Ursprungligen postat av
Avd.9
Sammanfattning av Höglunds bok.
Jaha, hur sammanfattar jag det jag just har läst?
Jag vet faktiskt inte riktigt, för i ärlighetens namn så har jag fått en bitter smak.
Samtidigt så kom det faktiskt fram ett par nya saker som vi inte visste om.
Men innan jag går närmare in på min sammanfattning så måste jag slänga in en maskin tvätt, sätta på
diskmaskinen och dammsuga innan frugan kommer hem...….
Min fru är fantastisk, men är inte saker o ting utförda som det är tänkt, så är risken att ni
får skriva om ett nytt Bjärredsfall som har ägt rum i en håla strax utanför Göteborg.
Klart...…
Dåså.
Eftersom vi alla vet vilken agenda Höglund har haft från första början, så var det inte så svårt att räkna ut hur boken skulle bli.
Hon har varit tydlig i bloggar med mera, och har konsekvent haft kontakt med två likasinnade.
Enkelt. Barnen var inte sjuka. Oskar har själv och av egen vilja kallblodigt mördat sin familj, och Hanna är helt utan skuld till detta.
Skolan, sjukvården, och olika myndigheter är lika delaktiga i detta mord som Oskar är.
Där har vi Höglunds agenda och utgångspunkt. Denna boken är en krampaktig sammanfattning av Höglunds felaktiga uppfattning om händelsen.
Om vi börjar med barnen. Höglund vill att barnens hemska öde inte faller i glömska. Hon påvisar hela tiden den hemska situation dom levde i och hennes ambition är att få fram orättvisan som barnen har levt i och råkat ut för.
Det Höglund inte fattar är att Höglund själv bidrar till denna orättvisa.
Eftersom Höglund förnekar barnen sin rätt att bli kroniskt sjuka, trotts att det är bevisat att barnen var kroniskt sjuka, och hon förnekar barnen sin rätt att få lida av sina sjukdomar och även om barnen haft ett otroligt lidande, så anser jag att hon kränker barnen.
Höglunds bok är en kränkning mot två svårt sjuka barn som ibland inte ens kunde kliva upp ur sina sängar. Detta föringar hon barnen och vägrar att tro på deras sjukdomar. Polisen bekräftar, skolan bekräftar, läkaren bekräftar, föräldrarna bekräftar och många fler bekräftar om en sjukdomsbild som var fruktansvärd.
I och med att Höglund vill förminska detta och även försöka finna bevis genom att prata med den största ME motståndaren som finns, så kränker hon Moa och Agnes rätt att få vara sjuka och en förlängning av det blir att hon kränker barnen.
Egentligen skall jag inte skriva barnen, för Agnes får inte många rader i denna bok.
Hon skriver om Moa och grundar historien på en berättelse från en pianolärarinna.
Höglund menade såklart inte att kränka barnen, men mitt sätt att se på det gör att resultatet blir så.
Föräldrarna.
Konsekvent och nästan på ett maniskt sätt försöker hon befria Hanna från skuld.
Oskar är den som har planerat och utfört detta trippelmord som Höglund oavbrutet skriver i sin bok.
Hon försöker på alla vis att hitta halmstrån att rycka i som styrker detta.
Hon snackar om hur mördare skall fram i ljuset och offentliggöra deras brott, samtidigt som hon med näbbar och klor skyddar och tar bort ansvaret från en mördare - Hanna.
Höglund gör allt för att förminska Hannas inblandning. Höglund målar upp Hanna som ett oskyldigt offer. Med andra ord så gör Höglund allt för att skydda denna mördare, trotts att hon vill få ut andra mördare i ljuset.
Det är bevisat och polisiärt utrett att föräldrarna gemensamt och i samförstånd har planerat och genomfört morden tillsammans. Båda föräldrarna har själva erkänt detta och även signerat sitt beslut.
Det spelar ingen roll vem av dom två som hade sina händer runt barnens hals, och det spelar ingen roll vem som dödade vem, för båda två har erkänt sin skyldighet och därmed skulle båda två ha dömts till långa fängelse-straff om dom hade blivit dömda.
Hanna hade en vilja att dö och att ta barnen med sig, och hon planerade och utförde det tillsammans med Oskar.
Därför tycker jag att Höglund är en jävla hycklare som än en gång kränker barnen genom att skydda en av deras mördare, för det är precis vad Höglund gör.
Läkaren.
Här har vi en av Sveriges främsta experter inom ME.
Denna läkaren gör en ordentlig utredning och skriver också att han behöver lite mer tid innan han kan ställa en korrekt diagnos. Det gör honom trovärdig och visar även att han inte bara kastar ut en diagnos, utan att han verkligen undersöker.
Om denna expert då kommer fram till att sjukdomen är ME, och att hemundervisning är det bästa, så anser jag att det med största sannolikhet är just så. Samtidigt så ligger ju barnen bokstavligt talat i sina sängar och ibland utan förmåga att ta sig upp.
Än en gång kränker Höglund barnen genom att till och med ifrågasätta deras Läkare som barnen och föräldrarna troligtvis har stort förtroende för.
Inte nog med det... När denna läkare inte svarar på Höglunds frågor, så kommer det en IVO anmälan på posten. Tack för den televerket.
Skolan och Lomma kommun.
Ja, vad säger man om dom?
Enligt Höglund så skulle orosanmälningarna ha kommit varje vecka.
Men i ärlighetens namn vad skulle dom ha gjort mer, egentligen.
Förutom barnens sjukdomar så var det en helt vanlig familj. Det fanns ingen som helst anledning till oro, och ingen kunde se att nån for illa.
Skolan och kommunen gjorde allt i sin makt för att få det att fungera med skolan även om barnen var sjuka. Dom grundade sina beslut från en läkares rekommendationer och vad dom själva hade sett.
Skolan gjorde allt vad dom kunde, och hör o häpna, det funkade faktiskt skitbra.
Det fanns inga tecken på misskötsel, våld eller annan misär inom familjen.
Det fanns med andra ord inga som helst tecken på att detta skulle hända.
Inte ens den närmaste familjen och vännerna kunde se detta hända.
Om skola, kommun, Läkare eller nära anhöriga hade haft den minsta misstanke på vad som skulle ske, så hade larmet tjutit högt och orosanmälan hade skickats in.
Sluta anklaga skolan mfl för ett beslut som endast föräldrarna har tagit.
Till sist.
Jag tycker att denna bok är ett svek.
Ett svek mot föräldrarna, dom anhöriga, skolan, läkarkåren, dom ME sjuka och inte minst mot Agnes och Moa.
Att grunda sin bok på en kvinna som träffar ett av barnen och en av föräldrarna 45 minuter i veckan, och inte ens så mycket för flera gånger tog hon ingen pianolektion, tycker jag är pinsamt.
Dom flesta Höglund har velat intervjua har tackat nej, och jag förstår dom.
Varför vara delaktig till en bok som berättar en totalt felaktig bakgrund till detta dåd.
Alla som vet varför har tackat nej.
Det beror nog på att dom ser att Höglund har Fel.
Jag anser att denna bok inte borde ha publicerats och jag anser att boken ger en totalt felaktig bild.
Denna boken har inte annat än kränkt dom båda barnen, skyddat mördaren Hanna och felaktigt hängt ut både skola, kommun och läkare.
Skäms på dej Höglund.
Tack till er som har orkat läsa mina referat av denna hemska bok.
Nu slipper ni det, för jag kommer inte ägna denna bok nån mer uppmärksamhet.
Tack
// And.9