Citat:
https://www.mrmoneymustache.com/2012/01/13/the-shockingly-simple-math-behind-early-retirement/
Där står allt man behöver veta.
Jag och tjejen har nu inte jobbat på två år och har mer pengar än när vi slutade.
Vi har under åren besökt / bott i 16 länder, klättrat berg, dansat salsa, campat på stranden, bott på all inclusive och gått igenom hela drinklistan, hikat oräkneliga mil genom diverse dalar, fräst till hundratals entrecot på grillen, skaffat massor av nya vänner och avnjuter nästan dagligen vin när solen går ner.
Största risken är väl att bli alkoholist.
Vi lever på 15000 i månaden.
Där står allt man behöver veta.
Jag och tjejen har nu inte jobbat på två år och har mer pengar än när vi slutade.
Vi har under åren besökt / bott i 16 länder, klättrat berg, dansat salsa, campat på stranden, bott på all inclusive och gått igenom hela drinklistan, hikat oräkneliga mil genom diverse dalar, fräst till hundratals entrecot på grillen, skaffat massor av nya vänner och avnjuter nästan dagligen vin när solen går ner.
Största risken är väl att bli alkoholist.
Vi lever på 15000 i månaden.
15000 per person eller att dela på?
Jag bor litet i en billig del av Göteborg och spenderar ungefär 6000 kr/månad på hyra och mat. Köper ofta enklare färdig mat från lunchrestauranger eller köper lunchlådor från ett matställe nära jobbet, och upplever inte själv att jag snålar. Varje månad lägger jag sedan 2-3000 på resor inom landet, konsertbiljetter samt köp av kläder, böcker och prylar jag får för mig att jag vill ha. Betalar också lite försäkringar och andra små räkningar som jag i ärlighetens namn inte har koll på hur mycket de kostar. Vad jag vet är att det aldrig försvinner mycket mer än 9000 kr från kontot varje månad för egen konsumtion (skänker bort en del till bättre behövande också) och att det inte vore några problem att hålla en budget på 7500 kr/månad, speciellt inte om jag inte jobbade och därmed hade tid att äta billigare. Det blir 90 000 kr/år, så på en miljon skulle jag kunna leva gott i 11 år.
Mer intressant blir det om jag inte slutar jobba helt, utan kan dra in en liten lön med liten arbetsinsats. Om jag har en miljon och kan konsulta eller gigga ihop 4000 kr/månad så räcker miljonen i 24 år. Med två miljoner skulle jag klara mig livet ut på det viset. Om jag inte får för mig att skaffa barn eller något annat tokigt