Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Det jag har noterat är att svensk MSM undviker att tala om tre saker:
- att TAF:s fotsoldater som nu mördar och begår krigsbrott till stora delar är forna medlemmar ur FSA och andra moderata rebellgrupper som man tidigare har omhuldat. Värsta exemplet på att man har noll koll var nog Nyhetsmorgon TV4 som bjöd in Israa Abdali för att kommentera turkiska arméns attack på SDF och kurderna.
- att det nu är SAA som kommer till kurdernas undsättning tillsammans med ryssarna. I detta, att US samarbetar med ryssarna i överlämnandet.
- att vi andra i väst, alltså UK och Frankrike och andra NATO-medlemmar har stuckit med svansen mellan bena. Att man talar tyst om det är naturligtvis att det skulle framstå som att NATO inte klarar sig utan USA vilket de facto är verkligheten.
Det är bedrövligt men kanske inte så konstigt för hur ska man kunna backa nu.
Jag undrar hur svenska journalister kan leva med sig själva. När man hör dem i andra sammanhang så är det klart att de vet mer men när det ska rapporteras då intervjuar man småbarn och vidarebefordrar strunt ur grumliga källor. Ingen källkritik där inte. Journos är alltid snabba att kritisera och kräva att folk ska pudla och be om ursäkt, men det gäller inte dem.
Noterar att det verkar komma som en överraskning för många i min omgivning (välutbildade och belästa) att amerikanska soldater finns i Syrien och att de nu lämnar. Klart underbetyg för den svenska nyhetsförmedlingen som inte ens lyckats leverera baskunskaper om kriget därnere. Våra journos duger nog endast till att referera fotbollsmatcher där parterna och reglerna är klara, men när det gäller drabbningar utanför konstlagda arenor då hamnar de vilse och blir propagandister.