2019-10-13, 17:43
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Så om en arbetsgivare inte har kollektivavtal, vad ska man fråga om/hålla koll på då? Kan det ev. vara så att man själv får välja hur man vill göra hela fördelningen? Dvs. lön respektive tjänstepension? Om så är fallet, hur bör man lägga upp det då? Är det fortfarande värt att bumpa upp lönen för statlig skatt om tjänstepensionsavsättningen INTE följer på det?

Börja med att kolla om det finns tjänstepension överhuvudtaget? Om inte krävs en rätt rejäl löneförhöjning för att kompensera så att du kan spara själv till pensionen istället.
Citera
2019-10-13, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Börja med att kolla om det finns tjänstepension överhuvudtaget? Om inte krävs en rätt rejäl löneförhöjning för att kompensera så att du kan spara själv till pensionen istället.
Ok, så om det finns tjänstepension = ta högre lön, om det det inte finns tjänstepension = vad göra då? Välja pensionsavsättning?
Citera
2019-10-13, 19:06
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ok, så om det finns tjänstepension = ta högre lön, om det det inte finns tjänstepension = vad göra då? Välja pensionsavsättning?

Begära motsvarande lösning i anställningsavtal men vill du verkligen jobba på ett ställe utan avtal? Saknas troligen försäkringar på jobbet också om så är fallet.
Citera
2019-10-13, 22:00
Medlem
Citat:
Beaktat att man måste betala statlig skatt på inkomster fr.o.m 40.834kr/mån (dvs, att får man ut en lön på 39.000 kr/mån får man ut mer i hand än om man har en lön på 41.000 kr/mån), hur mycket bör man då behöva tjäna per per månad för att det ska bli "lönt" att välja en högre lön?

Gillar det inte mer än du.

Skatten är förjävlig i detta land men av någon anledning kan folk inte få nog av det.

För mig tar jag ut mer ledighet istället för lön och pension. Snart slutar det med att ingen jobbar kvar på företaget haha. Absurdistan är namnet på landet vi lever i.
Citera
2019-10-13, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kavitation
Gillar det inte mer än du.

Skatten är förjävlig i detta land men av någon anledning kan folk inte få nog av det.

För mig tar jag ut mer ledighet istället för lön och pension. Snart slutar det med att ingen jobbar kvar på företaget haha. Absurdistan är namnet på landet vi lever i.
1. Var skulle du säga att gränsen går för att det ska "löna sig" att få högre lön?

2. Ang. semester, hur mkt i lön skulle du säga är rimligt att avstå ifrån per månad för att få t.ex. en extra semestervecka?
Citera
2019-10-14, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Begära motsvarande lösning i anställningsavtal men vill du verkligen jobba på ett ställe utan avtal? Saknas troligen försäkringar på jobbet också om så är fallet.
Ursäkta om jag verkar lite trög idag, men hur menar du? Att man ska begära mer i pension och få det inskrivet i kontraktet istället för att välja högre lön?
Citera
2019-10-14, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Jo, tjänstepensionen kan självklart påverkas i framtiden (då tänker jag främst storleken på den m.m.) av olika anledningar.
Fast om du jobbat ett tag har du ju redan fått en hel del premiepension in på dina konton, är du även orolig för att den ska försvinna och hur skulle det gå till menar du?

Citat:
Skatt min vän... skatt. Se på de som var tvungna att skatta på egna pensionsinsättningar innan de "nya" reglerna trädde ikraft. Nu gäller ju skatt vid uttag. De får med andra ord skatta två gång de som satte in pension själv förr.

Du kan aldrig lita på vad staten tvingas göra i framtiden.
Är du själv tvungen att använda ditt pensionskapital under ditt arbetsliv ligger det på dig. Men du har då iallafall ett val vad du vill göra för pengarna, när det behagar dig. Det valet är värt mycket.
Säg att man betalar 32% i inkomstskatt. Jag ser att den statliga skatten är på 20%. Hur räknar man på den? Betyder det att man betalar 52% i skatt på en inkomst som är på t.ex. 41.000kr? Dvs. man får ut endast 19.680kr/mån?
Citera
2019-10-14, 00:27
Medlem
Citat:
Säg att man betalar 32% i inkomstskatt. Jag ser att den statliga skatten är på 20%. Hur räknar man på den? Betyder det att man betalar 52% i skatt på en inkomst som är på t.ex. 41.000kr? Dvs. man får ut endast 19.680kr/mån?

Är det det vi diskuterade du frågar om eller skatt på vanlig inkomst, innan pension?
När det gäller pension är det inte jättesmidigt att förklara och jag har varken tid eller ork just nu.
Jag har för mig att det i.a.f. alltid är 30% skatt på tjänstepension f.n.
Du får kolla lite på nätet där kan man få ganska bra, men massiv, information:
https://www.amf.se/dags-for-pension/...n-din-pension/
https://www4.skatteverket.se/rattsli....3/326258.html
https://www.minpension.se/allt-om-pe...tjanstepension
https://www.minpension.se/allt-om-pe...och-skatt-2018
Citera
2019-10-14, 06:44
Medlem
Citat:
1. Var skulle du säga att gränsen går för att det ska "löna sig" att få högre lön?

2. Ang. semester, hur mkt i lön skulle du säga är rimligt att avstå ifrån per månad för att få t.ex. en extra semestervecka?

Gränsen är passerad med råge när du kommer till brytpunkten dvs när all överskjutande blir beskattat så hårt att det inte är lönt att höja lönen och/eller jobba mer. Idag lönar det inte sig för mig att jobba övertid. Den extra tiden går till flex eller komp som sen tas ut i ledighet.
Min faktiska ledighet per år är cirka 8 veckor som det ser ut nu inkl. semester. Denna kan mycket väl öka i framtiden.

2. Ingen. Jag hade istället kunnat tänka mig en vecka till ledigt i "löneförhöjning".
Citera
2019-10-14, 06:46
Medlem
Citat:

Du kommer till en brytpunkt. All överskjutande inkomst över brytpunkten beskattas hårdare.
All understigande inkomst är beskattad med dina 32%.
Citera
2019-10-14, 14:28
Medlem
Citat:
Du kommer till en brytpunkt. All överskjutande inkomst över brytpunkten beskattas hårdare.
All understigande inkomst är beskattad med dina 32%.
Ah, ok då blir det lite knepigare att räkna på mao? Så se om jag uppfattat det här rätt, säg att man tjänar 41.834kr/mån. Då är det alltså följande:

40.834 kr skattas 32% = 40.834 - 13.066,88 = 27767,12 efter skatt

1000kr skattas med 20% = 1000 - 200 = 800 efter skatt

27.767,12+ 800 = 28.567,12 kr ut i hand efter skatt.

Är ovanstående korrkekt beräknat?
Citera
2019-10-14, 14:33
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ah, ok då blir det lite knepigare att räkna på mao? Så se om jag uppfattat det här rätt, säg att man tjänar 41.834kr/mån. Då är det alltså följande:

40.834 kr skattas 32% = 40.834 - 13.066,88 = 27767,12 efter skatt

1000kr skattas med 20% = 1000 - 200 = 800 efter skatt

27.767,12+ 800 = 28.567,12 kr ut i hand efter skatt.

Är ovanstående korrkekt beräknat?

Nej, den sista tusenlappen beskattas med 52%, dvs det blir snarare 28247 netto. Nu stämmer inte detta riktigt för tabell 32 innebär inte 32% efter avdrag etc men för räkneexemplet funkar det som illustration helt klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in