2019-10-16, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Perspektiv förklarar enbart hur föremål verkar se mindre ut med ökat avstånd. Det kan omöjligen förklara hur nedre delen av ett föremål går utom synhåll. Du säger själv att nedre delen obstrueras av vattnet. Det är korrekt men det är inte perspektivet som är orsaken. Det är vattnets kurvatur som följer jordens dito som gör det. Hade byggnaden stått på en kulle 100m över havsnivån hade du sett hela medan kullen obstruerats.

Las Vegas ska synas och syns med de måtten 190 miles och 28000 feet som angavs av videomakaren. Horisonten i det fallet befinner sig bortom staden.
Jo,jag har just förklarat varför den nedre delen inte syns. Du har däremot inte gjort det utan enbart hävdat att jag har fel. Du använder perspektivets egenskap att göra objekt mindre, vinkeln minskar, men förnekar samtidigt samma egenskap för att omvandla detta till en påstådd kurvatur.

Så istället för att enbart hävda att jag har fel kan du leda ditt resonemang i bevis!
Citera
2019-10-16, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Vi tar det igen, exakt VAD döljer ljuset av Turning Torsos underdel av när vi ändå ser 90 meter av överdelen.

Du svamlar om perspektivet men perspektiv är inte något objekt som kan dölja ljus eller en kraft som kan böja ljus.
Förklara hur ljuset stoppas från att nå ditt öga!
Nej, tyvärr så köper jag inte den taktiken! Jag gav dig svar på din fråga med stöd för mitt resonemang, att likt en imbecill ständigt upprepa "exakt VAD" duger inte.

Du påstår att en kurva döljer byggnaden, vänligen led det i bevis!
Citera
2019-10-16, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Hej och välkommen tillbaka! Jag ser att du inte har skolat dig något under din frånvaro.

Nej perspektiv gör inte att halva byggnader försvinner ned under horisonten, perspektiv kan så klart inte göra att saker försvinner ned under perspektivlinjen.

Du kan inte längre dra en rät linje från foten av byggnaden till kameran, det är vatten i mellan som hindrar fri sikt.
Hej och tack! Kul att jag förgyller din tid på Flashback!

Korrekt, linjen har flyttats bort ifrån observatören.

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ja precis så är det. Den nedre delen av byggnad är skymd av vatten, den nedre delen av byggnaden ligger under havsytan från kamerans synvinkel.

Grattis till att du ser kurvaturen!

Korrekt, den nedre delen skyms av vattenmassan. Efter alla dina åtta år i tråden har du äntligen insett att jorden är platt. Allt är förlåtet!
Citera
2019-10-16, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej. Perspektivet gör att hela Turning Torso ser mindre ut med avståndet.
Perspektivet gör inte så att nedre delen skyms.
Jo, perspektivet skymmer den nedre delen av byggnaden, det visade jag i mitt inlägg. Du däremot har enbart sagt att jag har fel men inte tillfört något utöver ett simpelt förnekande och att endast hålla sig med sådant är att trolla, för allas trevnad bör du undvika det.
Citera
2019-10-16, 17:40
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jo, perspektivet skymmer den nedre delen av byggnaden, det visade jag i mitt inlägg. Du däremot har enbart sagt att jag har fel men inte tillfört något utöver ett simpelt förnekande och att endast hålla sig med sådant är att trolla, för allas trevnad bör du undvika det.

Som sagt, du har hittat på en helt ny - och felaktig - innebörd av ordet perspektiv. Ingenstans om du kollar upp vad det egentligen betyder, hittar du något om att perspektiv kan skymma något.

Men visst, förklara hur perspektivet vid ekvatorn skymmer solen 12 timmar varje dygn, för att sedan upphöra och göra solen synlig i 12 timmar? Sen ’perspektiv’ i 12 timmar, osv. Vad är det i din värld som ger detta ’perspektiv’ till ett cykliskt fenomen?
Citera
2019-10-16, 18:05
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Nej, tyvärr så köper jag inte den taktiken! Jag gav dig svar på din fråga med stöd för mitt resonemang, att likt en imbecill ständigt upprepa "exakt VAD" duger inte.

Du påstår att en kurva döljer byggnaden, vänligen led det i bevis!

Taktik? Hur menar du nu???
Helt ärligt, vad menar du med taktik
Du får gärna förklara det för mig.

