2019-10-14, 16:16
Medlem
Ursäkta en sent inkommen fråga på säsong 1 (men såg den nu inför att säsong 2 skulle börja). Vad var egentligen poängen med operation Kraijna?

Citera
2019-10-14, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukduken
Ja, detta håller jag med om, det känns som om allt sker väldigt "längesen".

Jag tror inte att man vågar göra det i nutidsmiljö om kriminella, för mycket afrikaner och araber som skulle behöva utgöra den kriminella basen och med en exploderande och ologisk våldsanvändning, det är inte SVT bekväma med, det ska ju inte vara representativt på riktigt utan sådär lolligt som SVT vill att verkligheten ska vara. Därför drar man till med en lite långsökt koppling till en gudfader-familj från Balkan och MC-gäng. MC-gäng, som man har en fetisch för i mer politiskt korrekta kretsar, då man är övertygad om att det är ett stort samhällsproblem och en storspelare på den gängkriminella banan. Dock består ju MC-gängen i dag nästan enbart av invandrare.

Jo, det är ju det som är så "fantastiskt" med den här serien. Det är lika sammanbitet och dystert som i typ Gomorra. Men ändå är det närmre "Varuhuset". Det är en slags tidlös SVT-filt(inte menat som någon komplimang) över alltihop. Alltså jag menar, Johan Falck-serien var ju lite halvlökig emellanåt och brast väl en del främst i dialogerna, men det kändes ju i alla fall hyfsat samtida och trovärdigt. ALDRIG att den hade kunnat gå på SVT. ALDRIG!
Citera
2019-10-14, 19:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Jo, det är ju det som är så "fantastiskt" med den här serien. Det är lika sammanbitet och dystert som i typ Gomorra. Men ändå är det närmre "Varuhuset". Det är en slags tidlös SVT-filt(inte menat som någon komplimang) över alltihop. Alltså jag menar, Johan Falck-serien var ju lite halvlökig emellanåt och brast väl en del främst i dialogerna, men det kändes ju i alla fall hyfsat samtida och trovärdigt. ALDRIG att den hade kunnat gå på SVT. ALDRIG!

Jag tänkte på JF-filmerna när jag skrev inlägget! Skillnaden mellan det som SVT visar och det mycket mer verklighetstrogna i JF, låt vara lite utsvävande ibland men hey det är ändå underhållning, och den kan göras mer (eller mindre) intressant genom att relatera till verkligheten.

SVT hade aldrig producerat något som JF, helt sant, för mycket samtid får SVT att gå in i psykos.

Nu gillar jag Innan vi dör, men just kriget och affärerna känns i det närmaste stenålders.
Citera
2019-10-14, 20:37
Medlem
fernebos avatar
Citat:

Det känns lite som om Niklas Rockström som skrivit "Innan vi dör" baserar sin världsbild på hur Sverige såg ut på slutet av 80-talet. När ska det komma ett tungt och våldsamt svenskt drama som utspelar sig i dagens Sverige där tonåringar skjuter ihjäl varann med automatvapen i invandrartäta förorter med islamister och egna lagar och som styrs av korrupta politiker? Eller är dagens Sverige så hemskt att man måste skapa en fantasibild som man baserar på det gamla "hederliga" Sverige med MC-gäng och juggemaffia?
Senast redigerad av fernebo 2019-10-14 kl. 20:52.
Citera
2019-10-14, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det känns lite som om Niklas Rockström som skrivit "Innan vi dör" baserar sin världsbild på hur Sverige såg ut på slutet av 80-talet. När ska det komma ett tungt och våldsamt svenskt drama om dagens Sverige med tonåringar som skjuter ihjäl varann med automatvapen i invandrartäta förorter? Eller är dagens Sverige så hemskt att man måste skapa en fantasibild som man baserar på det gamla "hederliga" Sverige med MC-gäng och juggemaffia?

Spot on! Det har varit min tanke ända sedan avsnitt ett av första säsongen av denna serie. Det skaver så in i helvete.

Jaja, i januari 2020 kommer ju i alla fall "Kalifat" om religiös fundamentalism, också med Rockströms som en av manusförfattarna. Nu är ju inte det samma sak, men det är ju i alla fall en möjlighet för Tyresö-sonen att göra ett besök på 2000-talet. Liiite anmärkningsvärt dock att just "religiös fundamentalism" har så att säga "svalnat" lite i samhällsdebatten det senaste halvåret eller så.

Sedan är ju även någon serievariant av Snabba Cash under produktion för Netflix...

Edit: Det roliga med "Kalifat" är att huvudrollen görs av Täby-dottern Aliette Opheim. Alltså allvarligt. Det blir ANDRA gången hon spelar arab i svensk tv.
Hon gjorde även huvudrollen i den rent subjektivt fantastiska Göteborgsskildringen "Ettor och nollor" regisserad av Chernobylregissören Stakka Bo.
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2019-10-14 kl. 21:14.
Citera
2019-10-14, 21:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Säsong 2 börjar bra. Korrupta poliser funkar alltid som bra story.

