2019-10-19, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Är Aron Flam SD-are?

SD-are är ideologiska och radikala på sitt sjuttitalsnostalgiska vis. De agerar inte alltid rationellt. I sin föreställningsvärld befinner de sig i krig. https://www.gp.se/nyheter/sverige/sd-toppens-utspel-seger-eller-d%C3%B6d-1.8220636

Om det finns något rationellt i det så är det att de vill inte ha sosseväljare som tillfälligt väljer SD för att "straffa" S. Röstmaximering och att lägga sig i mitten sysslade Reinfeldt med och fick 30 % i valet 2010. Nu har M förlorat de flyktiga S-väljarna (17,7 % idag). SD vill att sosseväljare skall ta avstånd från S och aldrig ens överväga att gå tillbaka dit. De vill att de skall bli hängivna sosse-hatande sverigedemokrater. Eller ja det kanske inte är så rationellt, men ideologiska partier som SD, V och MP är inte alltid rationella som de cyniska maktpartierna M och S.

Flam har lyfts fram av SD:are som en del av deras "folkbildning".

Och visst har du rätt i att varje prioritering har någon rationalisering bakom sig. Att känna sig så arg över misshandels- och förnedringsvideos i sociala medier med svenska och europeiska offer för mångkulturen att man omöjligen kan tiga still, hade varit en annan bevekelsegrund som dessa griniga gubbar tydligen saknar. Sossehat är heligt - ilska mot hat och kränkningar av svenskar är det inte.

För mig är det inte OK att SD-sympatisörer är OK med den sjuka prioriteringen. Partiets höga representanter är bara människor och har en närvaro i sociala medier och - faktiskt - här. Säg till dem vad ni tycker om ni tycker något. Ni har en röst och ett ansvar.

Jag citerar en post i en annan tråd som har relevans på M:s historiska skuld och SD:s attityd:

Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Rätt så anmärkningsvärd diskussion på Mattias Karlssons Facebook så jag klipper in hela.

Mattias Karlsson.
Att Fredrik Reinfeldt bjuds in att tala på Moderat-stämman och får rungande stående applåder efter att han attackerat nationalism/patriotism och pläderat för behovet av en vänster-seger i USA-valet är väl egentligen nästan det enda belägg man behöver för att konstatera att de senaste årens signalerade omsvängning nog mest är en ytlig läpparnas bekännelse under bilan som inte är grundad i genuin omvärdering och ånger...

Markus Uvell. Egentligen tror jag du förstår att det är en tradition att bjuda in alla levande fd partiledare till M-stämman att tala eller medverka på annat sätt.

Mattias Karlsson. Karln förstörde nästan Sverige för gott och ursäktade våld mot mig och mina partikamrater.
Jag känner inget tvång att bjuda in vare sig Mikael Jansson eller Anders Klarström till våra landsdagar. Och även om jag hade gjort det så hade jag inte givit dem stående ovationer.

Linus Bylund. det motiverar möjligen en artig och kort applåd. Fast nä, inte ens det faktiskt, om man vill ha trovärdighet i sin nya linje.

Erik Almqvist. Reinfeldt gjorde vad han kunde för att göra slut på det traditionella Sverige. Klarström och Jansson ville bevara det traditionella Sverige. Ur ett Sverigevänligt perspektiv inte ens jämförbart, även om jag personligen tycker att Åkesson hade/har bättre idéer om hur det ska göras.

Markus Uvell. Det förstår jag. Men med tanke på att varken Reinfeldt, Kinberg Batra, Bildt eller Adelsohn har lämnat partiet så är situationen annorlunda.

Hade jag suttit i publiken hade jag knappast applåderat Reinfeldt, men jag är inte säker på att du ska ta mainstream-medias rapporter som sanning vad gäller applåderna. Men jag vet vad ledande M-företrädare tycker om Reinfeldts syn på Sverige, och du har inget att oroa dig för.

Markus Uvell. Jag var inte på plats, så jag vet inte hur mycket det faktiskt applåderades. Men jag har genom åren (är mycket gammal!) lärt mig att man inte ska lita på det som står i tidningen om sådana saker.

Rebecca Weidemo Uvell. Är du hotad över att ingen längre i M för hans politik och att vi slutat tappa väljare till er kanske? 😀 Jag unnar honom lite ljus för att han vann 2 val och tillintetgjorde sossarnas enpartistat. Reformerade Sverige på flera områden. Allt var inte bra. Men allt var sannerligen inte dåligt och framför allt styrde inte S,.V och MP under 8 hela år.

Kommentar. Markus och Rebecca är gifta. Markus är en rätt så intelligent Moderat, medans hans hustru är en simpel partigängare vilket kanske framgår.

