2019-10-16, 20:25
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Därför att inget hindrar sikten.

Vad hindrar sikten på underdelen?
Citera
2019-10-16, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Hur kan en perspektivlinje "flyttas bort från observatören"?
Fel av mig. Flyttas bort ifrån objektet.

Citat:
Då borde väl den skymda delen ligga lägre än vattenmassan?

Eller vad är din förklaring till att du inte kan dra en rät linje från huset till betraktaren?
Och nej, det är inte perspektiv. Perspektiv handlar om räta linjer.
Ja, den skymda delen är skymd av vattenmassan. Det är ju vad vi ser. Du kommer naturligtvis att enbart citera första meningen i detta stycke och mitt svar på det är kan du få nu. Om du menar att den nedre delen av byggnaden försvinner p.g.a kurvatur bör du producera bevis för detta påstående, annars är det bara ett påstående.
Citera
2019-10-16, 20:44
Medlem
Citat:
För det första så minskar inte vinkeln, solens storlek är oförändrad över dygnet.

För det andra så är det nog ingen som begriper varför en minskad vinkel hindrar ljuset från att nå dina ögon.
Solen storlek förefaller vara samma under hela dagen, så uppfattar jag det också.

Vinkeln mitt på dagen är en annan morgonen eller kvällen, om vinkeln är noll ser du inte ljuset.

Citat:
Nej det har du inte. Du kommer med ett konstigt påstående om att en minskad vinkel kan hindra ljus men det är ingen som begriper varför det hindrar ljuset att nå dina ögon.

Ditt påstående står i strid med allmän kunskap så du borde väl begripa att du har en hel del att förklara? Vad hindrar ljuset?
Se ovan angående vinkel.

Ja mitt påstående strider mot rådande uppfattning,och jag har presenterat stöd för mitt påstående.
Du har däremot inte presenterat bevis, i ovan stycke är ditt argument "allmän kunskap". Du glömmer däremot att dela med dig av allmänna kunskapen.
Citera
2019-10-16, 20:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Fel av mig. Flyttas bort ifrån objektet.

Ja, den skymda delen är skymd av vattenmassan. Det är ju vad vi ser. Du kommer naturligtvis att enbart citera första meningen i detta stycke och mitt svar på det är kan du få nu. Om du menar att den nedre delen av byggnaden försvinner p.g.a kurvatur bör du producera bevis för detta påstående, annars är det bara ett påstående.

Hur vore det om du ’bevisade’ din högst privata fantasi om vad perspektiv är. Man kan ju inte häva ur sig vilka stolligheter som helst och kräva att andra ska bevisa motsatsen.

Börja nu och redogör för hur perspektiv kan dölja något alls.

Sen kan du ju ta något bevis för de ’särskilda ljusfenomen’ som belyser jordens yta.
Citera
2019-10-16, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Vad hindrar sikten på underdelen?
Vattenmassan. Det har jag sagt flera gånger nu. Men jag kan svara på ditt nästa inlägg redan nu.
Om det är kurvatur som döljer byggnaden så presentera bevis för detta påstående eller det förblir ett påstående.
Tack!
Citera
2019-10-16, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hur vore det om du ’bevisade’ din högst privata fantasi om vad perspektiv är. Man kan ju inte häva ur sig vilka stolligheter som helst och kräva att andra ska bevisa motsatsen.

Börja nu och redogör för hur perspektiv kan dölja något alls.
Se mitt tidigare inlägg.
https://www.flashback.org/sp69021381

Citat:
Sen kan du ju ta något bevis för de ’särskilda ljusfenomen’ som belyser jordens yta.
I och med solens uppgång och nedgång ser vi särskilda färger och vid dagsljus. Det är gaser som lyser upp när ett elektromagnetiskt fält passerar, solen är ett sådant.
I nedan video får du exempel på detta.
https://www.youtube.com/watch?v=OPGA1DzIytA
Citera
2019-10-16, 21:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Hej Jazzil,

det som döljer Turning Torso är det så kallade perspektivet. Vinkeln till Turning Torso har minskat.

Står man still och observerar ett fast föremål så ändras ingen vinkel, Den vare sig minskar eller ökar.

