Citat:
Ursprungligen postat av
bitrot
Min uppfattning är att det inte är ett legitimt krav att som privatperson ha tillgång till information om var andra personer bor, tjänar och när dom fyller år etc.. Id-kapningar är naturligtvis ett stort (och säkert växande) problem. Men än värre är självklart att detta möjliggör för stalkers, misshandlande ex-makar, kontrollerande släktingar osv att trakassera och övervaka sina offer.
Det är inte omöjligt att det måste till en grundlagsändring för att dessa uppgifter inte längre ska vara offentliga. Man ska alltid vara försiktig med grundlagsändringar, men som jag ser det är detta ett klockrent exempel på när en sådan ändring är lämplig. Det vore väldigt tråkigt om det måste till en stor skandal för att politikerna ska få tummen ur.
Jag tror det ovan du har nämnt är just problemet som väldigt många privatapersoner stör sig på. ID-kapning osv. Idag så handlar det lite mer om att stalka varandra, kolla på vad en gör, om den är singel, om personen bor ensam och så, detta är väldigt farligt anser jag.
Det är "
myndigheten för press radio och tv" som ger ut tillåtelse, exempel till
eniro.se,
hitta.se,
lexbase.se,
merinfo.se,
upplysning.se,
birthday.se,
ratsit.se, och
mrkoll.se. På deras sida kan man hitta när dom ansökt
utgivningsbevis.
Mrkoll.se fick tillåtelse
2018-10-05 att lämna ut uppgigfter om privatpersoner och
utgivningsbevis gäller i 10 år. Så som privat person är men helt chanslös när det gäller att radera sig från dessa sidor när dom har ansökt om
utgivningsbevis. Personligen så tycker jag att det borde finns en rättighet för oss som privatperson att markera hos skatteverket att inte publicera våra uppgifter till dessa företag som lämnar ut dom på öppna nätet om man nu önskar sig det. Men om databasen är inom industri och inte sammankopplad till öppna nätet så ska det inte vara något problem anser jag. För att då kan inte privatpersoner söka på ditt namn på google och hitta dig till andra sidor, men att man ändå är aktiv hos andra bolag som har ansökt om att hantera dina uppgifter, fast dom inte finns på öppna nätet.