2019-10-13, 21:30
Medlem
Allan Mann...
Nough said..
Citera
2019-10-14, 03:03
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
Adolf Hitler. Någon vidare förklaring behövs nog inte. Han var utomordentligt exceptionell på alla plan och lever vidare i allas hjärtan.

Ingen kille som går av för hackor här inte som avgudar självaste Hitler som såg till att mängder av människor torterades till döds. En sån tuff best du måste vara! Hårt material rakt igenom!
Citera
2019-10-14, 03:47
Medlem
MAX-HIMs avatar
Sun Tzu, född cirka 540 f.Kr. Sun Tzu var en kinesisk General, men även författaren till boken Krigskonsten, en lärobok om framförallt taktik och militära strategier. Materialet till boken Krigskonsten utgjordes av bambustickor som man hittade 1972 i en grav från Handynastin. Sun Tzus bok är ett framstående verk som går under ämnet krigsfilosofi. 🎴
Citera
2019-10-14, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyllidyv
Hitler var väl aldrig bra på militär strategi. Det var ju han som av outgrundliga anledningar förbjöd tyskarna att använda den nya moderna kulsprutan som de hade fått ritningar på. Det var så dumt att ledningen och soldaterna gick bakom ryggen på honom och smygtillverkade den. Till slut insåg han att han begått ett enormt misstag men då hade redan kriget vänt så att det var för sent för masstillverkning. Hela kriget började gå åt helvete när han började lägga sig i sina generalers arbete. Allting flöt på fram tills dess. Han var en fantastisk talare och skulle ha hållit sig till de och låtit andra vinna kriget åt honom. Han må ha varit en utmärkt soldat i sin ungdom men att planera ett krig kunde han inte.
Stämmer han skulle hållit sig till politiken.
Citera
2019-10-14, 04:17
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAX-HIM
Sun Tzu, född cirka 540 f.Kr. Sun Tzu var en kinesisk General, men även författaren till boken Krigskonsten, en lärobok om framförallt taktik och militära strategier. Materialet till boken Krigskonsten utgjordes av bambustickor som man hittade 1972 i en grav från Handynastin. Sun Tzus bok är ett framstående verk som går under ämnet krigsfilosofi. 🎴

Och du har garanterat aldrig läst ett enda stycke ur den. Väldigt primitiva och osofistikerade mantran som bara någon med infantila förstående för krig inte skulle kunna ta för givet. Ska du läsa krigsfilosofi värt namnet som faktiskt ger dig stimulans kring ämnet så är det Preussisk och Italienskt som gäller.

För övrigt så vet man inte ett smack om Sun Tzu.

OnT@
Jag ska vara klassisk och säga Napoleon. Sällan har Europa beskådat en underklass som erövrat så mycket men ändå förhållit sig pragmatisk och inte spenderade sina bedrifter med att plåga befolkningen och göra kaos av det politiska samfundet, utan istället hållit sig sann till sig själv och sin sak, med realistiska och ödmjuka visioner, inte bara en massa "divide and conquer" i huvudet.
Visst led han av en enorm hybris, med det gör honom endast människa, vem som helst hade nog gottat sig i det faktum att en helt kontinent förklarar krig, inte mot ditt land, utan mot dig, och endast dig.
Eugene kommer väl på andra plats. Även Frederick, mest pga hans egenskaper och bedrifter som var orelaterat till sin egenskap som krigsherre.
Senast redigerad av ReiseReise 2019-10-14 kl. 04:39.
Citera
2019-10-14, 05:54
Medlem
borrizs avatar
Lustigt att ingen har nämnt förrädaren Carl von Clausewitz.
Är det brist på bildning eller god moral?
Citera
2019-10-14, 06:19
Medlem
MAX-HIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Och du har garanterat aldrig läst ett enda stycke ur den. Väldigt primitiva och osofistikerade mantran som bara någon med infantila förstående för krig inte skulle kunna ta för givet. Ska du läsa krigsfilosofi värt namnet som faktiskt ger dig stimulans kring ämnet så är det Preussisk och Italienskt som gäller.

För övrigt så vet man inte ett smack om Sun Tzu.

Du kanske är full, för Sun Tzus bok är legendarisk. Javisst har jag läst boken, varför trodde du inte det? Det är ju skälet till att Sun Tzu är min favorit när det gäller militära förebilder.

Vad obildat svar du kom med, fast, det kan ju också vara så att du är en riktigt dålig militärstrateg, det utesluter jag absolut inte.
Senast redigerad av MAX-HIM 2019-10-14 kl. 06:21.
Citera
2019-10-14, 06:21
Medlem
Självklart Željko "arkan" Ražnatović, trist att han spillde bort en del av sin potential genom kriminell aktivitet i Sverige, för det var en enormt bra strateg.
Citera
2019-10-14, 07:02
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Lustigt att ingen har nämnt förrädaren Carl von Clausewitz.
Är det brist på bildning eller god moral?

Jag gjorde en fotnot till honom i mitt inlägg (att läsa Preussisk) när jag tog upp krigsfilosofi, något som MAX-HIM avfärdade som "obildad". Så där fick du svaret på hur folk ställer sig inför detta...

Han tycker det är bättre att läsa Aristoteles än Kant.

Citat:
Ursprungligen postat av MAX-HIM
Du kanske är full, för Sun Tzus bok är legendarisk. Javisst har jag läst boken, varför trodde du inte det? Det är ju skälet till att Sun Tzu är min favorit när det gäller militära förebilder.

Vad obildat svar du kom med, fast, det kan ju också vara så att du är en riktigt dålig militärstrateg, det utesluter jag absolut inte.
Senast redigerad av ReiseReise 2019-10-14 kl. 07:19.
Citera
2019-10-14, 07:12
Medlem
MAX-HIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Jag gjorde en fotnot till honom i mitt inlägg (att läsa Preussisk) när jag tog upp krigsfilosofi, något som MAX-HIM avfärdade som "obildad". Så där fick du svaret på hur folk ställer sig inför detta...

Jag såg att du gav din åsikt över militära förebilder, men jag har inget intresse av det, för varför skulle jag det? Jag ser en obildad clown på mils avstånd, sorry.
Utan jag svarade på den delen av ditt inlägg där du citerade mig. Javisst, de som inte förstår sig på Sun Tzu måste vara debil, åtminstone rent militärstrategiskt.

Edit: Det är ju bättre att du tar ditt förnuft till fånga och erkänner att du är en militärstrategiskt clown istället för att dra Sun Tzu i smutsen.
Och Inte tror jag någon kommer att kalla dig feg om erkänner din svaghet inom det militära området, det är okej att du är sämst.
Senast redigerad av MAX-HIM 2019-10-14 kl. 07:27.
Citera
2019-10-14, 08:12
Medlem
" vem är din militära förebild" Jo tja Churchill han vägare ju att ge upp för Hitler men han allierade sig snabbt med en andra "ondskan" Stalin. Krig leder alltid till elände.... klart uppror mot tyranner kan väll legitimeras fast då kommer väll ofta en ny tyrann. Typ Kristian II "Tyrann" ersattes 1521/23 Gustav Eriksson "Wasa" som sen blev en tja. Bara läsa om Klockar upproret eller Dackefeiden.
Nämn ett rättfärdigt startat krig?
Citera
2019-10-14, 14:22
Medlem
Ankdammsmans avatar
Benito Mussolini och Carl Olof Cronstedt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in