Citat:
Jag läste att det var ett möte på skolan angående Moa i april. Jag vet ju att Moa och mamma åkte till Sthlm i april. Skolan måste ha blivit förd bakom ljuset. Jag tror skolpersonalen gick på Oskars vältalighet . Om skolpersonalen skulle vara ärliga så skulle utlåtandet av dom om Moa skulle lyda så:
En väldigt fin, känslig flicka. Lite betryckt av nåt som vi inte förstår. Mycket pratsam. Har behov att tala. Orolig för att inte sköta sina skolläxor perfekt. Inte tröttare än andra barn men pga en konstnärlig personlighet är annorlunda än andra barn. Men inte så annorlunda så att hon behöver ha en diagnos. Glad. Snäll. Intresserad av många saker. Ärlig.
En väldigt fin, känslig flicka. Lite betryckt av nåt som vi inte förstår. Mycket pratsam. Har behov att tala. Orolig för att inte sköta sina skolläxor perfekt. Inte tröttare än andra barn men pga en konstnärlig personlighet är annorlunda än andra barn. Men inte så annorlunda så att hon behöver ha en diagnos. Glad. Snäll. Intresserad av många saker. Ärlig.
Citat:
Det har aldrig handlat om Agnes, bara Moa med sin konstnärliga personlighet som gjorde henne annorlunda än andra barn. Ett barn som blev en spegel för det egna jaget. Det är därför tragedin har blivit så personlig för några inblandade.
Men sanningen är att hon var svårt sjuk, sjukare än Agnes och förloppet var mycket hastigt. Tänk om de flyktigt bekanta som sörjer hennes öde skulle göra ett litet försök att förstå föräldrarnas känslor.
Föräldrarna som älskade henne ofattbart mycket mer än alla pianofröknar och misslyckade författare tillsammans. Ni kommer aldrig älska henne mer än O och H som älskade sina barn så mycket att deras själar gick sönder och känslorna dog.