Citat:
Ja, vad kan en fråga om vindkraftens lönsamhet ha att göra med ett påstående från dig om att exporterad vindkraftsel ger mer pengar än exporterad kärnkraftsdito?
Dra inte upp saker du inte har något belägg för är du snäll!
Citat:
Varför ska jag bevisa något som jag inte påstått?
Du påstod åtminstone att snittpriset för vindkraftsproducerad el är lägre än kärnkraftsdito.
Upp med bevis!
Citat:
Nej, vindkraften är vindberoende. När det blåser mest produceras mest vindkraftsel. Lyckligtvis blåser det som mest på vintern:
Som sagt, det blåser mycket på vintern (särskilt vid kusterna) så att något massivt värdelöst överskott skulle finnas stämmer inte.
Som sagt, det blåser mycket på vintern (särskilt vid kusterna) så att något massivt värdelöst överskott skulle finnas stämmer inte.
Så bra att du länkar till Svenska kraftnät där det uttryckligen står att tillgängligheten för vindkraften ligger på max 11% under vinterperioden.
Uttalandet om att max produktion sker när det blåser som mest är en lögn.
Högsta effektuttag är vid vindar på 11 m/s. Som regel stoppas ett modernt vindkraftverk vid 25 m/s eftersom de dynamiska lasterna blir alltför stora vid högre vindhastigheter och ger alltså inte upphov till någon el alls.
Dessutom kan du gärna få förklara hur det kan komma sig att något överskott inte uppstår om ideala förhållanden samtidigt råder för i princip samtliga vindkraftverk i nordeuropa.
Citat:
För två år sedan uppdaterade Svenska kraftnät sin bedömning av tillgängligheten till vindkraften från 6 till 11 procent under vinterperioden. Antagandena som affärsverket gör avser effektvärdet, alltså bidraget till effektutbudet vid årets höglasttimme, grundas på statistik och erfarenhet och är en prognos som är rimlig, menar Ulla Sandborgh i en kommentar.
Citat:
Nej, "där ovan" påstår jag inte att ett lågt elpris skulle vara en garant för vindkraftens lönsamhet. Jag har påstått att ett stigande elpris har medfört stigande investeringar i vindkraft.
Ett stigande elpris går ju helt emot din saluföring av vindkraft som ett billigare alternativ än kärnkraft. Är det inte konstigt att elpriset blir allt högre ju färre reaktorer som är i drift om nu vindkraften är så lönsam som det påstås?
Citat:
Det är självklart att priset sjunker när antalet producenter överstiger antalet konsumenter (lagen om utbud och efterfrågan - som inte alls är "självklar" men vi låtsas som om den vore det!). Men det intressanta är att det inte bara är du och jag som tänker på det. Alla som investerar i vindkraft tänker också på det. Ändå väljer de att investera sina pengar i vindkraft!
Och frågan är varför när undersökningar visar att lönsamheten för moderna vindkraftverk sjunker (se fig.4 i länken) och att tillskott från elcertifikat och andra stödersättningar är ytterst viktiga för lönsamheten.
Citat:
Studiens vindkraftverk vilka byggdes tidigare än år 2011 haft en bättre
lönsamhetsutveckling än de som byggdes i ett senare skede. Detta resultat framkom
även tydligt från intervjuerna med ägarna. De som investerade innan år 2011 är nöjda
med den uppvisade lönsamheten till skillnad från övriga som haft en högre förhoppning.
---
För fallverken har elcertifikaten utgjort ungefär en tredjedel av dess totala intäkter. I
figur x illustreras hur lönsamheten, definierat som differensen mellan intäkter och
rörliga kostnader, utvecklats över åren med respektive utan elcertifikat. Följaktligen
motsvarar skillnaden mellan intäktslinjerna ersättningen per certifikat i öre. Om
ersättningen för elcertifikaten elimineras är lönsamheten fortfarande positiv, även om
den sjunker avsevärt.
lönsamhetsutveckling än de som byggdes i ett senare skede. Detta resultat framkom
även tydligt från intervjuerna med ägarna. De som investerade innan år 2011 är nöjda
med den uppvisade lönsamheten till skillnad från övriga som haft en högre förhoppning.
---
För fallverken har elcertifikaten utgjort ungefär en tredjedel av dess totala intäkter. I
figur x illustreras hur lönsamheten, definierat som differensen mellan intäkter och
rörliga kostnader, utvecklats över åren med respektive utan elcertifikat. Följaktligen
motsvarar skillnaden mellan intäktslinjerna ersättningen per certifikat i öre. Om
ersättningen för elcertifikaten elimineras är lönsamheten fortfarande positiv, även om
den sjunker avsevärt.
https://stud.epsilon.slu.se/13800/1/kreutz_e_peterson_e_180625_pdf.pdf
Jag kommer att återkomma med ett inlägg om denna fallstudie senare när jag har mer tid.
Citat:
Ponera att du har rätt. Då inställer sig frågan hur många reaktorer behöver vi? 1? 10? 100? 1000? Är de åtta vi har idag tillräckligt många eller för lite? För 20 år sedan hade vi tolv. Är det så många vi behöver?
Det enkla svaret på den väldigt komplexa frågan är att dagens nivå räcker för att säkerställa nuvarande nivå på driftsäkerhet och pålitlighet. Vill man däremot låta företagen expandera (kanske en fråga för en framtida högkonjunktur?) eller helt enkelt kapitalisera på det faktum att industriländer som Tyskland satt sig i situationen att man tvingas importera el då vindkraften inte förmår leverera och tyskarna har en vision att göra sig oberoende av inhemsk kolkraft så får vi sätta tillit till att marknaden reglerar antalet reaktorer.