2013-03-02, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packanmackan
Hej, har en stalker på halsen

Vet ni om det finns möjlighet att ta bort sig från Eniro och likvärdiga sidor
på internet?

tacksam för svar

Du kan ta bort dig själv från Eniro, 118 118 och alla såna sidor genom att ringa till dem och be dem ta bort dig. Du bör sedan ringa till alla telefonbolag du haft ett registrerat nummer hos (Tele2, Telia) eller vad det nu kan vara, och be dem ta bort alla gamla nummer eftersom det är där som Eniro hämtar informationen.
Vad gäller Ratsit och Upplysning.se och såna sidor, så följer de Skatteverkets register (folkbokföringen). Du måste därför kontakta Skatteverket/Folkbokföringen och säga att du har blivit hemlös och flyttar runt mellan olika vänner, att du inte har någon fast punkt i tillvaron. Dom kommer förmodligen vilja att du har ett ställe att ta emot post på, men detta löser du genom att hyra en postbox för typ 500 kr/halvår och registrera denna box som "Särskild postadress".
Det viktiga är att säga att du inte bor kvar på den gamla adressen. Det tar kanske några veckor innan dom granskar ditt ärende men sen är det klart.
På Ratsit exempelvis kommer det inte stå nånting alls under "adressfältet", helt blankt bara.

Jag kan garantera att detta fungerar för jag har själv gjort det.
2013-03-03, 20:21
Medlem
Detta är bra och kan rekommenderas: http://www.mobila-posten.se

(Jönssonligan: Mobila Sektionen vet du )
2013-03-05, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym999
Du kan ta bort dig själv från Eniro, 118 118 och alla såna sidor genom att ringa till dem och be dem ta bort dig. Du bör sedan ringa till alla telefonbolag du haft ett registrerat nummer hos (Tele2, Telia) eller vad det nu kan vara, och be dem ta bort alla gamla nummer eftersom det är där som Eniro hämtar informationen.
Vad gäller Ratsit och Upplysning.se och såna sidor, så följer de Skatteverkets register (folkbokföringen). Du måste därför kontakta Skatteverket/Folkbokföringen och säga att du har blivit hemlös och flyttar runt mellan olika vänner, att du inte har någon fast punkt i tillvaron. Dom kommer förmodligen vilja att du har ett ställe att ta emot post på, men detta löser du genom att hyra en postbox för typ 500 kr/halvår och registrera denna box som "Särskild postadress".
Det viktiga är att säga att du inte bor kvar på den gamla adressen. Det tar kanske några veckor innan dom granskar ditt ärende men sen är det klart.
På Ratsit exempelvis kommer det inte stå nånting alls under "adressfältet", helt blankt bara.

Jag kan garantera att detta fungerar för jag har själv gjort det.

Det här upplägget fungerar knappast något vidare för en person, som lever ett någorlunda normalt liv!

Du tvingas i så fall avstå från stora delar av det samhälleliga skyddsnätet. Några exempel:

1) Arbete. Visst är det möjligt att arbetsgivaren accepterar att du endast anger en postboxadress som ny postadress. Men om du blir sjuk? Ja, sjuklön har du ju rätt till, men risken finns att arbetsgivaren betraktar dig med viss skepsis p.g.a. boxadressen. Sjuklönefiffel?

Blir du sjuk en längre tid, och vill ha sjukpenning, eller rent av sjukersättning från Försäkringskassan - glöm det! Försäkringskassan har enligt lag rätt att göra oanmälda hembesök, för kontroll av sjukskrivna, och eftersom du enligt uppgift inte har någon hemadress, så...

2) Studier med studiemedel. Tveksamt, om CSN beviljar pengar till personer, som saknar folkbokföringsadress. Kanske går det.

3) A-Kassa. Troligen fungerar det; det finns väl inga formella hinder för utbetalning. dock bör Ts tömma posten varje dag, eftesom man ju enligt reglerna ska stå till arbetsmarknadens förfogande fem dagar i veckan.

4) Socialbidrag. Fungerar inte. I vart fall kan du inte få hyrespengar, eftersom du ju enligt uppgift är bostads-/hemlös. Matpengar torde du dock kunna få.

5) Tandvård/sjukvård. Du ska, vad jag förstått, omfattas av sjukförsäkringen även om du saknar bostad på papperet. Med postbox blir du antagligen folkbokförd "på församling". Observera att detta inte är att jämställa med en bostadsadress, och räknas ej heller som folkbokföringsadress.

6) Hemförsäkring. Går nog knappast att teckna, eftersom foolkbokföringsadress saknas, vilket torde vara ett krav. Så du har inget skydd ifall stället där du bor brinner, eller du får inbrott. Även olycksfalls- eller livförsäkring lär nog vara svårt att teckna utan folkbokföringsadress.

Med andra ord, det medför massor av nackdelar, för den, som lever ett normalt liv. De enda, som kan leva en längre tid med endast särskild postadress är väl personer, som aldrig sjukskriver sig, eller arbetslösa med A-kassa, svartjobbare etc.