Kul att se finländaren Antti Reini spela bad cop. Den mannen har numera 28 års karriär bakom sig i svenska filmer och tv-serier. Det började 1991 när han spelade Juha Valjakalla i filmen om Åmselemorden.

Bra, men funkar bara att titta på på SVT Play pga sluddrigt tal, framför allt från han som kallas "Wiking". Måste ha textat för att följa med. Smart intrig , men inte översmart heller.
Citera
2019-10-14, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Bra, men funkar bara att titta på på SVT Play pga sluddrigt tal, framför allt från han som kallas "Wiking". Måste ha textat för att följa med. Smart intrig , men inte översmart heller.

Snarare jävligt korkad intrig. Samma som i säsong ett. Nu kommer något jätte-jätte-jätte-stort som är så stort att ingen förstår vad det är.
Eller som Magnus Krepper sade i slutet av det första avsnittet: "Detta kommer att bli större än Mimiza". Nästan samtidigt ställdes frågan i denna tråd vad den där operationen i säsong ett egentligen var för någonting, en fråga som alltjämt är obesvarad. Denna serie är ett luftslott. Dessutom ett ovanligt lättgenomskådat luftslott, vilket är seriens i mitt tycke enda underhållningsvärde.
Citera
2019-10-14, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Vad hindrar dig att ha text på tv:n? Finns på sid 199 på text-tv.
Citera
2019-10-14, 21:36
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Spot on! Det har varit min tanke ända sedan avsnitt ett av första säsongen av denna serie. Det skaver så in i helvete.

Jaja, i januari 2020 kommer ju i alla fall "Kalifat" om religiös fundamentalism, också med Rockströms som en av manusförfattarna. Nu är ju inte det samma sak, men det är ju i alla fall en möjlighet för Tyresö-sonen att göra ett besök på 2000-talet. Liiite anmärkningsvärt dock att just "religiös fundamentalism" har så att säga "svalnat" lite i samhällsdebatten det senaste halvåret eller så.

Sedan är ju även någon serievariant av Snabba Cash under produktion för Netflix...

Edit: Det roliga med "Kalifat" är att huvudrollen görs av Täby-dottern Aliette Opheim. Alltså allvarligt. Det blir ANDRA gången hon spelar arab i svensk tv.
Hon gjorde även huvudrollen i den rent subjektivt fantastiska Göteborgsskildringen "Ettor och nollor" regisserad av Chernobylregissören Stakka Bo.

Måste säga att jag är oerhört skeptisk till att en person som Rockström någonsin satt sin fot i en förort där islamister flyttat fram positionerna. Av "Innan vi dör" att döma så har han ju inte ens koll på hur svensk polis jobbar eller funkar. Eller hur samtiden ser ut.. Sverige är dessutom alldeles för PK för att det ska släppas igenom nåt kontroversiellt eller äkta på dramafronten.

Ettor och nollor var dock bra!
Citera
2019-10-14, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Måste säga att jag är oerhört skeptisk till att en person som Rockström någonsin satt sin fot i en förort där islamister flyttat fram positionerna. Av "Innan vi dör" att döma så har han ju inte ens koll på hur svensk polis jobbar eller funkar. Eller hur samtiden ser ut.. Sverige är dessutom alldeles för PK för att det ska släppas igenom nåt kontroversiellt eller äkta på dramafronten.

Ettor och nollor var dock bra!

Peter Birro bör väl ändå utgöra något slags hopp? Hammarkullen var ju Hammarkullen, men det var kanske 90-talet och ej applicerbart på samtiden?
Hur som helst. Visst jag är medelklass själv. Men jag är så sabla trött på sådana där Rockström-människor. Kan någon dra in någon från Norra B. som vart där och inte nödvändigtvis gjort det, men i vart fall observerat...?
Citera
2019-10-15, 14:56
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Peter Birro bör väl ändå utgöra något slags hopp? Hammarkullen var ju Hammarkullen, men det var kanske 90-talet och ej applicerbart på samtiden?
Hur som helst. Visst jag är medelklass själv. Men jag är så sabla trött på sådana där Rockström-människor. Kan någon dra in någon från Norra B. som vart där och inte nödvändigtvis gjort det, men i vart fall observerat...?

Jojo, jag är medelklass själv och det är väl inget konstigt med att främst medelklass jobbar med tv, men lite kunskap och intresse för samtiden kan man väl ha? Och lite jävla research kan man väl göra?
Senast redigerad av fernebo 2019-10-15 kl. 15:01.
Citera
2019-10-18, 16:13
Medlem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in