I övrigt behövs inga kommentarer.

Samma makthavare som pumpade in förtroendekapital för att hålla M flytande, studsar inför hur M:s partigängare fortfarande hyllar Reinfeldt. Dessutom är ju nästa generation MUF-brats 70% för fri invandring.

M är en nyliberalt skitparti marinerat i rovglobalism och opportunism tills de bevisat motsatsen i praktiken, något bara typen Sölvesborgs-moderater ens börjat med.

Ingen ska gå på trådshillandet och trivialiserandet av vilket suspekt parti det handlar om.

Inse också att arbetskraftsinvandringsfrågan är kvittot på om ovan-citerade höga SD-män är lika mycket mähän som aningslösa eller lättduperade av näringslivslunchande. De har all makt att tvinga M att välja mellan nyliberalism och väljare. De har makten att se till att det blir opportunt att vara Sölvesborgsmoderat och inte MUF-brat.

Varje förlorad liberal för M kommer ersättas av hederliga sossar till SD. Och ett konservativt block värt namnet.
2019-10-19, 10:19
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, det som framgår av institutens analyser på senaste tiden är att SD har betydligt lättare att locka pensionärer än unga. Bland unga är M mycket större. Det är en statusfråga för identitetssvaga unga. De som är livrädda för att inte ha märkeskläder och senaste iPhonemodellen söker sig såklart hellre till M, partiet för de framgångsrika, än till SD som har en WT/förlorarstämpel. Från Sifos analys september:
En svag grupp är de som studerar där når man endast 8 procent. En annan svag grupp är förstagångsväljarna där man når drygt 10 procent. I den gruppen är det istället Moderaterna som är största parti.
Så det här som en del gör att hålla tummarna för att S sakta ska dö bort med pensionärerna är kanske inte bästa affärsplanen. S har precis som SD stora problem att attrahera yngre väljare så där finns inte så mycket att sno från S. Pensionärer har de däremot gott om, och som Demoskop skrev är det från pensionärer, övre medelålders och låginkomsttagare som SD har snott S-väljare. Så den där ättestupa-teorin är lika problematisk för SD som den är för S...
Apropå unga så tycker jag mig se en stor attitydskillnad mellan mitt äldre barn och dess kompisar som är i tjugoårsåldern och mitt yngre barn och dess kompisar som är i moppeåldern.

I det äldre barnets kretsar är det mycket sjw, kränkthet och pk.

Kring det yngre barnet är det tvärtom, grova skämt och cyniska memer verkar vara det som gäller bland de yngre som kommer att få rösta i nästa val.
2019-10-19, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Apropå unga så tycker jag mig se en stor attitydskillnad mellan mitt äldre barn och dess kompisar som är i tjugoårsåldern och mitt yngre barn och dess kompisar som är i moppeåldern.

Kring det yngre barnet är det tvärtom, grova skämt och cyniska memer verkar vara det som gäller bland de yngre som kommer att få rösta i nästa val.

Detta är ett omvittnat fenomen, där "zoomers" är den nya, tuffare generationen som älskar att kränka konventioner och vara provokativa. De kallas inte för inte ibland för Gen Zyklon. Jag har skrivit om detta i mediakrigstråden, om hur kidsen gör virala TikTok-videos om att kvinnans plats är i köket och en massa andra saker som man inte förväntar sig.
2019-10-19, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Inse också att arbetskraftsinvandringsfrågan är kvittot på om ovan-citerade höga SD-män är lika mycket mähän som aningslösa eller lättduperade av näringslivslunchande.
Jag gissar att de fungerar som exakt alla andra homo sapiens, dvs de påverkas oändligt mycket mer av konstruktiva samtal under civiliserade former över hämtpizza eller talmannens kakor, än av frätande kritikspyor på internet där de blir avfärdade som ”aningslösa lättduperade mähän”. Bara en tanke.

Av nån anledning verkar du tro att det är en skitsmart och vinnande påverkansmetod att sitta på flashback och kräkas dagliga syrafloder över partiet och ägna dig åt nitisk micro-management av varenda liten detalj i deras agerande, som att du ägde SD. Andelen ros är nära 0% medan andelen ris konstant ligger och smattrar mot 100%-taket. Det påminner mest om ett dysfunktionellt förhållande där en psykopat sugit sig fast som en igel på en partner och försöker bryta ner vederbörande mentalt med att hålla utläggningar om hur ful och värdelös hon/han är, och därför ska vara tacksam över att psykopaten trots det förbarmat sig över henne/honom.

Lika ofta snöar du in på nåt som de INTE gör och drar alla möjliga långtgående slutsatser om mening och motiv bakom dessa förmenta ”underlåtanden”.

