• 1
  • 2
2019-10-15, 10:47
Medlem
carlpetersen73s avatar
Tycker den här modellen är svinsnygg, men är den något att ha? Fel och brister? Är det samma motor som i C-klass? https://www.blocket.se/hassleholm/Me....htm?ca=15&w=3
Citera
2019-10-15, 11:01
Medlem
Personligen tycker jag e-klass coupen är snyggare men jag gillar stora bilar.

Jag har noll kunskap eller erfarenhet av mb men kollade den snabbt på biluppgifter. Den har blivit ombesiktad de två senaste besiktningarna, nuvarande ägare har bara ägt den i två månader(varför säljer han), nuvarande ägare ställde på och av den efter mindre än en månad. 25 fordon reggade på sig, ser inte ut som en typisk bilhandlares bilpark men många är köpta på senare tid. Ägarhistoriken ser underlig ut, tidigare ägare har ägt den två gånger med en firma mellan.
Citera
2019-10-15, 11:05
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Personligen tycker jag e-klass coupen är snyggare men jag gillar stora bilar.

Jag har noll kunskap eller erfarenhet av mb men kollade den snabbt på biluppgifter. Den har blivit ombesiktad de två senaste besiktningarna, nuvarande ägare har bara ägt den i två månader(varför säljer han), nuvarande ägare ställde på och av den efter mindre än en månad. 25 fordon reggade på sig, ser inte ut som en typisk bilhandlares bilpark men många är köpta på senare tid. Ägarhistoriken ser underlig ut, tidigare ägare har ägt den två gånger med en firma mellan.
Det är en E-klass Den aktuella bilen mest som ett exempel, ingen bil jag är spekulant på. Håller med om att historiken är lite vinglig, säkert en handlare med kontoret på fickan.
Citera
2019-10-15, 11:07
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Tycker den här modellen är svinsnygg, men är den något att ha? Fel och brister? Är det samma motor som i C-klass? https://www.blocket.se/hassleholm/Me....htm?ca=15&w=3

det är det mest prisvärda i bilväg u kan komma över. "lyxiga" tyska autobahn-lok
Citera
2019-10-15, 11:09
Medlem
Citat:
Det är en E-klass Den aktuella bilen mest som ett exempel, ingen bil jag är spekulant på. Håller med om att historiken är lite vinglig, säkert en handlare med kontoret på fickan.
Jag tyckte den såg så liten ut, kanske för den är vit. Mercas coupeer är som regel väldigt snygga, ju större desto snyggare.

Motorn är i vart fall en av de vanligaste och säkert typ skottsäker, ingen raket men... En kompis har en suv med samma motor och han har aldrig haft något negativt att säga men han har nog aldrig behövt bromsa in för en fartkamera..
Citera
2019-10-15, 11:52
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Det är ju en E klass coupe C207, alltså samma bil som W212 men på bottenplatta från W204.

Tekniskt och kvalitetsmässigt är C207 och W212 samma, och W212 är känd som den mest välbyggda mercedesmodellen på flera decennier.

Bilen i annonsen är "lite för billig", den borde kosta 20-25.000 kronor mer, det ska du ha i åtanke om du kollar på bilen, det kan ju såklart finnas en anledning till att priset är satt till 119.000:- och inte 139.000:-

En svag punkt är fjädrarna, fjäderbrott förekommer och kostar några tusenlappar per axel.
Kamkedjan är generellt av bra kvalitet och gör inga besvär ifrån sig på de flesta bilar, men det kan förekomma att kedjespännaren visar på defekt vilket i sin tur gör kedjan slapp, detta hör du genom att kedjan slamrar på ett onaturligt vis. Det är som sagt ganska ovanligt men är ju en onödig utgift, att fixa detta på en privat verkstad kostar från 15.000:- och uppåt, på MB mycket dyrare.
Annars finns det inte så mycket att vara orolig över, modellen är modern (kom 2009) och har inte visat på några andra direkta brister, motorer och växellådor håller mycket hög kvalitet och rostskyddet är enormt bra, troligtvis bäst i klassen.
30 års rostskyddsgaranti och 30 års mobilitetsgaranti har den också.
Senast redigerad av BAB7 2019-10-15 kl. 11:55.
Citera
2019-10-15, 12:02
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är ju en E klass coupe C207, alltså samma bil som W212 men på bottenplatta från W204.

Tack för ditt svar. Är inte så inläst på Mercedes, är de modellerna E-klass (W212) och C-klass (W204) ?
Citera
2019-10-15, 13:00
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Tack för ditt svar. Är inte så inläst på Mercedes, är de modellerna E-klass (W212) och C-klass (W204) ?

Ja, e klass w212 och c klass w204.
Citera
2019-10-15, 13:10
Medlem
swingersclubs avatar
Bilen har väl kamkedja men 7 ägare och dryga 20K mil låter lite mycket för en 9 år gammal bil. Annars en snygg välutrustad svensksåld bil.
Citera
2019-10-16, 08:37
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:

2011 är väl inte speciellt "gammalt".

Bilar idag har rätt jämn kvalitet. Du kan med gott samvete köpa den du tycker är snygg. Det är liksom inte så att motorn exploderar efter några veckor och bilmekanikerna ba "men du köpte ju en CDI, klart motorn exploderar då, vet du inget om bilar?". Undantag finns förstås, du bör ju inte ha en gammal T-ford som pendlarbil exempelvis.
Citera
2019-10-16, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
det är det mest prisvärda i bilväg u kan komma över. "lyxiga" tyska autobahn-lok

Förutom att den då har en liten knackig dieselfyra med 170 hästar...

Den är billig eftersom det är en manuell. Ytterst få vill ha en manuell E-klass.
Citera
2019-10-16, 13:49
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Förutom att den då har en liten knackig dieselfyra med 170 hästar...

Den är billig eftersom det är en manuell. Ytterst få vill ha en manuell E-klass.

nä för fan ... man får inte vara dumsnål. jag kollade inte så noga .. men en e-klass är i vilket fall trevligt att käka mil på motorväg med ... lägger man på några lappar till så blir det bättre =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in