Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-12, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag avstod från att kommentera vad politiker gör för att vinna stöd och röster genom att säga "vi har den bästa klimatpolitiken". Jag ger inte mycket för vad som gjorts eller vad som görs. Avverkning av regnskogar för att odla sockerrör till etanol för entanolbilar, statssubventionerade elcyklar eller höghastighetståg som förbrukar långt mer energi än snabbtåg är bara några exempel. Snabbtåg, som genom att vara billiga och gå och komma i tid, skulle kunna vara ett alternativ för betydligt fler. Inte bara för politiker och public service-anställda (lite ironi där...).

Kärnkraft är en komplicerad fråga. Jag avstår från att gå in på den i detalj här, men vill varna för att bygga upp någon slags förhoppning om att den kan lösa energiförsörjningen på lite sikt. Ens i Sverige. Ännu mer i t.ex. Nigeria eller Etiopien, som om dom ska ha lika mycket energi per capita som Sverige, skulle behöva ca 500 respektive 250 reaktorer. Hade dom dessa så skulle dom enkelt kunna göra kärnvapen, om dom ville.
Egentligen är frågan om kärnkraften en relativt liten delfråga i den mycket större frågan om energiförsörjningen. Med förnybar energi försvinner växthusgasutsläppen som nu kommer från förbränning av fossila bränslen. Samtidigt är det många, svåra men inte olösbara, problem som måste lösas innan huvuddelen av all energi kan komma från förnybara källor.

Man kan säga att det välstånd som byggts upp under det senaste århundradet i hög grad baserats på fossila bränslen, främst olja. Jag föredrar att säga att basen har varit tillgång på billig energi. Oljan, som varit billigt att pumpa upp och raffinera till t.ex. diesel och bensin har varit den billiga energin. Det hade också kunnat vara något annat, om vi t.ex. hade haft bra tekniker för att ta upp och lagra t.ex. solenergi och vindenergi. Det har vi inte haft, men vi närmar oss att ha det nu, även om både mängden och kanske i än högre grad lagringen, fortfarande är problem.
Det "nya" nu är, dels att följderna av utsläpp från förbränning av fossila bränslen börjar bli allvarliga, men också att bristsituationen närmar sig. Med bristsituationen menar jag att efterfrågan överskrider produktionskapaciteten, globalt. Att inte förbereda för den situationen genom att minska beroendet av fossila bränslen är att be om stora internationella konflikter och omfattande allvarliga ekonomiska depressioner.

Just nu är prognosen enligt Worldometer/EIA att oljan som finns räcker i 44 år. Om det kommer att stämma ungefär med verkligheten så är dom nu nyfödda kanske i 30-års-åldern när bristen börja leda till konflikter och depressioner.

https://www.worldometers.info

Beroendet av fossila bränslen måste minskas, av flera orsaker.

Högst osannolikt med tanke på att produktionen ökat konstant utan att tillgången minskat. Verkligheten är jobbig, eller hur?
Citera
2019-10-12, 16:57
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Halmgubbe! Jag har inte sagt att vetenskapen är skakig; jag har sagt att Greta et als. argumentering milt sagt är pseudovetenskap om inte direkt skadlig vilket jag faktiskt hävdar att den är på många olika sätt, varav uttrycket vi ser i olika videor är ett exempel på det. Kognitivt direkt kontraproduktivt då vi behöver framtidshopp och med det initiativ och framsteg framförallt inom energisektorn då den nuvarande "gröna" teknik vi har inte duger eller ens är grön i många avseenden.
OK, my bad. Då läste jag in för mycket i det du skrev i ett tidigare inlägg. Jag håller helt med om att måttfullhet avseende rapporteringen av forskningsläget är vägen framåt. Vad Greta har sagt kan jag inte uttala mig om, för jag har inte sett något. Den samlade kunskapen säger ju att vi spelar en variant av rysk roulette med framtida generationer, så då är frågan hur detta skall kommuniceras.

Jag är övertygad om att grön energi är vägen framåt. Såg för ett par år sen en fysiker skissa att solpaneler med en yta på 17x17 mil skulle täcka hela världens elbehov. Lägg till det vind och vatten och alla andra självgående energialstrare som vi kan jacka in på, och då torde argumentet för att lämna fossilt vara uppenbart. Det finns status quo-folk och konservativa som tycker att alla nya initiativ (som av förståeliga skäl inte nått full potential) skall läggas i malpåse för att de inte är lika billiga eller effektiva som dinoeldade.
Citera
2019-10-12, 17:04
Medlem
Länderna runt ekvatorn bör väl rimligtvis vara väl lämpade för solel. De behöver ju bara spara el över natten. Inte månadsvis som vi i norden.

