2019-10-18, 20:14
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag förstår, man kan inte tro på gudar som ateist, men man kan stödja troende på alla möjliga sätt, man kan fira jul, man kan bidra till kyrkor och utbildningar för troende, förutom i skolan, och förutom i diskussioner på Flashback, där ska ateister förnedra och förlöjliga troende.
En ateist kan göra vad den vill, förutom att tro på gudar. Det finns säkert en hel del som på olika sätt stödjer religiösa för att dom kanske tycker att dom troende ändå gör vissa bra saker. Själv handlar jag på kristna second hand affärer ibland, inte för att dom är kristna utan för att jag tycker det är lite småkul och man kan hitta roliga saker där.

Men varför påstår du att ateister stödjer religionen när vi firar jul? Går pengarna som vi betalar till ICA för skinkan till kyrkan på något sätt?
Vi firar en tradition för att vi tycker det är trevligt. Vi firar inget kristet, vi firar inget hedniskt. Är det så svårt att förstå?

Vi lägger inget moraliskt i det hela, hur kan det då vara dubbelmoral?
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Själva julen är ju en kristen rit, det vore väl underligt om en ateist skulle fira jesus.
Fast egentligen har ju julen inget med jesus att göra. Och åtminstone i mitt julfirande finns knappt några kristna spår kvar.
Citera
2019-10-18, 20:23
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
En ateist kan göra vad den vill, förutom att tro på gudar. Det finns säkert en hel del som på olika sätt stödjer religiösa för att dom kanske tycker att dom troende ändå gör vissa bra saker. Själv handlar jag på kristna second hand affärer ibland, inte för att dom är kristna utan för att jag tycker det är lite småkul och man kan hitta roliga saker där.

Men varför påstår du att ateister stödjer religionen när vi firar jul? Går pengarna som vi betalar till ICA för skinkan till kyrkan på något sätt?
Vi firar en tradition för att vi tycker det är trevligt. Vi firar inget kristet, vi firar inget hedniskt. Är det så svårt att förstå?

Vi lägger inget moraliskt i det hela, hur kan det då vara dubbelmoral?

Fast egentligen har ju julen inget med jesus att göra. Och åtminstone i mitt julfirande finns knappt några kristna spår kvar.
Julen har mycket kristet.
Julbön julotta en massa julspel med kristen grund julevangelium.

Men ett sekulärt julfirande har inte mycket kristud.
Citera
2019-10-18, 20:28
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Vad var meningen med din fråga:
"Eller tror du att något händer?"

Det låter som att du inte trodde att något skulle hända.

Det känns som att du vänder kappan efter vinden, det gör du ofta, och slingrar dig som en orm.

Det är självklart att en ateist som firar jul den 17 mars kommer inte att få det lätt socialt, man ska ju fira den 24 december. Och detta har med hednisk religion att göra, då man offrar mat till sina gudar genom att frossa i mat och alkohol. Denna ovetenskapliga tradition stödjer alltså humanisterna och ateisterna?
I USA är det 25e december som gäller.
Ateister stöder ingenting vi tror bara inte på någon gud.
Ateism är ingen rörelse, bara ett personligt ställningstagande.
Jag antar att humanisterna inte stöder jultraditionen, men inte har något emot den. Varför skulle man?

Det är väl bara jehovas som är direkt emot.
Citera
2019-10-18, 20:38
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Hahaha , vem är sann ateist?
Alla som inte tror på någon gud. Det är det enda som gäller. Utöver det får man göra precis vad man vill. Det är inga problem att sjunga i kyrkokörer, handla i kristna second-hand-affärer, gifta sig i kyrkan, döpa sitt barn, ge bidrag till religiösa insamlingar eller för den delen gå till kyrkan för att man tycker den är vacker.
Jag har varit i många kyrkor bara för "kulturens" skull.

Är man ateist så tror man inte att det existerar några gudar. Det är det enda. Och ordet "sann" har ingen betydelse i det här. Antingen tror man, eller så tror man inte.

Citat:
Julen har mycket kristet.
Julbön julotta en massa julspel med kristen grund julevangelium.

