Citat:
Ursprungligen postat av
Sanningskorn
Jag betvivlar inte din analysförmåga, men ibland är du verkligen intellektuellt ohederlig.
Alternativet till Alliansen 2010-2014 var inte Mona Sahlin - det var åtstramad invandring och återvandring, vilket Reinfeldt med vänner av ideologiska skäl var noll intresserade av.
Exakt. Men andra ord var det inte ett reellt alternativ för väljarna, så vad exakt består det ”intellektuellt ohederliga” i? Jag konstaterar nyktert att de två befintliga alternativen 2010 som fanns på bordet för väljarna i valet 2010 skulle ha gett samma utfall. En del diskuterar det nämligen med den falska utgångspunkten att S årsmodell 2010 skulle ha räddat oss, men dumjävla väljarna satsade på det livsfarliga alternativet istället. Då menar jag att de måste ha förträngt att det andra alternativet var Sahlin+Ohly+Wetterstrand, inte Barbro Holmberg+Widar Andersson+Jimmy Jansson. Vad har hypotetiska alternativ med saken att göra?
Citat:
Skillnaden med Erik XIVs vansinne mot Reinfeldts ideologiska hat var att (nya) moderaterna utan problem kunnat avsätta honom, de hade inte behövt förgifta honom med arsenik i ärtsoppan. Finns ingen moderat partiordföranden som varit mer populär internt i partiet än Reinfeldt, hyllades från Skåne till Stockholm under sina 10 år, aldrig ifrågasatt
Inte heller externt har det funnits en mer populär partiordförande, eftersom hans förtroende bland väljarna tangerade 60%. Idag ligger samtliga mellan 15-35%. Därutöver levererade han ett valresultat på 30,1%, det högsta för M sedan 1914 när det fanns tre partier och ingen kvinnlig eller allmän rösträtt. Det resultatet gav hundratals nya jobb bland partiföreträdarna. Alla gick naturligtvis på moln. Vilket slags klimat tror du sånt skapar för internkritiker, när alla sitter där och säger ”vette fan vad vi gjort för att förtjäna all denna manna från himlen, allt vi vet är: JÄVLAR den som petar i en enda detalj i detta vinnande koncept, det aset kommer vi att flå levande!”?
Menar du att de mer invandringskritiskt lagda inom M i det läget skulle ha mobiliserat en intern kampanj för att avsätta Reinfeldt? Det är lika orealistiskt och feltajmat som att alla som jobbade med serien Seinfeld skulle ha gått all-in för att få bort Jerry Seinfeld från showen just när den gick in på sin sjätte säsong och hade vuxit till en ostoppbar megahit.
Det här att idiotförklara 2010-moderater för att de inte såg Reinfeldt med 2019-glasögon, då kan vi snacka intellektuell ohederlighet. Uppfattningen om honom som sinnesrubbad i invandringsfrågan växte fram mellan 2011 och 2014. 2010 fanns det ännu många som hoppades på att han skulle vända åt andra hållet efter valrörelsen. Att SD-hatet var en valtaktik han skulle lägga åt sidan om den misslyckades och sen övergå till att söka pragmatiska lösningar efter valet. Det trodde även många här på forumet även om de försöker historierevidera nu. Jag satt här själv under en slutdebatt inför valet 2010 och realtidskommenterade det som sas, så jag minns mycket väl suset som gick genom Flashback när Ohly skyllde på alliansen för ökande socialbidrag och Reinfeldt svarade ”ökande socialbidrag vet jag precis vad det beror på, men om vi ska diskutera
flyktingmottagande så...” What? Hörde ni vad jag hörde? Flyktingmottagande och ekonomisk belastning nämnda i samma mening, från ledaren för ett etablerat parti i Sverige? Champagne laget runt! (Ja, så svältfödda var vi 2010, offentlig mainstreamdebatt om invandringen som en kostnad tog egentligen inte fart på allvar förrän hösten 2014 när Migrationsverket begärde 48 extra miljarder och Sanna Rayman på SvD hade den stora fräckheten att ifrågasätta detta. Alla andra utom SD körde vidare med att invandring var en enorm samhällsvinst).
Citat:
Det mest invandringskritiska partiet i Alliansen var Folkpartiet Liberalerna, det borde väl säga det mesta.
Historielöst dravel. Gud vad ni är lätta att blåsa med snack utan verkstad. Det räckte att Leijonborg sa ”språktester” så var ni hypnotiserade för decennier framåt.
