2019-10-18, 07:10
Medlem
bl1nks avatar
Vet inte om det har nämnts: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JoGy08/eu-turkiets-eldupphor-i-syrien-inte-nog

Citat:
EU: Turkiets eldupphör i Syrien inte nog
Citera
2019-10-18, 07:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Vet inte om det har nämnts: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JoGy08/eu-turkiets-eldupphor-i-syrien-inte-nog
Funderat lite över dessa kommentarer. Som t.ex. att Trump nu ger Turkiet en bit av Syrien utan att en kula avlossas.

Nu ligger det inte till på det viset då SAA och ryssarna kommer att vara på plats då de redan är där och att de inte omfattas av överenskommelsen. Men det är alltså dåligt att man nu kan genomföra Turkiets plan utan strider. Jag förstår att man fortfarande lever i fantasin om ett självständigt Kurdistan men det var redan från början villfarelser och icke-genomförbart. Som det sägs i artikeln postad ovan så är nog den mest realistiska och fredliga lösning att Assads regeringsstyrkor nu tar kontrollen och att man stödjer en sådan utveckling på bästa sätt och vad än man anser om Trumps försök igår med att få igenom en vapenvila så är det nog ett steg i rätt riktning.

Så sluta med denna Trump-bashing och kom tillbaka till verkligheten. Erkänn era tidigare misstag och låt nu de vuxna i rummet sköta detta.
Citera
2019-10-18, 08:22
Medlem
Trump är en mycket intelligent person, han såg en väg att få slut på Syrien kriget, som ingen tidigare sett, kriget hade inget slut om det fortsatte som det gjorde.
Han insåg att med Turkiets hjälp finns lösningen , därför har det helt säkert varit förhandlingar med Erdogan.
Det som är viktigt är att Syrien blir en enhetlig stat som det varit, och inte splittras upp, och nu får Syrien tillbaka områden som de inte tidigare hade tillträde till, därför är utvecklingen på rätt väg mycket genom Trumps geniala beslut.
Ett Kurdistan på syriskt land är en omöjlighet, som inte Turkiet och inte heller andra länder hade accepterat och inte heller USA hade kunnat acceptera en sådan stat.
Mycket dåliga rådgivare som kurderna haft i den frågan, det som hänt är att de återigen blivit förloraren.
Senast redigerad av Sagro 2019-10-18 kl. 08:35.
Citera
2019-10-18, 09:09
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagro
Trump är en mycket intelligent person, han såg en väg att få slut på Syrien kriget, som ingen tidigare sett, kriget hade inget slut om det fortsatte som det gjorde.
Han insåg att med Turkiets hjälp finns lösningen , därför har det helt säkert varit förhandlingar med Erdogan.
Det som är viktigt är att Syrien blir en enhetlig stat som det varit, och inte splittras upp, och nu får Syrien tillbaka områden som de inte tidigare hade tillträde till, därför är utvecklingen på rätt väg mycket genom Trumps geniala beslut.
Ett Kurdistan på syriskt land är en omöjlighet, som inte Turkiet och inte heller andra länder hade accepterat och inte heller USA hade kunnat acceptera en sådan stat.
Mycket dåliga rådgivare som kurderna haft i den frågan, det som hänt är att de återigen blivit förloraren.

Haha, finns inga goda skäl att tro att trump viste vad som skulle hända. Den slipade spelaren här är Putin som snabbt fick fram en deal med kurderna.

Jämför intervjuer med Putin och Trump så märker man skillnaden i intelligens.
Citera
2019-10-18, 09:13
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagro
Åsnan Trump glömde tydligen att prata med andra sidan i konflikten också. Det enda som verkar vara i avtalet är att USA inte försöker skada Turkiet ekonomiskt om de tar en paus.

Jag ser ingen uppsida med att Assads sida får bättre kontroll över mer mark. En diktator eller en annan spelar egentligen ingen roll.

Att USA vill lämna är fullt förståeligt. Konsekvensen av det blir dock att regionen blir en krigszon igen.