Därav följer att många länder kan hantera sin el-situation utan kärnkraft.

Lämpligen skulle Sverige lägga sina solelsubventioner i ett land där solen skiner lite mera på vinterhalvåret än i Sverige.

Inom solelbranchen påstår man att solen skiner lika mycket i Sverige som i Tyskland.

Stämmer säkert men solen skiner inte så koncentrerat till sommaren i Tyskland som i Sverige.

Solel är bra i rätt land. Där ingår inte Sverige. Särskilt som vi har en bra elproduktion som är närmast utsläppsfri.
Citera
2019-10-12, 17:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
OK, my bad. Då läste jag in för mycket i det du skrev i ett tidigare inlägg. Jag håller helt med om att måttfullhet avseende rapporteringen av forskningsläget är vägen framåt. Vad Greta har sagt kan jag inte uttala mig om, för jag har inte sett något. Den samlade kunskapen säger ju att vi spelar en variant av rysk roulette med framtida generationer, så då är frågan hur detta skall kommuniceras.

Jag är övertygad om att grön energi är vägen framåt. Såg för ett par år sen en fysiker skissa att solpaneler med en yta på 17x17 mil skulle täcka hela världens elbehov. Lägg till det vind och vatten och alla andra självgående energialstrare som vi kan jacka in på, och då torde argumentet för att lämna fossilt vara uppenbart. Det finns status quo-folk och konservativa som tycker att alla nya initiativ (som av förståeliga skäl inte nått full potential) skall läggas i malpåse för att de inte är lika billiga eller effektiva som dinoeldade.
Hade det funnits hållbara gröna alternativ idag eller åtminstone på planeringsstadiet/i sen utvecklingsfas skulle vi inte ha denna diskussion helt enkelt. Alla problem vore lösta och utmaningarna barnlekar. Nu finns det inte det ens i tanken riktig och de vi har i form av Green Tech idag är i sig beroende av att vi har tillgång till fossil-, fission- eller vattenkraft förutom det att de producerar alldeles för lite energi.
Citera
2019-10-12, 19:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hade det funnits hållbara gröna alternativ idag eller åtminstone på planeringsstadiet/i sen utvecklingsfas skulle vi inte ha denna diskussion helt enkelt. Alla problem vore lösta och utmaningarna barnlekar. Nu finns det inte det ens i tanken riktig och de vi har i form av Green Tech idag är i sig beroende av att vi har tillgång till fossil-, fission- eller vattenkraft förutom det att de producerar alldeles för lite energi.
Håller absolut med, delvis. 😎

Det stora felet är att väldigt lite åstadkommits politiskt, både inom länder och mellan länder.

Nationellt vill politiker inte göra något eftersom det inte kommer att vara helt smärtfritt, även om det inte alls behöver bli en återgång till 1800-talet. Bättre att vänta med de obekväma besluten.
Symbolpolitik är politikerns utväg. Ger man bidrag till el-cyklar, el-moppar och el-aktersnurror ser det bra ut och de som får bidragen blir nöjda och glada.

Internationellt vill ingen ta första steget eftersom det inte kommer att bli poppis på hemmaplan. Det är här Greta Thunberg och andra kommer in i bilden. Kan man visa för politiker och andra som kan påverka utvecklingen att det visst kan vara populärt att satsa på klimat- och miljöfrågor även om det påverkar vardagen en del så kan kanske det underlättar för att komma överens om att arbeta mera proaktivt med dessa frågor.

Green tech måste absolut få utvecklas innan man avvecklar andra energikällor, annar hoppar vi nog tillbaks till 1800-talet. Det satsas mycket på forskning inom många gröna områden, men det är inte så lätt.

Det är stora omställningar vi pratar om.
Om alla skaffar elbil i Sverige så krävs det några extra kärnreaktorer för att man ska kunna ladda bilarna.
Om alla skaffar metanolbil (som är bättre än etanolbil eftersom man kan använda skogsråvara för att framställa metanol), så går stora delar av hela Sveriges skogsråvara åt för att tillverka bränsle till bilar. Ska vi lägga ner trä-och pappersindustrin?
Osv, osv.

Vi ligger efter i tidplanen och många lösningar saknas.
Citera
2019-10-12, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Matsqqs inlägg innehöll bra länkar för dig med enkla analogier. Rekommenderar den från wuwt för dig. Den är kanske lagom.

Från WUWT-länken:

Can a cold object leave a warm object warmer than it would be without the cold object?

While the answer is generally no, it can do so in the special case when the cold object is hiding an even colder object from view.

Det här är kärnan i feltänket. För att förtydliga: han påstår att jordytan blir varmare av atmosfären för att den befinner sig mellan ytan och rymden("even colder object").

