2019-10-17, 16:35
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Om en 30:åring idag med 1 miljon, sparar 10k i månaden och har en 75/25 portfölj, kan man räkna ut på ett UNGEFÄR hur mycket man då kommer ha vid 40 respektive 50? Tror inte jag hade vågat räkna på mer än 4% ökning efter inflation, men tänker på "ränta-på-ränta" effekten, om den går att på ett ungefär att räkna ut?

Kom igen nu förfan du har ju varit aktiv i ämnet i flera år, du vet allt detta men fortsätter nojja.

Du tycker att det är rimlig att räkna med 4% genomsnittlig ökning men samtidigt köper du att 4% swr stämmer. I swr måste du ju ha marginal ifrån börsens genomsnitt eftersom du kan ha otur och ta pension precis innan det kraschar.

Sverige har gett 12%/år i genomsnitt, 8% om du räknar bort inflation. Globalt ungefär samma siffror. Man brukar räkna med kanske 7%. 4% är väldigt lågt räknat, men man vet ju aldrig. Du kan ju få +-0% tills du är 40. Men du kan också få 15%/årligen..
Citera
2019-10-17, 16:35
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyllidyv
Menar att leva lika snålt.
Att läsa om Joakims äventyr när jag var barn tror jag var en stor anledning till att jag prioriterade ekonomisk frihet och resor framför familj och jobb.

Jag vet att jag är udda, men det enda jag ser hos mina mer normala vänner och bekanta är problem. För höga utgifter givet inkomsterna, barn med diagnoser, en partner som föraktar en, stress för höga krav på jobbet, etc.

Jag är så nöjd över mina val i livet att ibland vill jag bara jubla rakt ut.

Jag kan inte enbart skryta om skicklighet, det var extrem tur att jag inte hamnade bland alla andra.
Citera
2019-10-17, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Att läsa om Joakims äventyr när jag var barn tror jag var en stor anledning till att jag prioriterade ekonomisk frihet och resor framför familj och jobb.

Jag vet att jag är udda, men det enda jag ser hos mina mer normala vänner och bekanta är problem. För höga utgifter givet inkomsterna, barn med diagnoser, en partner som föraktar en, stress för höga krav på jobbet, etc.

Jag är så nöjd över mina val i livet att ibland vill jag bara jubla rakt ut.

Jag kan inte enbart skryta om skicklighet, det var extrem tur att jag inte hamnade bland alla andra.

Försöker också undvika det så kallade ekorrhjulet. Gått ganska bra hittills. Inte speciellt rik men åtminstone fri.
Citera
2019-10-17, 16:41
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyllidyv
Försöker också undvika det så kallade ekorrhjulet. Gått ganska bra hittills. Inte speciellt rik men åtminstone fri.
Jag tror många är lite rädda för att bara sluta jobba sådär om man kan. Har man gjort det hela sitt vuxna liv så kan det bli en stor omställning. Gäller att fylla dagarna med ngt meningsfullt, annars kan det säkert lätt bli dekadens.
Citera
2019-10-17, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MontyBurns
Jag tror många är lite rädda för att bara sluta jobba sådär om man kan. Har man gjort det hela sitt vuxna liv så kan det bli en stor omställning.

Många som har familj kan väl inte göra det även om de vill. De sitter fast tills barnen är myndiga.
Citera
2019-10-17, 17:15
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
30 mille är typ dubbelt så mycket som medianen tjänar under ett helt liv.

Är man inte oberoende med den summan är man inget annat än ekonomiskt efterbliven.

Ingen är oberoende om man med det menar säker från allt, som redan skrivits.

Men man kan vara bara lite påläst, istället för inte alls. Eller hur?

Du missförstår.
Man kan såklart leva på 30 millar och göra slut på dem.

Problemet är de som räknar med 4% direktavkastning å ska leva på ränta/ utdelning av sin investering... det bygger ju på att bolagen går bra - dvs du är allt annat än oberoende.
Citera
2019-10-17, 17:28
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Du missförstår.
Man kan såklart leva på 30 millar och göra slut på dem.

Problemet är de som räknar med 4% direktavkastning å ska leva på ränta/ utdelning av sin investering... det bygger ju på att bolagen går bra - dvs du är allt annat än oberoende.
Jag förstår faktiskt inte vad du menar.

Det kan bero på att jag, som under 10+ års tid läste på, planerade, utförde och nådde målet om ekonomiskt oberoende, har missat något.

Så förklara gärna utförligt.

Den som de senast 150 åren eller så har levt på 4% har klarat sig mer än väl.

Direktavkastning har ingenting med något att göra.

