2019-10-11, 16:27
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JTL
Jo.

Syftar du på detta?

https://rufus.ie/
Citera
2019-10-11, 17:46
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jo.

Varför duger det inte att göra en systemavbildning?
Citera
2019-10-11, 17:57
Medlem
Någon som vet hur man som privatperson att få tag på en officiell image/nyckel till Win 10 LTSC?
Citera
2019-10-12, 00:03
Medlem
Uppdaterade Windows. Startade om datorn och när windows förberedde datorn så stod det något i stil med att användaren inte kunde laddas fram, så jag tryckte på ok, windows återgick till inloggning där jag skrev in mitt lösenord och nu är allting på skrivbordet borta, alla filer i "nedladdade filer", alla bokmärken i chrome är borta och likaså alla program jag hade genvägar till i startmenyn.

Vad har hänt och hur får jag tillbaka det som jag hade det förut?

edit: När jag går in i System (C: ) > Användare > Admin så finns allting på skrivbordet & hämtade filer men trots att jag har loggat in på mitt Admin-konto (när jag loggar in på datorn) så är det som om jag har skapat en ny användare på datorn och därmed har jag inte alltiong som jag annars brukar ha när jag loggar in på mitt konto.
Senast redigerad av CarrieFisher 2019-10-12 kl. 00:09.
Citera
2019-10-12, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Uppdaterade Windows. Startade om datorn och när windows förberedde datorn så stod det något i stil med att användaren inte kunde laddas fram, så jag tryckte på ok, windows återgick till inloggning där jag skrev in mitt lösenord och nu är allting på skrivbordet borta, alla filer i "nedladdade filer", alla bokmärken i chrome är borta och likaså alla program jag hade genvägar till i startmenyn.

Vad har hänt och hur får jag tillbaka det som jag hade det förut?

edit: När jag går in i System (C: ) > Användare > Admin så finns allting på skrivbordet & hämtade filer men trots att jag har loggat in på mitt Admin-konto (när jag loggar in på datorn) så är det som om jag har skapat en ny användare på datorn och därmed har jag inte alltiong som jag annars brukar ha när jag loggar in på mitt konto.

Löste det! Logga ut och därefter in på mitt vanliga (Admin) konto och då var allting tillbaka. Höll nästan på att få en hjärtattack när jag insåg att allting var borta.
Citera
2019-10-13, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Syftar du på detta?

https://rufus.ie/

Jo det var det jag tänkte på.
Citera
2019-10-13, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Varför duger det inte att göra en systemavbildning?

Det kanske räcker att göra en systemavbildning.
Citera
2019-10-13, 09:25
Medlem
Citat:
Det kanske räcker att göra en systemavbildning.

Hur stor plats måste man ha på usbminne för att få plats med en systemavbildning av windows10?

Gör det något om jag har en filer sedan tidigare sparat på ett usbminne för att få plats med systemavbildningen av windows10?

Eller är det säkrast att formatera usbminnet innan systemavbildningen av windows 10?
Citera
2019-10-13, 09:44
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Hur stor plats måste man ha på usbminne för att få plats med en systemavbildning av windows10?

Gör det något om jag har en filer sedan tidigare sparat på ett usbminne för att få plats med systemavbildningen av windows10?

Eller är det säkrast att formatera usbminnet innan systemavbildningen av windows 10?

Ms har deklarerat att man ska ta bort backupfunktionen i Windows i framtiden så att använda ett 3:dje parts program är nödvändigt.

1 systemavbildning av ett bra program komprimeras ganska hårt så 8gb brukar räcka. Men det beror på ditt systems storlek givetvis.

Nej. Det blir en fil likt andra.

Det behövs inte.

Jag antar att det är en installationsbackup du vill ha tillgång till genom denna systemavbildning. Bra idè och sunt förnuft som förenklar ominstallerande. Helst ska avbildningen finnas på ett media som inte används ofta så risken för att det slutar fungera minimeras.

Jag skulle rekommendera Macrium Reflect eller EasusToDo backup som avbildningsprogram, väldigt pålitliga. Främst Macrium.
Citera
2019-10-13, 15:15
Medlem
UT64s avatar
Hej Alla,

Har nu ett bra tag haft problem med att disken går upp till 100% med jämna mellanrum och stannar där i ca. 10 sekunder Under dessa stopp är datorn mer eller mindre frusen.

Har testat alla knep jag kan hitta; Virusscan, städning, defrag, deaktivera vissa funktioner i Windows och Chrome m.m m.m och inget hjälper. Fick idén att börja med Ready Boost och satte i ett fräscht 16Gb minne i en USBport och konfigurerade det, men datorn verkar skita i det och bara fortsätter att glatt använda upp all hårddisk.

RAM och CPU ligger stabilt på låga nivåer hela tiden..

Tips kring detta önskas..
Citera
2019-10-13, 15:32
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Hej Alla,

Har nu ett bra tag haft problem med att disken går upp till 100% med jämna mellanrum och stannar där i ca. 10 sekunder Under dessa stopp är datorn mer eller mindre frusen.

Har testat alla knep jag kan hitta; Virusscan, städning, defrag, deaktivera vissa funktioner i Windows och Chrome m.m m.m och inget hjälper. Fick idén att börja med Ready Boost och satte i ett fräscht 16Gb minne i en USBport och konfigurerade det, men datorn verkar skita i det och bara fortsätter att glatt använda upp all hårddisk.

RAM och CPU ligger stabilt på låga nivåer hela tiden..

Tips kring detta önskas..

Låter mer som problemet ligger under hårdvaran och inte under Windows.

Vad har du för komponenter, te.x processor, internminne?
Citera
2019-10-13, 15:46
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Låter mer som problemet ligger under hårdvaran och inte under Windows.

Vad har du för komponenter, te.x processor, internminne?
Enligt vissa artiklar och tips är problemet Windowsrelaterat men vad vet jag..

CPU:Intel 3,2 Ghz

Minne: 8 Gb

Hårddiskar: 2 x 500 Gb (Enligt alla tester jag kan göra i utmärkt skick)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in