2019-10-15, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vet ej. En möjlighet är att det går att sätta för fönstret med ngt vintertid elelr vid resor för att hålla ute oönskade saker (kyla, fallande trädgrenar, tjyvar). Kan det vara slikt?
Det kan det være! Eller kanskje politiet dekket til vinduet grunnet sine undersøkelser på det rommet? Jeg vet ikke når bildet er fotografert. Artikkelen er fra august.
Citera
2019-10-15, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Og med et veldig stort og uvanlig vindu for et toalett.

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/0ERo7G/politiet-har-gjennomfoert-nye-tekniske-undersoekelser-paa-hagen-familiens-tomt

Edit: Dette er nok del av en stue, eller et oppholdsrom. Toalettet ligger nok, slik det ofte gjør, i forbindelse med entreen. Midt i huset ca, uten vindu.
Hovedbad oppe har vindu ser det ut til.
Gode poeng! Du har sikkert rett i det!
Det vinduet er kanskje nettopp til en entre?
Citera
2019-10-15, 13:17
Medlem
Det bildet fra håndverkerne, med krukker på plattingen og en røys av store steiner ved siden av, er det noe brun lys jord foran hjørnet på plattingen. Ikke typisk plantejord som man fyller krukker med.

Kan plattingen være nybygd.

Kan det være gjort forberedelser under plattingen. At man ved å løsne skruene på en fire-fem terasse-bord eller fjøler, får tilgang til et perfekt skjulested.
Citera
2019-10-15, 13:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/0ERo7G/politiet-har-gjennomfoert-nye-tekniske-undersoekelser-paa-hagen-familiens-tomt

Edit: Dette er nok del av en stue, eller et oppholdsrom. Toalettet ligger nok, slik det ofte gjør, i forbindelse med entreen. Midt i huset ca, uten vindu.

Det ser fasligt stort ut där ja.
Citera
2019-10-15, 13:21
Avslutad
Citat:
Se mitt tillägg också.

Nä det syns inte. Det är en trädstam där man kan tro ett fönster eller stege på väggen.

Klurigt hus. Svårt att avgöra var kök och sovrum är belägna.

Det kanske framgår när det rivs....
Någon här i tråden hävdade att huset är väldigt speciellt byggt, och att det finns många badrum.

Jag förstod att det var antalet badrum (kanske ochså andra våtrum) som gjorde huset speciellt.
Citera
2019-10-15, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Gode poeng! Du har sikkert rett i det!
Det vinduet er kanskje nettopp til en entre?

Ser ut som det tar del av rommet med vinduet i front, spør du meg. Men jeg er ingen arkitekt.
Citera
2019-10-15, 13:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Ja du kan ha rätt i det. Fönstret är nog tämligen stort och skulle rimligen ge insyn. Och toan skulle då antagligtvis vara på garagets hela längd. Det kan handla om en annan form av lösning. Men det är lite svårt att avgöra.
Citera
2019-10-15, 13:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Det kan det være! Eller kanskje politiet dekket til vinduet grunnet sine undersøkelser på det rommet? Jeg vet ikke når bildet er fotografert. Artikkelen er fra august.

Inte heller otänkbart. Eller så har hantverkarna jobbat där. Eller så har rent av fotografen retuscherat bort fönstret för att undvika kollision av detaljer i bilden.

I Stavanger, på en distansbild av huset, kanske folk inte behöver ha full realism i allt som står i tidningen?

Sen ser vissa bilder ut som om de vore tagna från Stavanger med teleobjektiv också. Eller åtminstone från andra sidan sjön.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-10-15 kl. 13:47.
Citera
2019-10-15, 13:37
Medlem
Den døren som er til høyre ved siden av garasjeportene, hvor fører den til? Kan den døren føre til det badet i 1. etasje?
Noen hundeeiere har jo laget seg en løsning slik at de kan gå rett inn på et bad med hunden for å dusje den dersom hunden har blitt veldig skitten ute, slik at de unngår at resten av huset blir tilsmusset.
Citera
2019-10-15, 13:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ser ut som det tar del av rommet med vinduet i front, spør du meg. Men jeg er ingen arkitekt.

Men har man tvådelat fönster med ventilationsöverdel nån annanstans än på toa? Blir inte det lite väl husvagnsmässigt? Förvisso vill man kanske inte behöva ställa upp ett fönster åt skogen, där det ginge klättra in, men behöver man alls vädra där?

Det kan ju iofs handla om nåt patentfönster som man har på hela huset eller kanske satt in just där när det tidigare inte kändes optimalt?

Man har kanske ersatt originalfönstren mot något nytt med treglas och bättre isolering, men med vädringsmöjlighet i stället?
Citera
2019-10-15, 13:49
Medlem
Citat:
Men har man tvådelat fönster med ventilationsöverdel nån annanstans än på toa? Blir inte det lite väl husvagnsmässigt? Förvisso vill man kanske inte behöva ställa upp ett fönster åt skogen, där det ginge klättra in, men behöver man alls vädra där?

Det kan ju iofs handla om nåt patentfönster som man har på hela huset eller kanske satt in just där när det tidigare inte kändes optimalt?

Man har kanske ersatt originalfönstren mot något nytt med treglas och bättre isolering, men med vädringsmöjlighet i stället?

Ventilasjonsspalter er det også på andre vinduer ser jeg. Luken høyt på hvitkalket veggen går inn i garasjen ser det ut til. Vinduet er noe spesielt, det har du rett i. Kanskje det er en dør? Ennå en mulighet for å frakte noen ut ser det ut til å være. Men jeg vil altså tenke at dette er et oppholdsrom, tv-stue eller lignende.
Citera
2019-10-15, 14:21
Avslutad
Citat:
Ja tråden ligger nu bara två år efter hantverkarna i våra efterforskningar...

Det blir svårt för oss att bli klara till denna jul. 😄
Du har rätt - först nu ser jag att det också finns en källare i huset, utöver 1: a och 2: a våningen ;o)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in