Citat:
Ursprungligen postat av
Lonespecifikation
Jag tolkar det dock som att när man väl stoppat i sig drogerna så är man näst intill maktlös för dem. Att inte ta droger är det lättaste. Finns ju miljoner exempel på folk inom AA/NA som tagit den där första drogen med inställningen "Jag kan." och varit ute i dimman i flera år innan de kommit tillbaka igen.
Men du förnekar alltså att det är en sjukdom? Även när WHO säger att det är en sjukdom?
Var så god och släng i dig droger så får vi se om du vunnit över sjukdomen.
Jag tar inte åt mig, går inte själv på möten. Men att du förnekar att programmen är för folk som egentligen vill knarka säger mer om dig än möten i sig. 😂
Om man tycker det är en sjukdom är förstås upp till var och en, jag anser absolut inte att det är en sjukdom.
Det blir lite tokigt när AA-medlemmar blivit itutade att AA:s definition av symtomen på nåt sätt skulle gälla utanför AA:s väggar. Det gör det inte. Inom sjukvården, inklusive beroendeläkare, skulle jag säga att de flesta förkastar AA synsätt. Man kan ses som sjuk när man är påtänd eller abstinent, men att det skulle vara en ”kronisk sjukdom” är både löjligt och kontraproduktivt.
Alkoholindustrin under 30 och 40-talet var snabba på att haka på desease-model-begreppet eftersom man helt enkelt la skulden på en sjukdom, istället för på alkoholen. Alkoholen var inte det farliga, det var bara ett fåtal som hade den här sjukdomen som var problemet.
AA borde vara mycket tydligare med att deras syn är en (förlegad) förklaringsmodell som dom har hittat på och som inte har nåt som helst vetenskaplig stöd.
Jag har lyckats sluta med droger och skulle kanske klara att ta nån gång, men tror på total avhållsamhet i mitt fall, detta har inget med maktlöshet att göra, snarare tvärtom.