Citat:
Ursprungligen postat av
omin07
En sak som förvånar mig är detta med Örjan Ramberg. Här har vi en person som lever högt på sitt manshat. Hennes föreställning slår alla rekord och hon står på barikaderna mot alla manliga svin hon träffat. Samtidigt har hon spelat mot Ramberg i Solsidan utan någon protest.
Den mannens leverne kan definitivt inte vara okänt i den lilla krets som verkar i Sverige. Det smickrar definitivt inte Felix Herngren heller. Det kan väl inte vara så att feminism och moral är en handelsvara, eller?
Hon har skrivit om detta på Instagram:
Citat:
Och nej, alla ni som frågat specifikt, jag kände själv inte till denna misshandel då, inte ens att de varit ett par när jag spelade med mannen i de första säsongerna av solsidan. Jag kände knappt till vem han var. Jag umgicks inte i några skådespelarkretsar, bodde ej i Sthlm - reste upp från min ö i Göteborg och var mest ” glad att få vara med”.
https://www.instagram.com/p/Bva9WINnn4N/
Jag har väl reagerat lite som du. "Det vet väl alla att Örjan Ramberg misshandlat sina flickvänner". Jag har ju vetat det i flera år, trots att jag inte ens avsiktligt läst eller hört skvaller om Örjan eller Josefin. Men det behöver inte "alla" alls veta. En hel del kändisar undviker nog t ex Flashback av en eller annan anledning (kanske mest för att de inte vill råka läsa något hemskt om sig själva), och jag kan inte tänka mig att folk på exempelvis Dramaten snackar om Örjans våldsamma bakgrund i tid och otid – det hade ju lätt blivit dålig stämning. Just våld i nära relationer är den sortens brott som "man inte talar högt om", närmast som en tradition. I synnerhet inte om gärningsmannen är en vän, kollega eller idol. Örjans krogslagsmål och danska skallar mot manliga kollegor kan man ta upp som nästan festliga anekdoter som bekräftar bilden av machokulturmannen med spännande, mörka sidor. Festligheten försvinner dock när det framgår att samma våld, och dessutom ännu grövre, försiggick även i hemmet. I den mån kollegor skvallrat om Örjan efter t ex en inspelning av
Solsidan har det nog mer varit i stil med "Visste du att han skallade Robyns pappa en gång?" snarare än "Visste du att han misshandlade Ainbusk-Josefin så att hon blev invalidiserad, och sen hotade han att mörda henne när hon gick till polisen?". En av de där sakerna går att ta upp på ett lite lättsamt sätt över en öl, den andra är lite svårare.
Jag kan förstås inte veta om hon talar sanning eller ej, men det är väl helt enkelt högst troligt att om Mia inte kände till Örjan innan så var kanske inte Felix Herngren eller någon annan i produktionen särskilt sugna på att berätta om hans historia för henne.