2019-10-19, 11:36
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja och nu försöker ateister kidnappa julen från kristenheten, för man vill inte gå miste om "julkänslan".
Om du vill uttrycka det på det viset så får du såklart göra det. Sanningen är ju dock att vi inte behöver kidnappa julen eftersom vi inte behöver göra den till något speciellt. Vissa gillar den som den är, andra tar bort lite saker, åter andra lägger till lite saker. Alla får göra som dom själva vill.
Citera
2019-10-19, 11:44
Medlem
Citat:
Ja och nu försöker ateister kidnappa julen från kristenheten, för man vill inte gå miste om "julkänslan".

Man kan inte kidnappa julen. Ingen äger julen eller rätten att fira den. Julkänslan skapar varje människa själv och får många har den inget med religion att göra.
Citera
2019-10-19, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fotsvett
Nu börjar julen närma sig igen, och en sak som jag funderat på är varför ateister firar jul. Om man nu inte tror på Gud och Jesus, då finns det egentligen ingen anledning att fira jul. Det är inkonsekvent att fira julen om man är ateist.

Detsamma gäller påsken och andra religiösa högtider. Det är bara trams att fira dessa högtider.

Jag undrar när Christer Sturmark kommer att börja propagera för att avskaffa julfirandet.

För att det är trevligt och har man barn ska man inte missunna dem julen. Barn älskar julen och hur jobbigt skulle det inte vara och komma efter jullovet utan en historia om klappar eller upplevelse. Fy fan jag hade två jehovas vittnen i min klass på mellanstadiet det var inte roligt för dem efter högtiden kan jag säga...jag skulle aldrig utsätta mina barn för det i alla fall.
Citera
2019-10-19, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danielsvensson517
För att det är trevligt och har man barn ska man inte missunna dem julen. Barn älskar julen och hur jobbigt skulle det inte vara och komma efter jullovet utan en historia om klappar eller upplevelse. Fy fan jag hade två jehovas vittnen i min klass på mellanstadiet det var inte roligt för dem efter högtiden kan jag säga...jag skulle aldrig utsätta mina barn för det i alla fall.
Du har rätt. Sån var min barndom inom jv. Man försökte hitta på saker att säga som fick det att låta som om man haft en bättre jul än de som firat, men inombords var man förtvivlad över att alltid behöva vara annorlunda. För vittnen är det ofta svårt att begripa att vanligt folk inte lägger någon religiös aspekt på julfirandet, därför blir firandet i sig tabu av religiösa skäl.
Senast redigerad av avfallit 2019-10-19 kl. 12:19. Anledning: Komplettering
Citera
2019-10-19, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Du har rätt. Sån var min barndom inom jv. Man försökte hitta på saker att säga som fick det att låta som om man haft en bättre jul än de som firat, men inombords var man förtvivlad över att alltid behöva vara annorlunda. För vittnen är det ofta svårt att begripa att vanligt folk inte lägger någon religiös aspekt på julfirandet, därför blir firandet i sig tabu av religiösa skäl.

Du kan fråga dig om det var Jv som satte dig i den situationen, eller om det var det samhällstryck som fanns, där man måste fira jul, annars är man konstig?

Jag känner ett ständigt tryck, eller egentligen ett förtryck om att jag måste säga "god jul" i mitt arbete. Jag känner att jag t.o.m. kan förlora mitt jobb om jag inte säger "God jul" tillbaka, men det kommer jag aldrig gå med på, då får jag förlora mitt jobb om det är så. Men då kommer dom att förlora en medarbetare som aldrig stjäl och ljuger.

smeso ansåg att det var oartigt att inte hälsa "God jul" tillbaka, så man kan undra om vi lever i ett tolerant samhälle egentligen? Ja tolerant inom dom gränser som dom flesta godkänner, detta är alltså inget fritt samhälle, det är kontrollerat och begränsat av vad majoriteten tycker. Majoriteten i 30-talets Tyskland tyckte också att Hitler skulle komma till makten.
Citera
2019-10-19, 16:25
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Jag känner ett ständigt tryck, eller egentligen ett förtryck om att jag måste säga "god jul" i mitt arbete. Jag känner att jag t.o.m. kan förlora mitt jobb om jag inte säger "God jul" tillbaka, men det kommer jag aldrig gå med på, då får jag förlora mitt jobb om det är så. Men då kommer dom att förlora en medarbetare som aldrig stjäl och ljuger.

smeso ansåg att det var oartigt att inte hälsa "God jul" tillbaka, så man kan undra om vi lever i ett tolerant samhälle egentligen? Ja tolerant inom dom gränser som dom flesta godkänner, detta är alltså inget fritt samhälle, det är kontrollerat och begränsat av vad majoriteten tycker. Majoriteten i 30-talets Tyskland tyckte också att Hitler skulle komma till makten.
Du påstår att du aldrig ljuger men ändå så är det en lögn med i just detta inlägget.
Smeso var väldigt tydlig med att du INTE måste säga "God jul" tillbaka utan du kan säga nått i stil med: "Tack, jag firar inte jul men ha en trevlig helg."