Det mest invandringskritiska som kom från alliansen under Renfeldts tid var det moderata förslaget om försörjningskrav vid anhöriginvandring. I sitt ursprungliga oförstörda skick skulle den propositionen ha gjort underverk för att stävja den kostsamma anhöriginvandringen, och dessutom avskräckt vissa från att ens försöka plantera ett ankare i Sverige. Men de andra allianspartierna krävde så många undantag att när det urvattnade förslaget väl implementerades, påverkade det i slutändan bara 1%. Då försökte M efter utvärderingen lyfta att lagen skulle revideras för att få bättre effekt. Vem stoppade det försöket i dörren direkt? FP, KD, C. En dumdryg Björklund stod i TV och sa ”nej, det är fel väg att gå” och sen gick han. Alltså: De vägrade ens
diskutera det fastän de fått veta att bara 1% påverkades. Men hey, hans företrädare sa ”språktester” en gång, klart mest invandringskritiska partiet, japp!
Citat:
Sedan lade M ned Försvaret, var ju en helt onödig utgift, ett "särintresse" och "regionalpolitik" för kommunala politiker i alliansstyrda Linköping t.ex. - ville helst lägga ned Saab Gripen projektet helt. "Ryssarna vänder sig österut", sade den inkvoterad Nya moderata kvinnliga försvarsministern, sedan Odenberg avgått i protest (ingen har någonsin hört talas om henne sedan sep-2014).
Reinfeldt ansåg att invandringskritiker gott kunde räkna med att få stryk på torgmöten, var inget polisiärt problem med AFA etc. "Ursvenskt är blott barbari, all utveckling har kommit utifrån" - en rak höger från Reinfeldt till Polhem, Celsius, Dahlén, Nobel, Kamprad till förmån för Abdullahi Abous raketforskning. Så fort SD kommit in i riksdagen i valet 2010 gjorde Alliansen en migrationspolitisk uppgörelse med MP (ej S) med det helt öppet uttalade syftet att straffa SDs rasistiska väljare som valt in dem i riksdagen.
Javisst, han var en aldrig sinande källa till märkliga uttalanden som kunde användas av hela politiska spektrat. En annan gång pratade han om ”etniska svenskar mitt i livet” och stenkastarvänstern på ledarsidorna kunde inte sluta rasiststämpla honom på flera veckor. Jag minns honom personligen mest för ”drogögon mitt i ansiktet”.
Men nu handlar inget av detta om vårt förtroende för ett miffo som alla helst vill glömma, det handlar om vårt förtroende för SD. Det är trots allt SD:s ledning som har utsett M+KD till sina framtida polare. Deras beslutsunderlag ser naturligtvis helt annorlunda ut än det som vi som sitter hemma och följer allting utifrån har skrapat ihop genom att titta på TV. De har levt i samma riksdagskorridorer i nio år och har därtill att göra med M dagligen i hundratals kommuner därute. Självfallet vet SD att M har en stor nyliberal stockholmsfalang som rynkar på näsan åt SD och kommer att skrikande släpas i håret in i ett SD-samarbete. Likaså vet de att KD dras med ett besvärligt bagage av flyktinggömmande pingstvänner vars mantra är ”tänk på baaaaaarnen”.
SD:s bedömning är ändock att dessa är hanterbara brister i det stora hela. Allt jag som väljare har att ta ställning till är huruvida jag litar på SD:s omdöme eller ej. Personligen väljer jag att göra det. Enligt Sifo gör tydligen 30% av svenska män detsamma. Om skulle tycka att jag vet bättre än partiet jag röstar på, bör jag naturligtvis inte rösta på dem, det vore en självmotsägelse av episka mått.
Citat:
För övrigt, moderaterna har tappat 12 % sedan Reinfeldts rekordval 2006, vilket du naturligtvis vet, var inte så intellektuellt ohederlig. Det är inget stabilt 20% parti som på Bomans tid.
Intellektuellt hederliga känner man igen t ex på att de inte hänvisar till extremfall som referenspunkter för normalitet. De pekar inte på 2015 års astronomiska inflöde av asylanter och säger ”titta vad lite vi har nu jämfört med 2015!” De pekar heller inte på det extrema M-resultatet 30,1% från 2010 (inte 2006 som du hänvisar till, det var inget rekordval) och säger ”titta, M har krympt till halva sin normala storlek!”. Den
normala storleken för M historiskt (Bohman, Adelsohn, Bildt) har legat och puttrat mellan 18-22. Just nu ligger de på 19,0 i poll of polls på val.digital. Samtidigt ligger S (partiet som brukade se allt under 40 som ett katastrofval) på 24,7. Tycker du med handen på hjärtat att det är intellektuellt ohederligt att påstå att det sannolikt är från S som SD-väljarna ursprungligen kommer, oavsett om de råkade mellanlanda hos ”nya arbetarpartiet M” på vägen eller ej?