Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
I vilken fantasivärld lever du i egentligen? Tror du på fullaste allvar att tusentals investerare hade plöjt miljarder i vindkraften om de inte räknat med att investeringarna är lönsamma?
Stor ironi att FB's störste kommunist helt plötsligt förlitar sig på de goda marknadskrafterna och tydligen tycker att tillväxt är något bra!
Tror du på fullaste allvar att tiotusentals investerare som plöjde ner pengar i olönsamma företag under IT-bubblans dagar inte trodde att investeringarna var lönsamma ända tills bubblan plötsligt sprack?
Citat:
Hur mycket alla vindkraftsbolag i världen har tjänat har jag inte koll på (borde jag ha det?). Det finns dock gott om exempel på bolag som det går väldigt bra för. Exempelvis danska Vestas och svenska Eulus Vind AB.
Du känner med andra ord till att två av de tusentals investerare du nämner här ovan går plus, resten killgissar du bara om baserat på magkänsla och ditt omvittnade, nyfunna förtroende för riskkapitalister?
Citat:
Det beror på att den svenska elmarknaden mättas. Eftersom vi redan har ett massivt elöverskott är det svårt att få lönsamhet i ny installerad effekt. Det betyder att om vindkraftverken har svårt att klara sig skulle nya kärnkraftverk ha det ofantligt mycket svårare eftersom elen som de producerar är mycket dyrare. I övriga Europa byggs vindkraften ut:
Elöverskottet finns bara när behovet av el och därmed priserna är som lägst.
Avskaffas kärnkraften så kommer snittpriset på el stiga till mycket högre nivåer eftersom vind och solkraft inte förmår leverera året om.
Till på köpet har alla vindkraftsländer överskott samtidigt, så elbolagen kan glömma att exportera överskottet med vinst. Köparen får istället betalt för att göra av med energi.
Är du villig att införa elransonering/bortkoppling av last under dagar då det inte blåser?
Citat:
Din källa är för övrigt från 2017 då vi hade ett lågt elpris. Sedan dess har elpriset stigit vilket lett till att investeringarna i vindkraft ökat.
Huvudlösa investeringar i vindkraft sker oavsett elpris.
Beviset är argumentet att Sveriges stamnät behöver byggas ut för att kunna distribuera vindkrafts-elen, med andra ord går stora mängder vindkraftverk på tomgång redan nu eftersom det inte finns någon teknik för att lagra energin.
Citat:
Tror du verkligen att de som investerar i vindkraft är dumma i huvudet? Att de medvetet slänger pengar i sjön?
Ja det tror jag. Det vimlar av historier om idiotiska investeringar. Tulpanhysterin i Holland är en av historierna som har viss paralleller med det kommande vindkraftsdebacklet.
Citat:
Finns det något globalt förbud mot forskning? Det hade jag ingen aaaning om. Eller att kärnkraften skulle straffbeskattas i länder såsom USA. Din förklaring duger inte för att förklara varför det enda privata kärnkraftverksprojektet är finska Olkiluoto som blivit ett stort fiasko.
Vi pratar väl ändå Svensk energipolitik? Eller bor du möjligen i Tyskland så du haft "fördelen" att uppleva huvudlösa energiewende i verkligheten?
Att du inte är insatt i denna fråga har nog alla som ögnat igenom dina inlägg redan förstått.
Citat:
Kärnkraft och tankeförbud
Dagens eko rapporterar om ett kraftigt ökat intresse bland svenska studenter för arbete inom kärnkraftsindustrin. Samtidigt har högskolorna svårigheter att rekrytera lärare med rätt kompetens, vilket beror på den eftersläpning som blev följden av att forskning om kärnteknik låg nere i 20 år efter folkomröstningen om kärnkraften 1980.
Denna tankeförbudslag, signerad dåvarande energiministern Birgitta Dahl (s), var ett groteskt utslag av socialdemokratins taktiskt betingade ångest i kärnkraftsfrågan efter folkomröstningen. Under andra hälften av 1970-talet drev socialdemokratin i allmänhet, och partiledaren Olof Palme i synnerhet, en engagerad, sakligt stark och, som vi nu vet, också framsynt kampanj för kärnkraft.
Men efter folkomröstningen svängde partiet i opportunistisk riktning. "Proletariatet skulle inte", meddelade partiordföranden, "en gång till offras på kärnkraftens altare". Och så "tolkades" folkomröstningens utfall som att den kärnkraft som fanns skulle vara kvar och tjäna sin tid ut - men att någon ny kärnkraft inte skulle utvecklas och tillföras och därför peststämplades allt som hade minsta beröring med forskning om kärnteknik.
Nackdelarna med detta strutsbeteende är tydliga. Fler och fler studenter visar nu intresse för ämnet, vilket i och för sig passar bra eftersom ungefär en tredjedel av de anställda på våra kärnkraftverk går i pension inom tio år. Problemet är bara att de 20 år då forskningen legat i träda medfört att det uppstått en brist på kvalificerade lärare vilket nu hotar att bromsa utvecklingen.
https://www.unt.se/blogg/ledarloggen/karnkraft-och-tankeforbud/?blog=773&entry=495902
Citat:
Jag skrev aldrig att Kina inte bryr sig om lönsamhet. Den som ljuger är (som vanligt) du. Jag skrev "Kina är en kommandoekonomi vars främsta mål inte är lönsamhet." Du kanske inte förstår skillnaden?
Skillnaden är att Kineserna fortfarande bygger 11 reaktorer medan du är upptagen med att ljuga och flytta målstolpar...
Citat:
Kärnkraftsel är alltid dyrare att producera än vindkraftsel.
Vindkraftsel kanske är något för ett U-land som redan har problem med långa strömavbrott.
Ska Sverige fortsätta vara ett I-land så kan vi inte införa elransonering och bortkoppling av last bara för att du och MP ska få sin dumma vilja igenom.
Du kanske är nöjd med att lysa upp din bostad med stearinljus, vad vet jag?
Jag tror dock att Svensken i gemen rättmätigt skulle fråga sig vad fan vi får för skattepengarna vi plöjer in till staten när ljuset slocknar till följd av att vi avvecklat vår redan fossilfria elproduktion med hög tillförlitlighet till förmån för en "besparing" på några ören till följd av den sittande regeringens okunnighet i denna viktiga fråga som berör oss alla.