sätt ,tror jag skall köpa mig en cykelhjälm i alla fall nu när man inser att delar utav huvudet måste vara aktivt för att man skall vara en snäll människa .Offtopic ,men ändå .....

Skall bli intressant att se vad psykologen kommer fram till ?
Kan det vara så att om psykologen anser (blir manipulerad till...) att SD är helt normal och att bevisen är för svaga för att kunna genomföra laga kraft för fängelsestraff ,då går han fri?
Vad tror Du ?

Det fetade: En liten rättelse; det är inte en psykolog som gör undersökningen. Det gör en psykiatriker.
Citera
2019-10-17, 19:28
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Clownen SD - en figur som ständigt gråter inombords?

Den häktade och på Sannolika Skäl för mord misstänkte SD har uppvisat ett beteende likt en Clown som ägnar sig åt olika upptåg för att bli Sedd, Hörd och Bekräftad. Driva olika projekt som att arrangera GC-event, plocka isär pelletsbrännaren, bygga om och renovera hemma, skapa cachegåtor, logga cacher hejvilt oavsett om han varit på plats eller varit soffliggare, skriva ironiska och distanserade texter till sina arrangerade flin-bilder där han återkommande har visat ett behov av att "apa" sig - är överaktiviteten olika uttryck för en inre sorg? Är SD clownen som gråter inombords?

SD är personen som skriver att han tycker filmen "Den sista färden" är en festlig film med en festlig fras "Skrik som en gris" när en man gruppvåldtas av män i skogen. Det uppfattar jag som en ganska skev person (de med hyfsat normalt psyke och som sett filmen upplever den snarare som otäck och obehaglig istället för "festlig").
http://coord.info/GLCX02VY

SD är personen som tipsar SVT om hur han juldekorerat sitt hus och ska störa grannarna med julmusik dygnet om. Hela människan utstrålar: Se mig, Hör mig, Bekräfta mig!
"Hej, Lite roligt är snöflingorna av laser på huset. Hjortarna rör sig sakta. Träden är också lite utmärkande. Nästa vecka kommer en 2.4m hög upplyst tomte finnas på balkongen. Vid Hjortarna sitter en 2.7m hög upplyst nalle-tomte. Och på taket en 5m lång tomtesläde med renar att stå. Och då spelas julmusik dygnet runt utomhus här. Mer jul! //Stefan Foto: Stefan Davidsson"
www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/har-ar-era-inskickade-bidrag

SD är personen som tycker det är roligt att skrämma skiten ur vännerna på marken när han gör tokiga manövrar i luften bakom spakarna i ett flygplan.

SD är personen som inte såg någon som helst anledning till att inte dyka upp oanmäld på GC-event fast han var Skäligen misstänkt för mord på en framgångsrik GC-vän som han tidigare haft en otrohetshistoria med. Det bekymrade honom inte det minsta att andra kunde tycka det var obehagligt när han dök upp som mordmisstänkt? Efter mordet kan det väl inte ha varit okänt för övriga GC:are att den mördade LW tidigare anmält SD för misshandel och trakasseri?

SD är personen som på egen hand och sannolikt med hjälp har planterat en del information hos människor runt honom. Bl a att han sagt att Polisen gjorde rätt som misstänkte honom eftersom han haft kontakt med LW, det KAN finnas blodspår från henne i hans hem, men han har gett en godtagbar förklaring (eh?). Det har framgått tydligt att SD har ett garde omkring sig som bl a består av den bedragna f d hustrun, den trofaste vännen JG, svärföräldrarna och det s k Järngänget (SS, PN och antagligen JO). Han har bedyrat sin oskuld till mordet och menat att det var LW som inte lämnade honom ifred, han har tyvärr varit otrogen för att han inte fick sex hemma, han var absolut inte svartsjuk på LW och de var de bästa vänner ända till slutet?

SD är personen som anser att LW var "oskicklig" i sina kontakter med män för att de kunde få för sig någonting. Det var kanske snarare så att SD tyckte detta för att han var svartsjuk på hennes naturliga förmåga att nå fram till andra människor? Hans svartsjuka fick honom att kontrollera varje steg hon tog genom att spåra henne via de appar de båda använde i GC? Han sägs även ha smygfilmat henne genom hennes fönster och stämmer den uppgiften påvisar det att han var besatt. Han klarade inte av att hon gick vidare med sitt liv utan intresse för honom? Han kunde inte förstå att hon inte ville ha honom när skilsmässan väl blev ett faktum på HD:s initiativ? Han blev kränkt i dubbel bemärkelse?

SD är personen som våren -18 drabbades av en rad personliga motgångar som kan ha fått hela hans "trygga" värld att rämna. Hans inbillade (?) självförtroende fick sig en total knäck - han som gärna klär sig i superman-blått blev totalt svag och inte värd någonting längre? Ingen Såg, Hörde eller Bekräftade honom? Han som alltid tidigare sett till att Komma först, Se och Segra var tillintetgjord? Alla hans trick med olika manipulationer hade slutat fungera? Clownen slutade gråta och sorgen blev till en mördande ilska?

Inlägg med sammanfattning och länkar för nytillkomna i tråden
www.flashback.org/sp68997449

Allt med den mannen äcklar mig. Mördare, eller inte. En patetisk fjant. Och i synnerhet detta är obehagligt:

Citat:
SD är personen som skriver att han tycker filmen "Den sista färden" är en festlig film med en festlig fras "Skrik som en gris" när en man gruppvåldtas av män i skogen. Det uppfattar jag som en ganska skev person (de med hyfsat normalt psyke och som sett filmen upplever den snarare som otäck och obehaglig istället för "festlig").
http://coord.info/GLCX02VY

Han exponerar även sina döttrar på foton där de ser ut att mer eller mindre vara på kanten till ett stup. Han eldar ute när det är eldningsförbud i hela landet. Han måste hela tiden vara i fokus och vara "värst". Mycket obehaglig person.

Och när man läser din sammanställning ovan, så blir man åter äcklad och skrämd. Detta är ingen normal person det handlar om. En fjant som verkar ha total avsaknad av normala känslor och empati. Men en ytterst farlig sådan.

Det som är ännu mer skrämmande är att han tycks ha en fanclub i tråden och även IRL, som försöker göra honom till hjälte och samtidigt förnedra offret. Om och om igen. Äcklas. Åtalet kan inte komma fort nog.

Mvh
/FS
Citera
2019-10-17, 19:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nr 4 var Tomten.

Att döma av varuutbud mm är det snart jul, och det kan därför vara av ett visst intresse att ta del av SD:s tid. julförberedelser.

181212 SD:s ideala tomte: https://www.youtube.com/watch?v=VqG621-drmk
...samt läckra recept, bl.a. på dränkta och styckade tomtar: https://coord.info/GLXKY09Y
[Känsliga personer varnas!]

Haha, SD får väl fundera på om han får några julklappar i år eller om han har varit "naughty".
Citera
2019-10-17, 19:34
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det låter bra.
Betyder inte det att det verkligen blir åtal och att det ligger rätt nära i tid?
Har det hänt att en paragraf 7-undersökning har gjorts och sedan har den misstänkte inte åtalats?
Jag kan inte påminna mig något sådant fall.

En paragraf 7-utredning kan som i SD,s fall göras utan att skuldfrågan är klarlagd. En P7, a eller en RPU har således ingenting med skuldfrågan att göra men kan avgöra ev, påföljd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in