2019-10-17, 15:28
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
https://www.mrmoneymustache.com/2012/01/13/the-shockingly-simple-math-behind-early-retirement/

Där står allt man behöver veta.

Jag och tjejen har nu inte jobbat på två år och har mer pengar än när vi slutade.

Vi har under åren besökt / bott i 16 länder, klättrat berg, dansat salsa, campat på stranden, bott på all inclusive och gått igenom hela drinklistan, hikat oräkneliga mil genom diverse dalar, fräst till hundratals entrecot på grillen, skaffat massor av nya vänner och avnjuter nästan dagligen vin när solen går ner.

Största risken är väl att bli alkoholist.

Vi lever på 15000 i månaden.

15000 per person eller att dela på?

Jag bor litet i en billig del av Göteborg och spenderar ungefär 6000 kr/månad på hyra och mat. Köper ofta enklare färdig mat från lunchrestauranger eller köper lunchlådor från ett matställe nära jobbet, och upplever inte själv att jag snålar. Varje månad lägger jag sedan 2-3000 på resor inom landet, konsertbiljetter samt köp av kläder, böcker och prylar jag får för mig att jag vill ha. Betalar också lite försäkringar och andra små räkningar som jag i ärlighetens namn inte har koll på hur mycket de kostar. Vad jag vet är att det aldrig försvinner mycket mer än 9000 kr från kontot varje månad för egen konsumtion (skänker bort en del till bättre behövande också) och att det inte vore några problem att hålla en budget på 7500 kr/månad, speciellt inte om jag inte jobbade och därmed hade tid att äta billigare. Det blir 90 000 kr/år, så på en miljon skulle jag kunna leva gott i 11 år.

Mer intressant blir det om jag inte slutar jobba helt, utan kan dra in en liten lön med liten arbetsinsats. Om jag har en miljon och kan konsulta eller gigga ihop 4000 kr/månad så räcker miljonen i 24 år. Med två miljoner skulle jag klara mig livet ut på det viset. Om jag inte får för mig att skaffa barn eller något annat tokigt
Citera
2019-10-17, 15:32
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
15000 per person eller att dela på?
För båda (edit: att dela på alltså). Vi hade drygt 4 miljoner, så 4% SWR ger 160000 om året.

Var länge sedan jag loggade in på Avanza men tror vi har ca 4,3 miljoner nu.
Citat:
Om jag inte får för mig att skaffa barn eller något annat tokigt
Usch, barn är orsaken till allt ont! Akta dig!
Citera
2019-10-17, 15:32
Medlem
Hoppas jag hinner innan peinsionen
Citera
2019-10-17, 15:53
Medlem
10-12 milj förutsatt att börsen går som den har gått de senaste 10 åren.
Detta ger dryga 10% / år beroende på vad du gör med utdelningen.

Jagar du och har en odling själv kommer detta vara en lyxtillvaro för många och mig.
Citera
2019-10-17, 15:55
Medlem
Om en 30:åring idag med 1 miljon, sparar 10k i månaden och har en 75/25 portfölj, kan man räkna ut på ett UNGEFÄR hur mycket man då kommer ha vid 40 respektive 50? Tror inte jag hade vågat räkna på mer än 4% ökning efter inflation, men tänker på "ränta-på-ränta" effekten, om den går att på ett ungefär att räkna ut?
Citera
2019-10-17, 16:03
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finatorsken
10-12 milj förutsatt att börsen går som den har gått de senaste 10 åren.
Detta ger dryga 10% / år beroende på vad du gör med utdelningen.
Nej, 10% per år är om du återinvesterar, vilket du inte gör om du ska leva på pengarna, dvs konsumerar.

Den som spenderade 10% av sitt insatta kapital blev pank 117 av 119 gånger inom 30 år av alla 30-årsperioder det finns data för amerikanska börsen.

https://www.firecalc.com/

98,3% failure rate är för riskabelt till och med för mig, som annars är rätt risktolerant.
Citera
2019-10-17, 16:06
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Om en 30:åring idag med 1 miljon, sparar 10k i månaden och har en 75/25 portfölj, kan man räkna ut på ett UNGEFÄR hur mycket man då kommer ha vid 40 respektive 50? Tror inte jag hade vågat räkna på mer än 4% ökning efter inflation, men tänker på "ränta-på-ränta" effekten, om den går att på ett ungefär att räkna ut?
http://networthify.com/calculator/earlyretirement?income=50000&initialBalance=0&expe nses=20000&annualPct=5&withdrawalRate=4
Citera
2019-10-17, 16:09
Medlem
Luxuss avatar
I vanlig ordning är flashbacks alla ödmjuka miljonärer villiga att komma med tips 🤗

Jag skulle nog påstå att den som har 30millar på börsen och lever på en förhoppning om årlig avkastning är i allra högsta grad beroende av att börsen går bra.

Antingen har du så inihelvete med pengar att du klarar dig på det du redan har oavsett räntor och ev börskrasch, eller så sitter du på något som garanterar dig en inkomst oberoende av konjunkturer. Men OBEROENde är det fan inte många som är.
Citera
2019-10-17, 16:15
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
I vanlig ordning är flashbacks alla ödmjuka miljonärer villiga att komma med tips 🤗

Jag skulle nog påstå att den som har 30millar på börsen och lever på en förhoppning om årlig avkastning är i allra högsta grad beroende av att börsen går bra.
30 mille är typ dubbelt så mycket som medianen tjänar under ett helt liv.

Är man inte oberoende med den summan är man inget annat än ekonomiskt efterbliven.
Citat:
Antingen har du så inihelvete med pengar att du klarar dig på det du redan har oavsett räntor och ev börskrasch, eller så sitter du på något som garanterar dig en inkomst oberoende av konjunkturer. Men OBEROENde är det fan inte många som är.
Ingen är oberoende om man med det menar säker från allt, som redan skrivits.

Men man kan vara bara lite påläst, istället för inte alls. Eller hur?
Citera
2019-10-17, 16:17
Medlem
Skulle hellre jobba än leva som Joakim Von Anka.
Citera
2019-10-17, 16:20
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyllidyv
Skulle hellre jobba än leva som Joakim Von Anka.
Du jobbar hellre än har en lada full med pengar?

Eller menar du att du hellre pendlar till kontoret än paddlar en flod i Sydamerika?
Citera
2019-10-17, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Du jobbar hellre än har en lada full med pengar?

Eller menar du att du hellre pendlar till kontoret än paddlar en flod i Sydamerika?

Menar att leva lika snålt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in