Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Du kan ju fortfarande inte bevisa din ståndpunkt att vindkraftsel ger högre vinst vid export än kärnkraftsproducerad el.
Bevisa först ditt påstående så kan eventuella läsare själva ta ställning till om "vi" bör bygga kränkraftverk.
Kvaliteten på den här diskussionen närmar sig sandlådenivå; "Jag tänker inte svara på din fråga, du ska svara på min först!!!"
Ja, det är rimligt att anta att
eftersom produktionskostnaden för vindkraftsel är lägre än för kärnkraftsel blir försäljningsvinsten högre. Även vid export.
Nu har jag svarat på din fråga. Kan du nu äntligen svara på min?
Citat:
Citat:
Du har fel. Påståendet att vindkraft leder till elransonering är skrämselpropaganda. Studier visar att ett precis lika driftsäkert system som dagens kan byggas med förnybara energikällor.
Varför har du då inte länkat till dessa studier utan istället hänvisat till dina magkänslor och rena killgissningar?
https://energimyndigheten.a-w2m.se/Home.mvc?resourceId=133470
Citat:
Jag antar att din formel som i ett slag omvandlar intermittenta energislag till avbrottsfri dito ingår i dessa studier?
Läs studen.
Citat:
Citat:
Elpriset är inte jag som konsument särskilt bekymmrad över. Eftersom jag har fjärrvärme understiger kostnaden för min elförbrukning 10 % av mina totala fasta månatliga kostnader.
Så bra då! Då är det ju fritt fram för riskkapitalister att höja elpriserna hur mycket som helst när de i stort sett får monopol på elproduktion när den sista reaktorn har stängts.
Eh, va? Om en monopolsituation uppstår innebär det någon form av prisreglering (precis som med bensinpriset).
Citat:
Citat:
Nu mytar du. Eftersom antalet elproducerande enheter (1000 vindkraftverk är fler än 1 kärnkraftverk) ökar ökar också systemets pålitlighet.
Så det faktum att vind och solkraft är intermittenta energikällor är alltså bara en myt?
Intermittent måste verkligen vara ditt favoritord! Alla energikällor är mer eller mindre intermittenta.
Citat:
För hur kan annars intermittent elproduktion öka ett elsystems pålitlighet?
Hög numerär.
Citat:
Det är svårt att vara bägge eftersom man så lätt kan "misstas" för en besserwisser.
Så kan det vara.
Citat:
Jag bemötte ditt påstående om överskott idag, ja. Hur menar du att det faktum att Europeiska, i stort sett likartade vindförhållanden kommer att förändras i en framtid där elproduktionen i långt högre grad än i dag består av intermittenta väderberode energikällor?
Jag besvarade alltså din fråga:
"Dessutom kan du gärna få förklara hur det kan komma sig att något överskott inte uppstår om ideala förhållanden samtidigt råder för i princip samtliga vindkraftverk i nordeuropa."
med svaret:
"Det kan komma sig exempelvis genom att andra energikällor såsom kärnkraft och vattenkraft inte producerar el just då."
Nu ställer du en ny fråga om ett helt annat ämne. Din nya fråga har jag läst högt för mig själv tre gånger. Jag lyckas ändå inte tolka den. Du skriver att de europeiska vindförhållandena är i stort sett likartade och kommer förändras i framtiden? Jag begriper inte frågan.
Citat:
Hur uppstår inte ett överskott om alla vindkraftverk går för fullt över hela kontinenten?
Ett överskott uppstår om produktionen är högre än konsumtionen. Att alla vindkraftverk i hela Europa går för fullt behöver inte nödvändigtvis betyda att ett överskott uppstår.
Citat:
Citat:
Då använder man vattenkraft för att balansera ut topparna. Kanske även biogas.
Vattenkraften är i stort sett redan fullt utbyggd idag.
Vattenkraften kan effektiviseras. Speciellt skulle man kunna tänka sig att man bygger mer kraftnät till Norge eftersom de har ett ännu större elöverskott än vad vi har. Vi skulle då kunna importera el från dem när vi har både för lite vattenkraft och för lite vindkraft samtidigt.
Citat:
Citat:
Men för "elbristen" hjälper det inte ett jota att bygga nya reaktorer. Flaskhalsen är inte hur mycket el som kan produceras utan hur mycket el som kan överföras till Sydsverige. GP är för övrigt en skittidning.
Är kostnaderna för utbyggnation av nya stamnät redovisade i kalkylen för hur mycket vindkraftsprojektet sammanlagt kommer att kosta?
Ja. Läs Energimyndighetens rapport.
https://energimyndigheten.a-w2m.se/Home.mvc?resourceId=133470
Citat:
Jag kommer ihåg ett inlägg där du hade svårt att tro att investeringarna för ett nytt elnät skulle överstiga 2-3 miljarder om jag minns rätt.
Jag upplyste dig då att dagens krav på investeringar låg på mellan 15-17 miljarder.
Hur mycket billigare blir det enligt dig att bygga nytt stamnät jämfört med nya reaktorer?
Även om din siffra är korrekt (källa tack) är 15-17 mdr lite pengar i jämförelse med kostnaden för att bygga nya reaktorer. Och det är inte så att du slipper investeringar i elnätet bara för att ny kärnkraft byggs.