Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag tycker det ger dubbla signaler att du vill förbjuda religiösa inslag i skolan, men när det blir jul så bryr du dig inte om dom religiösa inslagen i ditt eget hem.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jo jag ser skillnad, men det var inte min poäng. Min poäng var att en ateist som vill förbjuda religiösa inslag i skolan inte bryr sig om religiösa inslag i sitt eget hem när julen kommer.
När man vill förbjuda religiösa inslag i skolan så brukar det handla om kyrkan. Att man exempelvis inte vill att barnen ska ha skolavslutningen i kyrkan. Där det även kan förekomma böner, psalmer etc.
Vad är det för typiska religiösa inslag hemma hos folk, när de firar jul? Jag menar, julbord och att titta på Kalle Anka brukar klassas som viktiga saker när svenskar firar jul. Men det är knappast religiöst. De flesta som har någon form av religiösa inslag under sitt julfirande, de går till kyrkan. Julottan exempelvis, eller för att lyssna på en kyrkokör som sjunger julmusik. Det är ytterst lite religiösa inslag hemma under ett julfirande, om det existerar överhuvudtaget.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Om du firar jul, så firar du en religiös högtid.
Då är det inte jul du firar, då firar du ledigheten.
Fast även om man firar jul med kristna/religiösa inslag, så är det fortfarande så att i Sverige är det en blandning. Vi har länge firat jul av olika anledningar. Långt innan kristendomen kom hit, och vi har inte gjort oss av med alla gamla traditioner och julfirande. Så det julfirande vi har idag, det är ju inte bara kristet julfirande.
Världen över så är julen framförallt en familjehögtid, inte en religiös högtid. De skulle inte kalla det för att fira ledigheten. I så fall kan man lika gärna fira ledigheten när alla är lediga samma helg (och vilken helg som helst), eller när man har semester. De anser att de firar jul, medan du anser att de firar ledigheten.