Det är klart att framtiden kan bli värre än den värsta perioden någonsin, inklusive världskrigen, men då tror jag att även den mest säkra LAS-anställda kommunalaren kommer att ha bekymmer, så vi sitter alla i samma båt.

Tror detta inlägg besvarar dina funderingar:

https://www.mrmoneymustache.com/2012/05/29/how-much-do-i-need-for-retirement/
Citera
2019-10-17, 17:36
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Jag förstår faktiskt inte vad du menar.

Det kan bero på att jag, som under 10+ års tid läste på, planerade, utförde och nådde målet om ekonomiskt oberoende, har missat något.

Så förklara gärna utförligt.

Den som de senast 150 åren eller så har levt på 4% har klarat sig mer än väl.

Direktavkastning har ingenting med något att göra.

Det är klart att framtiden kan bli värre än den värsta perioden någonsin, inklusive världskrigen, men då tror jag att även den mest säkra LAS-anställda kommunalaren kommer att ha bekymmer, så vi sitter alla i samma båt.

Tror detta inlägg besvarar dina funderingar:

https://www.mrmoneymustache.com/2012/05/29/how-much-do-i-need-for-retirement/

Enligt dina egna trådar har du din”förmögenhet placerad i tre fonder på avanza, med ett totalt värde om ca 2,5 miljoner.
Vet inte riktigt hur det kvalificerar dig som ekonomiskt oberoende?
Citera
2019-10-17, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Kom igen nu förfan du har ju varit aktiv i ämnet i flera år, du vet allt detta men fortsätter nojja.

Du tycker att det är rimlig att räkna med 4% genomsnittlig ökning men samtidigt köper du att 4% swr stämmer. I swr måste du ju ha marginal ifrån börsens genomsnitt eftersom du kan ha otur och ta pension precis innan det kraschar.

Sverige har gett 12%/år i genomsnitt, 8% om du räknar bort inflation. Globalt ungefär samma siffror. Man brukar räkna med kanske 7%. 4% är väldigt lågt räknat, men man vet ju aldrig. Du kan ju få +-0% tills du är 40. Men du kan också få 15%/årligen..

Ja men jag är dålig på matte, bara bra på att hiva in mycket pengar på börsen
Citera
2019-10-17, 17:51
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Enligt dina egna trådar har du din”förmögenhet placerad i tre fonder på avanza, med ett totalt värde om ca 2,5 miljoner.
Vet inte riktigt hur det kvalificerar dig som ekonomiskt oberoende?
Jag lever exakt det liv jag vill leva på avkastningen av mitt kapital, men enligt Luxus är jag inte ekonomiskt oberoende.

Oh, the horror.
Citera
2019-10-17, 17:52
Medlem
MAX-HIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är inte vad man brukar kalla ekonomiskt oberoende. Ekonomiskt oberoende är när man har så mycket pengar att man kan göra vad man vill resten av sitt liv utan att pengarna tar slut.

Ser att du inkluderar "göra vad man vill resten av sitt liv", men själv tror jag att det räcker med att se över pengatransaktionerna för att uppfylla definitionen.

Att vara ekonomiskt oberoende betyder inte att man är eller måste vara rik nödvändigtvis. Nu är ju rika människor oftast ekonomiskt oberoende, iofs.

Ett ekonomiskt oberoende betyder att du inte är beroende av att någon annan för att leva. Man hör det nästan på orden, eller hur?

Det kan betyda att man är självförsörjande, eller på annat sätt har sin ekonomiska källa tillgodosedd, helt enkelt oberoende av en lön för att leva sitt liv så fritt man nu önskar (givetvis efter den ekonomiska budget man gjort i förväg).

Edit: Det är få som är så rika att de kan göra precis vad de vill resten av livet. För att ta ett exempel, jag skulle gissa att resa till planeten Mars och bygga en stad där så att folk kan bosätta sig där resten av sina liv är det få som har råd med. Och ändå är det bara en tänkbar utgift, om än en dyr utgift.
Senast redigerad av MAX-HIM 2019-10-17 kl. 18:32.
Citera
2019-10-17, 18:05
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Jag lever exakt det liv jag vill leva på avkastningen av mitt kapital, men enligt Luxus är jag inte ekonomiskt oberoende.

Oh, the horror.

Du är beroende av att dina fonder växer så att du kan leva på avkastningen - hur får du det till att du är oberoende??? Du är tvärtom i allra högsta grad beroende av andra för att försörja dig.

Däremot behöver du för tillfället inte förvärvsarbeta. Det är en annan sak.

Sluta nu försöka bli personlig. Det e jättebra att du kan leva på dina investeringar va nöjd med dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in