Men ett sekulärt julfirande har inte mycket kristud.
Det finns en massa kristna grejer. Ingen av dom där har någon plats i mitt julfirande.

Men den stora poängen var ju att Julen EGENTLIGEN inte har något med Jesus att göra. Dom kristna kidnappade en gammal tradition genom att påstå att Jesus föddes då, vilket ju är en lögn. Om hans födelse skedde som det står i bibeln så föddes han inte på vintern.
Citera
2019-10-18, 21:04
Medlem
Citat:
Jag antar att humanisterna inte stöder jultraditionen

Humanisterna stödjer jultraditionen:

Christer Sturmark
‏@ChSturmark
4 Dec 2015
"flera muslimer jag känner firar jul. liksom jag gör, som sekulär humanist."
https://twitter.com/chsturmark/statu...88796280414208
Citera
2019-10-18, 21:14
Medlem
Citat:
Ah ok, så vad gäller? Julfirande eller inte?
Jag ”firar” jul, på mitt vis. Barnen har jullov, men namnet betyder inget religiöst för mig. Lika med julmust och julskinka.
Jag hoppas verkligen inte du tror att jag ska tala för en förening?
Citera
2019-10-18, 21:16
Medlem
Mysquos avatar
Är det något problem för troende kristna att vi firar jul i slutet av december?
Att julen inträffar just då är ju för att när sverige var på väg att bli kristet så körde man över midvinterbloten som de asatroende firade i samband med vintersolståndet.
Så är det något problem med att jag firar både vinter- och sommarsolstånd?
Sedan är det ju rätt trevligt att fira första helgen efter första fullmånen efter värdagjämningen också.
Röda dagar i almanackan är det också.
Citera
2019-10-18, 21:26
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Så vad är skillnaden mellan "jultraditionen" och "jesusbiten"?

Du vet väl att "julbiten" kommer från fornnordisk tradition med julblot och gudar?

Så varför är "jesusbiten" värre för en ateist än "julbiten"???
Varför skriver du värre? Det blir sån konstig fråga.
Julbiten är numera för de sekulära en festhelg där man träffas och tänder ljus i mörkret. Sånt gör säkert du också utan att lägga någon sv kyrkanbetydelse i det.

Jag respekterar de som vill ha jesus med på julen, men jag kör utan.

Jag bara ignorerar de religiösa inslagen.
Citera
2019-10-18, 21:27
Medlem
Varangians avatar
Jag firar jul för att hedra mina förfäder. Utan dem hade jag inte existerat.
Citera
2019-10-18, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Han skriver ”Jag” inte ”humanisterna”.
Däremot tror jag humanisterna är inne på samma linje, men citatet gäller Christer privat.

Så vad är skillnaden om humanisterna är på samma linje som Christer att man kan som ateist fira en hednisk religiös tradition?
Citera
2019-10-18, 22:37
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Till andra s.k. ateister, är detta vad en ateist kan vara?

Traditioner är bara vad folk brukar göra av gammal vana. En ateist kan mycket väl följa kristna traditioner och t.ex. gifta sig i kyrkan helt utan problem. Gudar finns ju inte, så ingen skada skedd.
Samma med gamla asatraditioner. Att följa de traditionerna vid t.ex. midsommar är heller inget problem. De gudarna finns ju inte heller.

Jag fattar absolut inte varför du har så svårt att förstå det. Religiösa traditioner har ingen betydelse för ateister annat än som just traditioner. En ateist kan välja att följa dessa traditioner om hen vill, att någon tradition är religiös till ursprunget och vilken gud den påstås hylla spelar ingen roll för en ateist eftersom det ju ändå inte finns några gudar. Är en sådan synpunkt verkligen så svår att förstå?
Citera
2019-10-18, 23:24
Medlem
Man firar jul för att man tycker att det är trevligt att umgås med familjen och äta god mat. Framför allt så gillar barnen julen och julklapparna. Jag tror också att man gillar julen därför att den lyser upp lite i vintermörkret. Det skulle kännas ganska trist om julen blev vanlig vardag. Man firar midsommar och nyår också trots att de högtiderna inte är religiösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in