Jaså!! Ännu en dag utan att passiviserade SD tar bladet från munnen om våldtäkter mot svenskor! Denna talande tystnad kan naturligtvis bara tolkas som ett godkännande. Hoppas alla deras väljare tar notis om att uppmuntran till gruppvåldtäkter nu är officiell SD-politik.

Aha!! Klockan är redan 10:40 en lördag men det har inte kommit en enda debattartikel från SD om att arbetskraftsinvandringen måste stoppas. Det kan bara (BARA!!!!!) tolkas som att SD har skrivit kontrakt med Svenskt näringsliv och M. Där har ni det obestridligt bekräftat. SD står nu officiellt bakom den maximalaste extremaste mest ultraliberala arbetskraftsinvandringen i hela helaste kända universum. Jajamensan. Cuckarna sålde sig för tre rikskuponger.

Frågan är vad som får dig att tro att denna sällsynt motbjudande attityd skulle kunna få någon annan effekt än att de SD:are som till äventyrs läser dina spyor mumlar ”wow... psycho” och scrollar vidare?
2019-10-19, 10:56
Medlem
Citat:
Jag gissar att de fungerar som exakt alla andra homo sapiens, dvs de påverkas oändligt mycket mer av konstruktiva samtal under civiliserade former över hämtpizza eller talmannens kakor, än av frätande kritikspyor på internet där de blir avfärdade som ”aningslösa lättduperade mähän”. Bara en tanke.

Av nån anledning verkar du tro att det är en skitsmart och vinnande påverkansmetod att sitta på flashback och kräkas dagliga syrafloder över partiet och ägna dig åt nitisk micro-management av varenda liten detalj i deras agerande, som att du ägde SD. Andelen ros är nära 0% medan andelen ris konstant ligger och smattrar mot 100%-taket. Det påminner mest om ett dysfunktionellt förhållande där en psykopat sugit sig fast som en igel på en partner och försöker bryta ner vederbörande mentalt med att hålla utläggningar om hur ful och värdelös hon/han är, och därför ska vara tacksam över att psykopaten trots det förbarmat sig över henne/honom.

Lika ofta snöar du in på nåt som de INTE gör och drar alla möjliga långtgående slutsatser om mening och motiv bakom dessa förmenta ”underlåtanden”.

Jaså!! Ännu en dag utan att passiviserade SD tar bladet från munnen om våldtäkter mot svenskor! Denna talande tystnad kan naturligtvis bara tolkas som ett godkännande. Hoppas alla deras väljare tar notis om att uppmuntran till gruppvåldtäkter nu är officiell SD-politik.

Aha!! Klockan är redan 10:40 en lördag men det har inte kommit en enda debattartikel från SD om att arbetskraftsinvandringen måste stoppas. Det kan bara (BARA!!!!!) tolkas som att SD har skrivit kontrakt med Svenskt näringsliv och M. Där har ni det obestridligt bekräftat. SD står nu officiellt bakom den maximalaste extremaste mest ultraliberala arbetskraftsinvandringen i hela helaste kända universum. Jajamensan. Cuckarna sålde sig för tre rikskuponger.

Frågan är vad som får dig att tro att denna sällsynt motbjudande attityd skulle kunna få någon annan effekt än att de SD:are som till äventyrs läser dina spyor mumlar ”wow... psycho” och scrollar vidare?

Ljug inte. Jag kommenterar alla partiers agerande utifrån hur de bör agera efter sina egna premisser och har lagt fram lika precisa argument för hur miljövännen, socialdemokraten eller liberalen kan verka för det jag bryr mig om, främst i mediakrigstråden.

Vilket i mitt fall INTE är Novus-Sjöström eller M-shillande som det är för dig. Vem som är störd av oss kan ju läsaren avgöra.
2019-10-19, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp

Absolut, varje generation gör revolt mot normerna. Men tyvärr är PK-revolten mot ”patriarkatet”, generation X och ”Boomers” långt ifrån över. Om 15-20 år kommer de som nu är barn att vara vuxna och börja kräva att vi får skämta om saker, dricka komjölk och annat som är fascistiskt nu.
2019-10-19, 11:02
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Vill bara flika in, att det moderata stödet för fri invandring var, och är, för att bostadsvärdena i storstäderna skulle stiga och inte sjunka.

Därför har m:s vurm för invandring inget att göra med karismatiska personer, eller förvirrade utopister, utan handlade om en ren plånboksfråga för deras kärnväljare.

Därför är en eventuell omvändelse inför galgen av m inte trovärdig, därför att en reflux av invandring skulle krascha bostadspriserna och privatekonomiskt drabba deras väljarbas.

