2010-12-01, 09:02
Medlem
fotsvetts avatar
Nu börjar julen närma sig igen, och en sak som jag funderat på är varför ateister firar jul. Om man nu inte tror på Gud och Jesus, då finns det egentligen ingen anledning att fira jul. Det är inkonsekvent att fira julen om man är ateist.

Detsamma gäller påsken och andra religiösa högtider. Det är bara trams att fira dessa högtider.

Jag undrar när Christer Sturmark kommer att börja propagera för att avskaffa julfirandet.
Citera
2010-12-01, 09:05
Bannlyst
Varför äta pizza, om man inte är italienare?
Citera
2010-12-01, 09:06
Medlem
spajzmejs avatar
Med tanke på att jag själv är ateist men inte de resterande medlemmarna i familjen är det så firar jag såklart med dem ändå.
Citera
2010-12-01, 09:13
Medlem
crunkhorses avatar
För att julen är mer av en tradition nu för tiden.
Citera
2010-12-01, 09:13
Medlem
fira o fira?! Det ger oss ateister en möjlighet o träffa hela familjen tack vare att vi alltid är lediga. Staten har bestämt att dessa tider är högtider du vet.
Citera
2010-12-01, 09:15
Medlem
Colossuss avatar
Varför fira jul om man är kristen? Det är trots allt ursprungligen en hednisk högtid som dom kidnappade
Citera
2010-12-01, 09:17
Medlem
fotsvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-svensson
fira o fira?! Det ger oss ateister en möjlighet o träffa hela familjen tack vare att vi alltid är lediga. Staten har bestämt att dessa tider är högtider du vet.

Jo jag vet att staten bestämt dessa högtider, men är det inte dags att staten avskaffar dessa högtider nu när staten separerat från Svenska kyrkan?
Citera
2010-12-01, 09:19
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotsvett
Nu börjar julen närma sig igen, och en sak som jag funderat på är varför ateister firar jul. Om man nu inte tror på Gud och Jesus, då finns det egentligen ingen anledning att fira jul. Det är inkonsekvent att fira julen om man är ateist.

Detsamma gäller påsken och andra religiösa högtider. Det är bara trams att fira dessa högtider.

Jag undrar när Christer Sturmark kommer att börja propagera för att avskaffa julfirandet.
Julen firas inte till minne av Kristi födelse. Det är en högtid för att fira att ljuset återvänder efter vintersolståndet. Och det är trevligt att äta god mat tillsammans med nära och kära - vilket är varför ateister firar jul.

Varför firar kristna midsommar däremot? (Jo, jag har hört det där om Johannes döparen, men det är ju en uppenbar efterkonstruktion). Midsommar är ju en hednisk fruktbarhetsritual där en fallos penetrerar jorden för att befrukta henne. Vad säger gud om det?
Citera
2010-12-01, 09:20
Medlem
SambalOeleks avatar
Citat:

Jag håller med dig till 100%. Jag är ateist och har ingen som helst vilja att fira jul, påsk eller andra kristna högtider.

Det finns dock ett par problem.

För det första har svenska staten och den kristna kyrkan delat säng så intimt att många helgdagar är baserade på kristna högtider. Vare sig jag vill eller inte är det ledigt på julafton och följande helgdagar. Eftersom jag jobbar i en verksamhet som stänger över jul och nyår är det svårt att stå emot och hävda att just jag ska jobba på som vanligt. Det funkar liksom inte.

För det andra finns det en social aspekt. Min familj firar av tradition jul. Den kristna tron är det väl si och så med, men dom firar hur som helst jul som dom flesta svenskar. Jag själv skulle inte ha något emot att sitta själv hemma och glo på en film på julafton, men rent socialt funkar det inte så.

För mig handlar därför inte julen om att fira Jesu födelse. Det är bara ännu en ledig period som staten har bestämt åt mig. Jag glider med på ett bananskal och äter prinskorv och köttbullar jag också. Jag lyckas dessutom göra detta utan att det står i konflikt med min ateistiska världsbild.

Men jag skulle gärna avskaffa helgdagarna kring jul till förmån för att folk själva får bestämma när dom vill vara lediga. Avskaffa alla helgdagar och inför en lagstadgad sjätte semestervecka istället. På så sätt kan folk vara lediga när helst de önskar.
Citera
2010-12-01, 09:20
Medlem
SambalOeleks avatar
Citat:
Jo jag vet att staten bestämt dessa högtider, men är det inte dags att staten avskaffar dessa högtider nu när staten separerat från Svenska kyrkan?
Jo, det är det.
Citera
2010-12-01, 09:24
Medlem
Jyckees avatar
tradition
Citera
2010-12-01, 09:34
Medlem
Vad har jultomten med kristendomen att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in