Så det här med lögner. Är det nått som din gud tycker är bra så länge du ljuger i hans tjänst?
Citera
2019-10-19, 16:26
Medlem
Citat:
Du kan fråga dig om det var Jv som satte dig i den situationen, eller om det var det samhällstryck som fanns, där man måste fira jul, annars är man konstig?

Självklart var det jv.
Jv har anammat många läror och ståndpunktstaganden enbart i syfte att avskilja sig från mängden, att vara annorlunda, tillexempel valet att inte fira någonting alls förutom bröllopsdagen. Om någon i vuxen ålder väljer att gå med i en sån organisation är det okej, men barn som föds in i organisationen har inget val. Det är förtryck.
Att återgälda hälsningar handlar om social kompetens och vanligt hyfs, vare sig det är en judisk, muslimsk, kristen eller sekulär tillönskan om frid, hälsa eller en bra dag. Det är inte ett firande och alltså kan såväl ateister som troende önska varann en god jul utan att fundera så mycket, framförallt nu när julen förlorat sin religiösa betydelse för det stora flertalet.
Varför och hur Hitler kom till makten är inte relevant i den här frågan, bara beklagligt.
Citera
2019-10-19, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Självklart var det jv.
Jv har anammat många läror och ståndpunktstaganden enbart i syfte att avskilja sig från mängden, att vara annorlunda, tillexempel valet att inte fira någonting alls förutom bröllopsdagen. Om någon i vuxen ålder väljer att gå med i en sån organisation är det okej, men barn som föds in i organisationen har inget val. Det är förtryck.
Att återgälda hälsningar handlar om social kompetens och vanligt hyfs, vare sig det är en judisk, muslimsk, kristen eller sekulär tillönskan om frid, hälsa eller en bra dag. Det är inte ett firande och alltså kan såväl ateister som troende önska varann en god jul utan att fundera så mycket, framförallt nu när julen förlorat sin religiösa betydelse för det stora flertalet.
Varför och hur Hitler kom till makten är inte relevant i den här frågan, bara beklagligt.

Jag ser det på ett annat sätt, att samhället påtvingar människor normer som går längre och längre ifrån Guds normer, t.ex. promiskuösitet, ,mord av liv som inte är födda, julfirande som har hednisk ursprung o.s.v.

Man får inte glömma att bibeln kom före det svenska samhället, så vem som påtvingar vem är uppenbart.
Citera
2019-10-19, 17:11
Medlem
Citat:
Jag ser det på ett annat sätt, att samhället påtvingar människor normer som går längre och längre ifrån Guds normer, t.ex. promiskuösitet, ,mord av liv som inte är födda, julfirande som har hednisk ursprung o.s.v.

Man får inte glömma att bibeln kom före det svenska samhället, så vem som påtvingar vem är uppenbart.
Fast nu frågade du faktiskt om det var JV -inte bibeln- eller samhället som var orsak till att jag kände mig annorlunda. Jv har funnits i 150 år.
Citera
2019-10-19, 17:37
Medlem
Citat:

Det bodde absolut människor i Skandinavien, inklusive inom nuvarande Sveriges gränser, långt innan någon bibel var påtänkt!

Fynd från Stonehenge visar att religiösa riter, bl.a. innefattande förtäring av stora mängder griskött, var en etablerad midvinterritual i Europa årtusenden innan någon judisk/romersk frälsningslära påtvingades oss!
Citera
2019-10-19, 17:38
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Varför måste du ljuga?

Jag påstod inte alls att det var oartigt att inte hälsa "God jul" tillbaka. Jag påstod att det var oartigt att inte svara när någon säger God jul, och jag föreslog samtidigt att du om du inte vill säga "god jul" tillbaka så kan du säga "Jag firar inte jul, men ha det så trevligt själv", och du skulle också kunna svara med "god helg" om det kniper, men du svarade att du bara sade "Tack" eller "Tack för omtanken", vilket ju låter som om du inte bryr dig om den andre alls.

Det har egentligen inget med vare sig att fira jul eller att vara ateist att göra. Det är bara vanlig artighet. Om någon säger "ha det så trevligt" när man går sista arbetsdagen före en helg så säger man inte bara "Tack" utan att säga "ha det så trevligt du med" eller något liknande. Lyckönskningar ska inte vara enbart i ena riktningen.

Hitler har, som vanligt, inget med frågan att göra. Det är anses allmänt att den som känner att hen behöver ta till Hitler i ett argument har förlorat argumentet.

Jag påpekade igår att det bara fattades att du skulle dra in Hitler i diskussionen, men det raderades. Nu har du ändå gjort det.

Hitler har inget med julfirande att göra, oavsett om han faktiskt firade jul eller inte. Han åkte också bil. Menar du att man inte ska åka bil därför att Hitler gjorde det?

Hitler var heller inte ateist, men det har behandlats utförligt i en annan tråd.
Citera
2019-10-19, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Varför måste du ljuga?

Jag påstod inte alls att det var oartigt att inte hälsa "God jul" tillbaka. Jag påstod att det var oartigt att inte svara när någon säger God jul.

Oavsett så är det du som bestämmer vad som är oartigt eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in