2019-10-14, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Är det bara jag som typ lite ont hoppas att de syriska trupperna kommer till IS-lägerna och hoppas att de torterar/gör det allmänt jävligt för dem?
Känner ingen som helst sympati för dem och alternativt kan vara att de kommer ”hem” till Europa och efter nån rättegång på sin höjd för några år i fängelset. Den mer ”onda” sidan av mig vill se de syriska trupperna rent ut sagt göra ett helvete för dem och tom kanske is fruarna/barnen. Är jag en hemsk människa?

Du är garanterat inte ensam

Citat:
Kan någon förklara lite kort varför de syriska regeringstrupperna samarbetar, eller åtminstone förvarar, de kurderna och hjälper till i konflikten mot kurderna?
Känns som jag missat det. Tacksamt för kurderna nu när USA svek dem. Kurderna klarar sig ju inte själva mot Turkiet.

För att det är den deal som de slutit för att på fredlig väg få tillbaks kontroll över sitt territorium.
Citera
2019-10-14, 21:22
Medlem
Citat:
Är det bara jag som typ lite ont hoppas att de syriska trupperna kommer till IS-lägerna och hoppas att de torterar/gör det allmänt jävligt för dem?
Känner ingen som helst sympati för dem och alternativt kan vara att de kommer ”hem” till Europa och efter nån rättegång på sin höjd för några år i fängelset. Den mer ”onda” sidan av mig vill se de syriska trupperna rent ut sagt göra ett helvete för dem och tom kanske is fruarna/barnen. Är jag en hemsk människa?

Ja, varför barnen? Även bebisar?
Citera
2019-10-14, 21:23
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Kan någon förklara lite kort varför de syriska regeringstrupperna samarbetar, eller åtminstone förvarar, de kurderna och hjälper till i konflikten mot kurderna?
Känns som jag missat det. Tacksamt för kurderna nu när USA svek dem. Kurderna klarar sig ju inte själva mot Turkiet.
Kort: USA har lämnat. Ryssland och Turkiet samarbetar. Man skickar in syrisk militär mellan turkarna och kurderna som en brandvägg. Bra lösning. Ingen behöver förlora ansikktet.
Citera
2019-10-14, 21:27
Medlem
Kommer obekräftade rapporter om ryska flyganfall mot FSA utanför Manbij.
Spännande!
Citera
2019-10-14, 21:32
Medlem
Turkiet är en diktatur som sådan bryr man sig ej om folkrättsliga regler.

Sverige borde ”Bojkotta alla resor till Turkiet”.
Sluta handla med landet samt sluta med vapenexport till diktaturer

President Donald Trump undertecknade på fredagen en presidentorder som ger amerikanska myndigheter betydande befogenheter att belägga den turkiska regeringen med sanktioner. Bra gjort, isolera turkarna
Citera
2019-10-14, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Kort: USA har lämnat. Ryssland och Turkiet samarbetar. Man skickar in syrisk militär mellan turkarna och kurderna som en brandvägg. Bra lösning. Ingen behöver förlora ansikktet.

Ryssarna spelar nu dubbelspel. De står bakom både Assad och Erdogan. Men om det skulle ske en upptrappning mellan Syrien och Turkiet så kommer situationen att bli ohållbar. Det är absurt om ett land hjälper båda sidor i ett krig. Ifall Ryssarna tvingas välja sida så tror jag de skulle välja Assad, men det är inte säkert. Turkiets relation till NATO och EU kan bli avgörande. Skulle NATO och EU skärpa tonen mot Turkiet så kan Erdogan vilja närma sig Putin och då skulle kanske Putin föredra att vara på Turkiets sida mot Assad.
Citera
2019-10-14, 21:36
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ryssarna spelar nu dubbelspel. De står bakom både Assad och Erdogan. Men om det skulle ske en upptrappning mellan Syrien och Turkiet så kommer situationen att bli ohållbar. Det är absurt om ett land hjälper båda sidor i ett krig. Ifall Ryssarna tvingas välja sida så tror jag de skulle välja Assad, men det är inte säkert. Turkiets relation till NATO och EU kan bli avgörande. Skulle NATO och EU skärpa tonen mot Turkiet så kan Erdogan vilja närma sig Putin och då skulle kanske Putin föredra att vara på Turkiets sida mot Assad.