Citat:
Som du kan se har punkten där perspektivet upphör flyttats i detta fall bort ifrån Turning Torso vilket resulterat i att vinkeln till objektet minskat. Det innebär att den nedre delarna av Turning Torso försvinner ur bilden då de är obstruerade av vattnet, delen ovan vattnet som inte är obstruerad är fortfarande synlig. Men notera att byggnaden blir mindre för varje tillfälle kameran förflyttas, helt i enlighet med hur vårt perspektiv ter sig. Videon demonstrerar tydligt att jorden till synes är platt.

Trams. 'Punkten där perspektivet upphör'. Det finns ingen sådan punkt. Ett perspektiv upphör inte. Alla parallella linjer i djupled ser ut att mötas i respektive perspektivpunkt, men inget perspektiv upphör.

Inga vinklar ändras för stillastående observatörer av stillastående objekt minskar. Du har ju ingen aning vad du pratar om.

Citat:
Ett annat exempel är fartyget som försvinner ner bakom horisonten. Fartygets rörelse bort ifrån observatören gör att vinkeln minskar och sikten till den nedre delen av fartyget hindras av vattenmassan, medan den övre delen som inte obstruerad vattenmassan fortfarande är synlig. Perspektivet, eller det man kan se med ögat (kameran), vilket är begränsat har flyttats bort ifrån objektet.

Vinkelförändringen för ett fartyg som stävar utåt sig 5km ut är ju extremt liten. det som döljer fartyget nerifrån och uppåt är jordens rundning.

Citat:
Ett annat exempel på det motsatta förhållandet är nedan video där en person filmat från ett flygplan med ett infrarött filter och fångat landskap på stort avstånd. Videon demonstrerar att en ökad vinkel i förhållande till objektet, observatörens höjd i detta fall, ökar möjligheten till observation på avstånd och mer av objekt blir synliga. Turning Torsovideon sedd baklänges demonstrerar också den ökade vinkeln. Videon visar också på en till synes platt jord.

Ordsallad.
Citera
2019-10-16, 21:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

I och med solens uppgång och nedgång ser vi särskilda färger och vid dagsljus. Det är gaser som lyser upp när ett elektromagnetiskt fält passerar, solen är ett sådant.
I nedan video får du exempel på detta.
https://www.youtube.com/watch?v=OPGA1DzIytA

Det kan bli spektulära solupp- och nedgångar ja, de kan kanske kallas särskilda lusfenomen, men de är inte i sig någon egen ljuskälla. Det har du ännu att bevisa. (Det kommer bli svårt...)
Citera
2019-10-16, 21:18
Medlem
Citat:
Står man still och observerar ett fast föremål så ändras ingen vinkel, Den vare sig minskar eller ökar.
Nä, varför skulle den det.

Citat:
Trams. 'Punkten där perspektivet upphör'. Det finns ingen sådan punkt. Ett perspektiv upphör inte. Alla parallella linjer i djupled ser ut att mötas i respektive perspektivpunkt, men inget perspektiv upphör.

Inga vinklar ändras för stillastående observatörer av stillastående objekt minskar. Du har ju ingen aning vad du pratar om.
Det fetade: du motsäger dig själv. Punkten markerar slutet på perspektivet.

Citat:
Vinkelförändringen för ett fartyg som stävar utåt sig 5km ut är ju extremt liten. det som döljer fartyget nerifrån och uppåt är jordens rundning.
Vänligen presentera bevis för påståendet.
Citera
2019-10-16, 21:20
Medlem
Citat:
Det kan bli spektulära solupp- och nedgångar ja, de kan kanske kallas särskilda lusfenomen, men de är inte i sig någon egen ljuskälla. Det har du ännu att bevisa. (Det kommer bli svårt...)
Om du menar vad solen är så är mitt svar: jag vet inte.
Varför måste jag veta? Du vet ju inte vad solen är.
Citera
2019-10-16, 21:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nä, varför skulle den det.

Det fetade: du motsäger dig själv. Punkten markerar slutet på perspektivet.

Vänligen presentera bevis för påståendet.

Perspektivpunkten befinner sig oändligt långt bort. Linjerna möts egentligen aldrig, de är ju som sagt parallella. 'Mötet' är endast skenbart.. Det finns inget 'slut på perspektivet'.
Citera
2019-10-16, 21:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Om du menar vad solen är så är mitt svar: jag vet inte.
Varför måste jag veta? Du vet ju inte vad solen är.

Jag vill att du redogör för vad det finns förutom solen som har egen energi och som lyser av egen kraft i atmosfären. Det som du menar orsakar de där fenomenen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in