2019-10-16, 00:36
Medlem
Luftgevars avatar
Hej,

Hur mycket pengar behöver man teoretiskt för att kunna vara ekonomiskt oberoende?
Om man köper ett ruckelhus i någon by för kanske 200.000, sen äter man superbilligt, inga nöjen, ingen bil, ingenting. Hur lite har man i kostnader?
Mina uträkningar är såhär: ett ruckel kostar i drift ungefär 20k per år inklusive allt = 1600 kr i månaden.
Mat går på 800 kr i månaden.
Mobil+abonnemang 350 kr
Räntekostnad 85% belåning på huset = 250 kr/mån
Försäkringar och övrigt = 500 kr

Månadskostnad 3500 kr = 42.000 kr per år.

Med dessa beräkningar så krävs det i princip 1 miljon ungefär för att bli teoretiskt ekonomiskt oberoende. 4.2% direktavkastning.

Är man 18 år och jobbar heltid och sparar 70-80% så tar det ungefär 5 år för att få ihop 1 miljon. Alltså är det teoretiskt möjligt för en 18 åring att gå i pension vid 23 år. Vad säger ni?
Citera
2019-10-16, 00:43
Medlem
Detta beror på hur mycket man spenderar och hur mycket du tjänar med sparade pengarna in. Så olika fån person till person, kunskap till kunskap.
Citera
2019-10-16, 00:44
Medlem
Lazienkis avatar
Det är klart det går om man vill leva den sortens liv. Ska man ha en så snäv budget så hade jag börjat odla grönsaker/frukt hemma samt fylla frysen med (egenfiskad) fisk. Man måste ju ändå fylla dagens timmar med sysslor och att spendera en timme om dagen i trädgården under åtta månader om året är inte så dumt.
Citera
2019-10-16, 00:46
Avslutad
Ja, men att leva ett sånt liv resten av livet är nog inte så kul.
Mat 800:-kr per månad?? wat
Citera
2019-10-16, 00:47
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Mat 800 kr per månad? Bränner det på en vecka...
Citera
2019-10-16, 00:48
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej,

Hur mycket pengar behöver man teoretiskt för att kunna vara ekonomiskt oberoende?
Om man köper ett ruckelhus i någon by för kanske 200.000, sen äter man superbilligt, inga nöjen, ingen bil, ingenting. Hur lite har man i kostnader?
Mina uträkningar är såhär: ett ruckel kostar i drift ungefär 20k per år inklusive allt = 1600 kr i månaden.
Mobil+abonnemang 350 kr

Med dessa beräkningar så krävs det i princip 1 miljon ungefär för att bli teoretiskt ekonomiskt oberoende. 4.2% direktavkastning.

Är man 18 år och jobbar heltid och sparar 70-80% så tar det ungefär 5 år för att få ihop 1 miljon. Alltså är det teoretiskt möjligt för en 18 åring att gå i pension vid 23 år. Vad säger ni?

Det är inte vad man brukar kalla ekonomiskt oberoende. Ekonomiskt oberoende är när man har så mycket pengar att man kan göra vad man vill resten av sitt liv utan att pengarna tar slut.
Citera
2019-10-16, 00:49
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegalodonIsAlive
Mat 800 kr per månad? Bränner det på en vecka...

Citat:
Ursprungligen postat av yugoslav
Ja, men att leva ett sånt liv resten av livet är nog inte så kul.
Mat 800:-kr per månad?? wat
En kille som heter Sparo lever på 700 kr månaden i matkostnad
Citera
2019-10-16, 00:55
Medlem
Jag anser mig vara ekonomisk oberoende, men det är ju med en livsstil som kanske är något mer extravagant än medel Svenssons .
Om du däremot menar att man skall leva ett jetset liv med ständiga utlandsresor till exotiska platser osv så är jag närmast bankrutt.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2019-10-16 kl. 01:33.
Citera
2019-10-16, 01:03
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Hej,

Mobil+abonnemang 350 kr

Det är med gamla hus som med gamla bilar.
De är billiga i inköp, men med tiden blir de dyra i underhåll och reparationer.
Kommunen kommer på att ditt avlopp inte är godkänt - 100- 180 000:-
Brunnen sinar/vattenkvaliteten blir kass - 40-150 000:-
Fönstren ruttnar - 10-tusentals kronor.
Vitvaror lägger av - räkna själv.
Fuktskador, fasad-/takproblem med mera...
Citera
2019-10-16, 01:03
Medlem
Lazienkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är inte vad man brukar kalla ekonomiskt oberoende. Ekonomiskt oberoende är när man har så mycket pengar att man kan göra vad man vill resten av sitt liv utan att pengarna tar slut.

Definitionen är subjektiv. Vad en hemlös person anser vara ekonomiskt oberoende och vad Carlos Slim anser vara ekonomiskt oberoende är två olika svar på samma fråga.

Ett ekonomiskt oberoende handlar om att man ska kunna uppehålla sig utan att behöva förvärvsarbeta för sitt uppehälle.
Citera
2019-10-16, 01:11
Medlem
Citat:
Hej,

Mobil+abonnemang 350 kr

Ja, teoretiskt, om du planerar att ta livet av dig när du är 35.
Skämt o sido du måste ju räkna med en inflation på 2% i alla fall, sedan har du ju skatt på kapitalvinsten eventuella kapitalkostnader m,m.

Du tar heller inte med någon amortering på ditt lån i din beräkning osv.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2019-10-16 kl. 01:41.
Citera
2019-10-16, 01:34
Medlem
TS: Du kan ju förenkla din beräkning avsevärt genom att jobba ett år till så behöver du inte ta hänsyn till vare sig lån eller amortering.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är en rätt märklig definition. Skulle jag inte vara ekonomiskt oberoende om jag hade hundra miljoner bara för att jag vill äta på trestjärning michelinkrog varje dag, bo permanent på lyxhotell och köpa en sprillans ny Ferrari varje vecka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in