Av rent materialistiska skäl är m inte trovärdiga i migrationsfrågor. Vad företrädare häver ur sig i ena eller andra riktningen är bara het ånga. Money talks.

Om valet 2010, tror jag paradoxalt nog (de var inte medvetna om det själva) att rösterna på Piratpartiet var en allmänt antiglobalistisk protest. Mot effekterna av globaliseringen, som upphovsrättens tyranni och den utbredda övervakningen. Om valet mellan de stora blocken var pest eller kolera, sipprade det opposition inte bara i riktning sd utan också i riktning pp.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2019-10-19 kl. 11:06.
2019-10-19, 11:08
Medlem
Citat:
Absolut, varje generation gör revolt mot normerna. Men tyvärr är PK-revolten mot ”patriarkatet”, generation X och ”Boomers” långt ifrån över. Om 15-20 år kommer de som nu är barn att vara vuxna och börja kräva att vi får skämta om saker, dricka komjölk och annat som är fascistiskt nu.

Nej, vi lever i en extrem ungdomskultur där äldre vill efterlikna yngre. Zoomers (som ju inte är 5-åringar eller vad du inbillar dig) har redan påverkat många boomers genom att helt enkelt håna konventionerna. Händelsevis det jag gillade med SDU: Självsäkerhet och en superattraktiv GEMENSKAP för vilsna ungdomar. Som dessutom skulle ge äldre ängselbyxor råg i ryggen.
2019-10-19, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Man måste tyvärr komma till insikten att det ännu i stort är sjupartiet vs SD.
Sjupartiet blir som det ser ut ca 5% mindre i ett extra val och kommer tvingas till ännu mer cirkuskonster för att behålla någon form av värdighet offentligt mot folket i regeringsbildningen.
Än så länge är sjupartiet överens om att SD skall utestängas, massinvandring skall fortgå och är prio 1.
OU är just bara OU. De kan hoppas på förändringar fram till nästa ordinarie val samt att folk som vanligt fegar ur vid valbåsen.

Därför blir det inget extra val. Tyvärr.

Det är det. Sjuklövern existerar fortfarande i allra högsta grad och det är nog så SD bör förhålla sig till övriga partier tills dess det finns något annat.

Ett litet embryo till ett konservativt block börjar växa fram. Både KD och M har börjat närma sig SD efter valet och det märks inte minst i TV-debatterna. Nu är det mer fem partier som attackerar Åkesson samtidigt som KD och M håller sig passiva.

Vi får se om det leder till något. M och KD behöver väl vänja sina väljare vid tanken på ett M-KD-SD block innan dom tar ett större steg till ett mer öppet samarbete. För SDs del så är nog ett Konservativt block med dessa tre partier den mest realistiska vägen att kunna få inflytande.

Men det kan ju också bli så att alliansen återuppstår inför nästa val och det blir samma visa som inför valet 2018.
2019-10-19, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Nej, vi lever i en extrem ungdomskultur där äldre vill efterlikna yngre. Zoomers (som ju inte är 5-åringar eller vad du inbillar dig) har redan påverkat många boomers genom att helt enkelt håna konventionerna. Händelsevis det jag gillade med SDU: Självsäkerhet och en superattraktiv GEMENSKAP för vilsna ungdomar. Som dessutom skulle ge äldre ängselbyxor råg i ryggen.
Men nu finns ju stora delar av gamla SDU som ett parti att rösta på. Den mikroskopiska demografin ”ängselbyxor” kan rösta på 0,5%-partiet SD medan den enorma demografin Pepememe-zoomers kan rösta på 22,7%-partiet AfS. Behändigt ordnat, va?
2019-10-19, 11:23
Medlem
Karmans avatar
Nästan var tredje man skulle rösta SD om det vore val idag. Det skulle också vara spännande att se i en undersökning hur stor andel av etniskt svenska män som röstar SD idag? 40 %?

Och kvinnorna är ett sorgligt kapitel. Har flera i min omgivning som totalt saknar rationellt tänkande förmåga och konsekvensanalys när det gäller politik. Först när det är för sent kommer de inse hur blåsta de blivit.
2019-10-19, 11:27
Medlem
Mooons avatar
Om SD-anhängare vill att fler kvinnor ska rösta på partiet måste de inse att de måste sluta att skriva vidriga saker om just kvinnor.

Då kommer SD att öka i opinionssiffrorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nästan var tredje man skulle rösta SD om det vore val idag. Det skulle också vara spännande att se i en undersökning hur stor andel av etniskt svenska män som röstar SD idag? 40 %?

Och kvinnorna är ett sorgligt kapitel. Har flera i min omgivning som totalt saknar rationellt tänkande förmåga och konsekvensanalys när det gäller politik. Först när det är för sent kommer de inse hur blåsta de blivit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in