Bästa lösningen för Ts vore att polisanmäla stalkningen, ansöka om skyddade personuppgifter hos Skatteverket (och då bifoga kopia av polisanmälan), och sedan flytta, utan att begära eftersänding av posten. Kanske också byta jobb och bil, om stalkern har uppgift om dessa.
Senast redigerad av quality1939 2013-03-05 kl. 00:43. Anledning: skrivfel
2013-04-19, 17:27
Medlem
Flytta och skriv dig samtidigt på en annan adress än den du bor på, så löser du det enklast för dig själv. Det är väldigt svårt att få skyddad adress, du måste först ansöka om besöksförbud ett flertal gånger och eftersom det i regel inte betyder något alls, så kan du först efter det få skyddad adress.
2013-04-27, 07:31
Bannlyst
Skaffa skyddad id eller gift dig m ngn som har skyddad id.
2013-04-28, 14:14
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av searchyal
Skaffa skyddad id eller gift dig m ngn som har skyddad id.

"Skaffa" Lätt att skriva, svårare att göra. Har du kunskap eller erfarenhet i ämnet?
2013-05-08, 00:05
Medlem
Gumpys avatar
Är någon ute efter dig räcker det inte bara med att byta namn utan du måste se till alla möjligheter folk har att spåra upp dig på.
  1. Byt för- och efternamn och se om någon du känner har en sommarstuga eller något jävligt långt bort och folkbokför dig där.
  2. Även om de nu får reda på ditt nya namn så tror de du flyttat långt bort åt helvete och skiter i dig. Snacka med någon granne i närheten om de kan kolla lådan en gång i veckan och eftersända posten.
  3. Givetvis ska du köra med oregistrerat kontantkort i mobilen.
  4. Radera dig från Facebook permanent och allt sånt så de inte kan hitta dig där. Annars kan de istället söka efter någon du känner och sen genom den personen hitta dig.
  5. Vänner du vill hålla kontakten med kan du göra med CounterMail och Jitsi som använder kryptering. Skype kan duga också men använd aldrig Hotmail.
Senast redigerad av Gumpy 2013-05-08 kl. 00:15.
2013-05-08, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gumpy
Är någon ute efter dig räcker det inte bara med att byta namn utan du måste se till alla möjligheter folk har att spåra upp dig på.
  1. Byt för- och efternamn och se om någon du känner har en sommarstuga eller något jävligt långt bort och folkbokför dig där.
  2. Även om de nu får reda på ditt nya namn så tror de du flyttat långt bort åt helvete och skiter i dig. Snacka med någon granne i närheten om de kan kolla lådan en gång i veckan och eftersända posten.
  3. Givetvis ska du köra med oregistrerat kontantkort i mobilen.
  4. Radera dig från Facebook permanent och allt sånt så de inte kan hitta dig där. Annars kan de istället söka efter någon du känner och sen genom den personen hitta dig.
  5. Vänner du vill hålla kontakten med kan du göra med CounterMail och Jitsi som använder kryptering. Skype kan duga också men använd aldrig Hotmail.
Ska väl gå att få reda på ipn genom Skype?
2013-05-08, 17:14
Medlem
Gumpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jadan-todd
Ska väl gå att få reda på ipn genom Skype?
Det går bara för personer man har i sin kontaktlista och även om någon ser ens IP-adress så lämnas personens ID bara ut till Polisen. Annars ser man inte mycket till skillnad från Facebook där man enkelt kan kartlägga folks liv.
2013-07-25, 23:55
Medlem
Jag river upp tråden av den anledningen att jag alldeles nyligen hittade merinfo.se där precis allting står listat, t.o.m. mer om man registrerar sig på sidan. Jag personligen vill inte att det ska sitta någon och ejakulera åt mina uppgifter av någon pervers anledning, eller fetisch som att snoka i folks inkomster, etc. Är det via skatteverket man får gå om man vill försvinna därifrån också? Fy tusan så trött man blir på sådana sidor.
2013-07-26, 00:07
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Jag river upp tråden av den anledningen att jag alldeles nyligen hittade merinfo.se där precis allting står listat, t.o.m. mer om man registrerar sig på sidan. Jag personligen vill inte att det ska sitta någon och ejakulera åt mina uppgifter av någon pervers anledning, eller fetisch som att snoka i folks inkomster, etc. Är det via skatteverket man får gå om man vill försvinna därifrån också? Fy tusan så trött man blir på sådana sidor.
Uppgifter om lön är såvitt jag vet helt offentliga och kan begäras ut via Skatteverket. Du får skaffa skyddad identitet om du oroar dig.
2013-07-26, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Uppgifter om lön är såvitt jag vet helt offentliga och kan begäras ut via Skatteverket. Du får skaffa skyddad identitet om du oroar dig.

Det är inte så att jag oroar mig, utan anser att mina uppgifter ska vara privata och bara angå mig själv och inte resten av världen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in