Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
smeso ansåg att det var oartigt att inte hälsa "God jul" tillbaka, så man kan undra om vi lever i ett tolerant samhälle egentligen? Ja tolerant inom dom gränser som dom flesta godkänner, detta är alltså inget fritt samhälle, det är kontrollerat och begränsat av vad majoriteten tycker. Majoriteten i 30-talets Tyskland tyckte också att Hitler skulle komma till makten.
Varför måste du ljuga?
Jag påstod inte alls att det var oartigt att
inte hälsa "God jul" tillbaka. Jag påstod att det var oartigt
att inte svara när någon säger God jul, och jag föreslog samtidigt att du om du inte vill säga "god jul" tillbaka så kan du säga "Jag firar inte jul, men ha det så trevligt själv", och du skulle också kunna svara med "god helg" om det kniper, men du svarade att du bara sade "Tack" eller "Tack för omtanken", vilket ju låter som om du inte bryr dig om den andre alls.
Det har egentligen inget med vare sig att fira jul eller att vara ateist att göra. Det är bara vanlig artighet. Om någon säger "ha det så trevligt" när man går sista arbetsdagen före en helg så säger man inte bara "Tack" utan att säga "ha det så trevligt du med" eller något liknande. Lyckönskningar ska inte vara enbart i ena riktningen.
Hitler har, som vanligt, inget med frågan att göra. Det är anses allmänt att den som känner att hen behöver ta till Hitler i ett argument har förlorat argumentet.
Jag påpekade igår att det bara fattades att du skulle dra in Hitler i diskussionen, men det raderades. Nu har du ändå gjort det.
Hitler har inget med julfirande att göra, oavsett om han faktiskt firade jul eller inte. Han åkte också bil. Menar du att man inte ska åka bil därför att Hitler gjorde det?
Hitler var heller inte ateist, men det har behandlats utförligt i en annan tråd.