Enda sättet jag kan se till en långvarig fred i regionen är att man tillåter ett självständigt Kurdistan. Ville Kurderna inte vara en del av Turkiet/syrien så är det inte värt besväret att försöka tvinga dem.
Citera
2019-10-18, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ms18
Detta låter så så otroligt påhittat. Kan säkerligen stämma men låter som en film... kom igen
Bevisligen har de rymt, och de ville förmodligen inte hamna i händerna på kurder och bli fängslade igen. Vilka var det som öppnade fängelset då? Det kan ha varit IS anhängare.
Citera
2019-10-18, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Haha, finns inga goda skäl att tro att trump viste vad som skulle hända. Den slipade spelaren här är Putin som snabbt fick fram en deal med kurderna.
Den stora strategen i den här konflikten är Lavrov, som Putin följer, men nu att US drar bort sina trupper gör att kurdernas förkläde försvinner och de måste vända sig till den syriska regeringen.
Därför Trump som tog beslutet att US backar ut från Syrien var väldigt viktigt att få en öppning och kanske en lösning på konflikten.
Citera
2019-10-18, 10:13
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup

Man kan inte riktigt lite på hur de framställs i intervjuer.

I Usa så behöver politiker verka som en av folket. Trumps väljare är som regel imbeciller och han behöver verka folklig. Man såg detta i republikanska primärvalet där man blev mer populär ju mer korkade saker man sa.

I Asien i allmänhet så förväntas ledare vara någon form av superhjältar. Så de jobbar hårt på den imagen.

Man kan dock se på resultatet av deras arbete. Det mesta Trump gör resulterar i katastrof medan Putin manövrerar sig till ständigt bättre position.
Citera
2019-10-18, 10:51
Medlem
Yaskos avatar
Kan någon bekräfta angående Assads ultimatum om att PKK ska lämna iväg sina vapen till regeringen inom 72 timmar i Ayn-Al Arab och Menbij?
Citera
2019-10-18, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Åsnan Trump glömde tydligen att prata med andra sidan i konflikten också. Det enda som verkar vara i avtalet är att USA inte försöker skada Turkiet ekonomiskt om de tar en paus.

Jag ser ingen uppsida med att Assads sida får bättre kontroll över mer mark. En diktator eller en annan spelar egentligen ingen roll.

Att USA vill lämna är fullt förståeligt. Konsekvensen av det blir dock att regionen blir en krigszon igen.

Enda sättet jag kan se till en långvarig fred i regionen är att man tillåter ett självständigt Kurdistan. Ville Kurderna inte vara en del av Turkiet/syrien så är det inte värt besväret att försöka tvinga dem.
Det är inte riktigt så det funkar. Man kan inte bara ta delar av ett land. Historiskt sätt så är detta inte ens kurdiskt område.
Tänker man som du så skulle de bli kalabalik över hela världen...
Citera
2019-10-18, 11:24
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Jag har inget emot att de utövar sin kultur på stäppen i Mongoliet. De är ett ociviliserat barbarfolk som inte vet bättre, därborta kan de hålla på med sina kulturyttringar hur mycket de vill. Det är dock riktigt frånstötande att se hur Anatolien förstörts av hybriderna och deras simpla "kultur" med barbariskt beteende som folkmord,etnisk rensning, folkrättsbrott etc
Ja jag har inte alls mycket tilltro till att folken där ska bli civiliserade inom närmsta tiden. Väldigt tråkigt må jag säga.

De bra bland dem folken är jävligt bra, men de försvinner bland den stora massan djur som härjar och har sig. Det blir då lätt att man drar alla över en och samma kam.

Jag har som sagt växt upp med underbara människor ifrån dessa områden, men dessa har ju alla växt upp i Sverige och har därför inte påverkats utav mentaliteten som finns där nere.

Vet inte vad jag ska känna för folken där nere som håller på såhär. Å ena handen så tänker jag att man bör ge dem tid, för det var inte så längesen som folken i Europa också höll på sådär, o andra handen så känner jag att man bör spränga sönder dessa grupperingar, men vet att det endast förvärrar saken och skjuter upp på utvecklingen bland dem.

Väst borde aldrig ha engagerat sig i området. Tror att det hade sett lugnare ut.

Läste igår nån som skrev att MÖ också behöver ha sin all out war, såsom Europa hade, för att därefter kanske kunna utvecklas. Kanske är det det enda sättet.
Citera
2019-10-18, 11:48
Medlem
taucetis avatar
Nu tar jag det här med en nypa salt, då det är Daily Mail som har skrivit nyheterna, och de är väl rätt så kända för fake news. Om nån annan också läser det nån annanstans så får ni bekräfta eller dementera, men enligtDaily mail så är eldupphöret redan brutet. Samt att de har en artikel som säger att en turkisk soldat ska ha blivit dödad ifrån iranskt håll. Om det nu skulle vara sant att iranierna har skjutit så är det en stor game changer, och varför skulle Iran ens göra nåt sånt? Av misstag? Får se om det kommer nåt mer om det här.

Hoppas på att det endast är fake news.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in