2019-10-14, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är ett svårt ämne med två flickor som blev offer när föräldrarna inte ansåg sig ha någon livskvalitet med två sjuka barn. De kunde inte vänta några år för att se om de faktiskt nån gång skulle bli friska - prognosen är ju ganska god när det gäller barn som insjuknar. Hur i hela helvete tänkte dom? "Det är ingen vits att leva om det skall vara tungt"? ALLA genomgår tunga tider i sitt liv. Många lever ett riktigt tungt liv. Men de uppskattar de ljuspunkter som faktiskt finns. Varför kunde inte dessa föräldrar göra det? Och varför måste de ta barnen med sig om de nu faktiskt inte pallade tyngden? Det är orättvist.

För att de inte fattade sitt beslut på rationell grund utan i ett töcken av svarta hundar.
Citera
2019-10-14, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
För att de inte fattade sitt beslut på rationell grund utan i ett töcken av svarta hundar.
Jag inser ju det. Att EN kan komma på tanken. Men TVÅ? Ja ja, vi har tragglat nog om det. Finns säkert svar i de skrivelser de lämnat efter sig.
Citera
2019-10-14, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag inser ju det. Att EN kan komma på tanken. Men TVÅ? Ja ja, vi har tragglat nog om det. Finns säkert svar i de skrivelser de lämnat efter sig.
Fördelen med att ha två föräldrar är att om den ena blir sinnessjuk så kan den andra ta vid. Funkar dock bara om båda inte förlorar sig i samma töcken.
Citera
2019-10-14, 20:40
Medlem
Citat:

Det rationella fanns där, i testamenten och kalla element, en sista rest av abnorm omsorg om andra och en önskan om att försvinna som om man aldrig funnits.
Citera
2019-10-14, 20:41
Medlem
Citat:
Fördelen med att ha två föräldrar är att om den ena blir sinnessjuk så kan den andra ta vid. Funkar dock bara om båda inte förlorar sig i samma töcken.
Exakt. Hjälpte inte här. Och det gäller ju alla familjer när det är två föräldrar. Oftast är det bara en som strular, och då finns tryggheten kvar med den andra föräldern. Dubbelt svek här.
Citera
2019-10-14, 20:43
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det har aldrig handlat om Agnes, bara Moa med sin konstnärliga personlighet som gjorde henne annorlunda än andra barn. Ett barn som blev en spegel för det egna jaget. Det är därför tragedin har blivit så personlig för några inblandade.

Men sanningen är att hon var svårt sjuk, sjukare än Agnes och förloppet var mycket hastigt. Tänk om de flyktigt bekanta som sörjer hennes öde skulle göra ett litet försök att förstå föräldrarnas känslor.

Föräldrarna som älskade henne ofattbart mycket mer än alla pianofröknar och misslyckade författare tillsammans. Ni kommer aldrig älska henne mer än O och H som älskade sina barn så mycket att deras själar gick sönder och känslorna dog.

Du skriver så fint så man får tårar. Som någon tidigare skrivit så finns det bara förlorare i denna tragedi.
Fy vad sorgligt.
Citera
2019-10-14, 20:49
Medlem
Citat:

Det är precis där mysteriet ligger. Det är där var och en gör en tolkning utifrån sig själv om vem som var offer och vem som var förövare. Vem drev den andre till vansinne? Vem var förövare och vem var offer?

Det blir inte gripbart förrän man kan se en människa som både och, en förövare offer för omständigheternas och slumpens galna samspel. När slagen är så hårda och kommer så tätt att man inte orkar resa sig igen.
Citera
2019-10-14, 20:58
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det har aldrig handlat om Agnes, bara Moa med sin konstnärliga personlighet som gjorde henne annorlunda än andra barn. Ett barn som blev en spegel för det egna jaget. Det är därför tragedin har blivit så personlig för några inblandade.

Men sanningen är att hon var svårt sjuk, sjukare än Agnes och förloppet var mycket hastigt. Tänk om de flyktigt bekanta som sörjer hennes öde skulle göra ett litet försök att förstå föräldrarnas känslor.

Föräldrarna som älskade henne ofattbart mycket mer än alla pianofröknar och misslyckade författare tillsammans. Ni kommer aldrig älska henne mer än O och H som älskade sina barn så mycket att deras själar gick sönder och känslorna dog.

Jag är helt med på det du skriver. Tror absolut att kärleken till barnen bidrog till att det slog slint i huvudet på just dessa föräldrarna. Jag tror inte att dom tyckte illa om eller avskydde sina barn. Tvärtom.
I min teori finns även inslag av att föräldrarna, i det tillstånd som de befann sej i till slut, upplevde att de gjorde flickorna en tjänst.(Det betyder inte att jag tycker att de gjorde flickorna en tjänst). Ett känsligt område, jag vet.
Citera
2019-10-14, 21:01
Bannlyst
Citat:
Det är precis där mysteriet ligger. Det är där var och en gör en tolkning utifrån sig själv om vem som var offer och vem som var förövare. Vem drev den andre till vansinne? Vem var förövare och vem var offer?

Det blir inte gripbart förrän man kan se en människa som både och, en förövare offer för omständigheternas och slumpens galna samspel. När slagen är så hårda och kommer så tätt att man inte orkar resa sig igen.

I detta fall är det tydligt att båda föräldrarna var såväl förövare som offer.
Sen har alla olika brytningspunkter. Hade däremot föräldrarnas brytningspunkter skiljt sig åt lite mer, hade sannolikt de flesta i familjen levt idag.
Citera
2019-10-14, 21:01
Bannlyst
Citat:

Svaret finns där...
Under den svarta tuschen på avskedsbrevet.
Där finns den riktiga förklaringen till detta.
Av nån anledning kan man inte visa den.
Men den finns där under tuschen.
Citera
2019-10-14, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag är helt med på det du skriver. Tror absolut att kärleken till barnen bidrog till att det slog slint i huvudet på just dessa föräldrarna. Jag tror inte att dom tyckte illa om eller avskydde sina barn. Tvärtom.
I min teori finns även inslag av att föräldrarna, i det tillstånd som de befann sej i till slut, upplevde att de gjorde flickorna en tjänst.(Det betyder inte att jag tycker att de gjorde flickorna en tjänst). Ett känsligt område, jag vet.

Att det fanns barmhärtighetsdrag i föräldrarnas beslut visar såväl brevet som omsorgen om de efterlevande.
Citera
2019-10-14, 21:19
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Svaret finns där...
Under den svarta tuschen på avskedsbrevet.
Där finns den riktiga förklaringen till detta.
Av nån anledning kan man inte visa den.
Men den finns där under tuschen.

Frågan är om det är en förklaring som kan "accepteras" av utomstående?
Jag gissar att det som står under tuschen påminner om det som har lämnats ut,
att allt är meningslöst osv. Skrivet av svarta tankar och sinnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in