Tror snarare att Turkiet och Ryssland har ett deal. Ni överdriver Assads inflytande i Syrien...
Citera
2019-10-14, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Min teori: Det kommer inte att bli några strider mellan syriska och turkiska trupper. Anledningen är att rysk militär regisserat det hela.
Alla berörda parter har regisserat det gemensamt, men det är såklart många som låtsas vara "överraskade" eller "oroade" när den plan de förhandlat fram sätts i verket.

Lyckligtvis är det nu snart, äntligen, fred i Syrien. Vilket svensk statsmedia och politiker kommer att gråta bittert över i åratal.
Citera
2019-10-14, 21:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Det kan anses vara små marginaler men Turkiet kan inte lastas för att ha beskjutit USAs trupper, om de däremot träffat trupperna så hade det varit ett annat läge.
Det spelar ingen roll hur många gånger du upprepar samma sak, faktum är fortfarande att inga av USAs trupper träffades.

Man behöver inte träffa med artilleri, det är det som är grejen med artilleri att man inte behöver träffa. Turkarna visste var amerikanerna var och de besköt deras bas inte bara på ena sidan utan bägge. Uppenbarligen med flit. Att bli träffad är inte samma sak som att bli beskjuten nej, jag skrev aldrig att granaterna träffade heller utan just att de blev beskjutna.

Citat:
Eftersom du började med att citera "Borde USA förklarat krig mot NATO kollegan Turkiet?" med detta påstående, är det meningen att jag genom detta led av citerade inlägg ska dra slutsatsen att du anser att USA borde göra det?

Nej men jag anser att Turkiet ska ut ur Nato. De har visat upprepade gånger att de inte är intresserade av samarbete mot Ryssland oavsett.
Citera
2019-10-14, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Tror snarare att Turkiet och Ryssland har ett deal. Ni överdriver Assads inflytande i Syrien...

Lätt att säga som Turk när Assad precis slagit sig ihop med Kurderna, men vem var det Putin började samarbeta med, Erdogan eller Bashar?
Citera
2019-10-14, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Egentligen borde de skickas hem och åtalas i sina hemländer, dvs Vivalla och Angered. I utbyte kunde lämpligen de svenska politiker som är ansvariga för debaclet skickas ned till Syrien och där åtalas för medverkan till krigsbrott.
Varför det? Är det plötsligt fel att åtala svenskar i utlandet? Är du medveten om att både Syrien och Irak har dödsstraff för de brott IS-jihadisterna har begått? Problem solved FOR REAL, not Trump-style, som också vill att Europa tar hem sina medborgare från Syrien. Jag tror ärligt talat att de flesta som bär skulden till detta är döda. Brezjnev sände sin militär till Afghanistan 1979, och det var så mujaheddin och jihad uppstod och spred sig över hela regionen och vidare ut i den vida världen. Därför sa Putin till Obama att de måste samarbeta för att besegra jihadisterna, precis som Sovjet och de allierade gjorde under andra världskriget mot nazisterna. Obama avböjde.
Citera
2019-10-14, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Putin väljer inte Turkiet för att Ryssland inte har en militärbas i Turkiet, och aldrig kommer att få det så länge USA har baser där och Turkiet är med i NATO. Ryssarna har redan gett USA och NATO en känga när de lyckades sälja sin S-400 till Turkiet. Jag tror militärbaser och inflytande i Syrien väger tyngre för Ryssland än att vara Erdolfs låtsaskompis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in