Men du vill ha bevis, enkelt, ju längre bort jag är från Turning Torso desto mer av nederdel försvinner.

Det är ett bevis. Så, nu är det din tur. Vad döljer ljuset från nederdelen av Turning Torso enligt dig. Något måste ju uppenbart hindra ljuset från att åka från Turning Torso till mitt öga.

Följdfråga: Fungerar ditt sätt att resonera även på objekt som är på taket på Turning Torso? Att ju länge ifrån Turning Torso jag är desto mer skymmer perspektivet överdelen? Hur kommer det dig att det ENBART är nederdel som försvinner av perspektivet enligt dig. Förklara.
Senast redigerad av Jazzil 2019-10-16 kl. 18:12.
Citera
2019-10-16, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Som sagt, du har hittat på en helt ny - och felaktig - innebörd av ordet perspektiv. Ingenstans om du kollar upp vad det egentligen betyder, hittar du något om att perspektiv kan skymma något.

Men visst, förklara hur perspektivet vid ekvatorn skymmer solen 12 timmar varje dygn, för att sedan upphöra och göra solen synlig i 12 timmar? Sen ’perspektiv’ i 12 timmar, osv. Vad är det i din värld som ger detta ’perspektiv’ till ett cykliskt fenomen?
Ljuset, solen, rör sig bort ifrån observatören och vinkeln minskar, solen går ned.
Citera
2019-10-16, 20:04
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ljuset, solen, rör sig bort ifrån observatören och vinkeln minskar, solen går ned.

Är ’perspektiv’ inblandat i detta?

Man kan i mörkret se en tändsticka tändas på flera kilometers avstånd men man kan inte se solen? Är du inte klok?
Citera
2019-10-16, 20:17
Medlem
madtops avatar
Citat:
Korrekt, linjen har flyttats bort ifrån observatören.

Hur kan en perspektivlinje "flyttas bort från observatören"?

Citat:
Korrekt, den nedre delen skyms av vattenmassan.

Då borde väl den skymda delen ligga lägre än vattenmassan?

Eller vad är din förklaring till att du inte kan dra en rät linje från huset till betraktaren?
Och nej, det är inte perspektiv. Perspektiv handlar om räta linjer.
Citera
2019-10-16, 20:17
Medlem
Citat:
Men du vill ha bevis, enkelt, ju längre bort jag är från Turning Torso desto mer av nederdel försvinner.

Det är ett bevis. Så, nu är det din tur. Vad döljer ljuset från nederdelen av Turning Torso enligt dig. Något måste ju uppenbart hindra ljuset från att åka från Turning Torso till mitt öga.

Du säger: om nedre delen av Turning Torso försvinner är jorden sfärisk. Vi ser att nedre delen av Turning Torso försvinner därför är jorden rund.

Ingenstans i detta har du bevisat att byggnadens nedre del försvinner p.g.a kurvatur, du har gjort ett påstående.

Citat:
Följdfråga: Fungerar ditt sätt att resonera även på objekt som är på taket på Turning Torso? Att ju länge ifrån Turning Torso jag är desto mer skymmer perspektivet överdelen? Hur kommer det dig att det ENBART är nederdel som försvinner av perspektivet enligt dig. Förklara.
Därför att inget hindrar sikten.
Citera
2019-10-16, 20:18
Medlem
madtops avatar
Citat:

För det första så minskar inte vinkeln, solens storlek är oförändrad över dygnet.

För det andra så är det nog ingen som begriper varför en minskad vinkel hindrar ljuset från att nå dina ögon.

Citat:
Jo,jag har just förklarat varför den nedre delen inte syns.

Nej det har du inte. Du kommer med ett konstigt påstående om att en minskad vinkel kan hindra ljus men det är ingen som begriper varför det hindrar ljuset att nå dina ögon.

Ditt påstående står i strid med allmän kunskap så du borde väl begripa att du har en hel del att förklara? Vad hindrar ljuset?
Senast redigerad av madtop 2019-10-16 kl. 20:22.
Citera
2019-10-16, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är ’perspektiv’ inblandat i detta?

Man kan i mörkret se en tändsticka tändas på flera kilometers avstånd men man kan inte se solen? Är du inte klok?
Ja, solen rör sig bort ifrån observatören och vinkeln minskar. Om du menar dagsljus så uppstår det i atmosfären, det är inte solen ensam som står för ljuset, därav de särskilda ljusfenomen som uppstår vid soluppgång och ned.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in