Den bristande analysförmågan hos Willis är skrattretande. Han förstår inte att det han egentligen säger är:

En kall kropp kan i allmänhet inte värma en varm kropp, förutom när den kalla kroppen kyls av något som är ännu kallare.

Alltså påstår han att jordytan blir varmare av att rymden är superkall! Detta innebär att han menar att kyla är en värmekälla. Han erkänner ju att kall luft kyler, men sedan påstår han att om den kalla luften i sin tur kyls av något ännu kallare, så blir jordytan varmare.

Så du håller med Willis? Du anser att jordytan är varm pga att vakum är superkallt?

Varför kan jag då inte värma mitt hus genom att kyla väggarna? Om det var sant så skulle jag kunna kyla utsidan och eftersom innerväggen "gömmer" insidan från den kalla ytterväggen så skulle det göra att golvvärmen blir varmare.

Varför klarar ni inte tänka igenom ett simpelt värmeproblem?

Svar: för att ni tror att det finns ett energiflöde från låg till hög temperatur utöver netto/värme.

Det finns inga bevis för att någon energi utöver netto/värme existerar. Aldrig uppmätt, aldrig observerat och det existerar inte i teorin.
Citera
2019-10-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky

Täcker elbehovet kanske. Men olja står för lika stor del av energianvändningen i Sverige som kärnkraft och vattenkraft tillsammans. Och man säger att kärnkraften ska läggas ner. Då behöver du ersätta olja=kärnkraft+vattenkraft och ytterligare lika mycket som nedlagd kärnkraft, med vind och sol. Detta är Sverige, som inte använder kolkraft. Bara genom att kasta ett öga på energianvändning så ser man att det är omöjligt att ersätta olja med något annat än kärnkraft. Sol och vind är komplement, inget annat.
Citera
2019-10-12, 21:29
Medlem
Citat:
Jag avstod från att kommentera vad politiker gör för att vinna stöd och röster genom att säga "vi har den bästa klimatpolitiken". Jag ger inte mycket för vad som gjorts eller vad som görs. Avverkning av regnskogar för att odla sockerrör till etanol för entanolbilar, statssubventionerade elcyklar eller höghastighetståg som förbrukar långt mer energi än snabbtåg är bara några exempel. Snabbtåg, som genom att vara billiga och gå och komma i tid, skulle kunna vara ett alternativ för betydligt fler. Inte bara för politiker och public service-anställda (lite ironi där...).

Kärnkraft är en komplicerad fråga. Jag avstår från att gå in på den i detalj här, men vill varna för att bygga upp någon slags förhoppning om att den kan lösa energiförsörjningen på lite sikt. Ens i Sverige. Ännu mer i t.ex. Nigeria eller Etiopien, som om dom ska ha lika mycket energi per capita som Sverige, skulle behöva ca 500 respektive 250 reaktorer. Hade dom dessa så skulle dom enkelt kunna göra kärnvapen, om dom ville.

Det är inte på något sätt enkelt att göra kärnvapen av kärnbränsle.

Citat:
Egentligen är frågan om kärnkraften en relativt liten delfråga i den mycket större frågan om energiförsörjningen. Med förnybar energi försvinner växthusgasutsläppen som nu kommer från förbränning av fossila bränslen. Samtidigt är det många, svåra men inte olösbara, problem som måste lösas innan huvuddelen av all energi kan komma från förnybara källor.

Man kan säga att det välstånd som byggts upp under det senaste århundradet i hög grad baserats på fossila bränslen, främst olja. Jag föredrar att säga att basen har varit tillgång på billig energi. Oljan, som varit billigt att pumpa upp och raffinera till t.ex. diesel och bensin har varit den billiga energin. Det hade också kunnat vara något annat, om vi t.ex. hade haft bra tekniker för att ta upp och lagra t.ex. solenergi och vindenergi. Det har vi inte haft, men vi närmar oss att ha det nu, även om både mängden och kanske i än högre grad lagringen, fortfarande är problem.
Det "nya" nu är, dels att följderna av utsläpp från förbränning av fossila bränslen börjar bli allvarliga, men också att bristsituationen närmar sig. Med bristsituationen menar jag att efterfrågan överskrider produktionskapaciteten, globalt. Att inte förbereda för den situationen genom att minska beroendet av fossila bränslen är att be om stora internationella konflikter och omfattande allvarliga ekonomiska depressioner.

Det finns ingen som skriver så många ord med så lite substans, som du i denna tråden.

Det finns inget som tyder på att tillgången på olja kommer att avta. Inget alls.

Citat:
Just nu är prognosen enligt Worldometer/EIA att oljan som finns räcker i 44 år. Om det kommer att stämma ungefär med verkligheten så är dom nu nyfödda kanske i 30-års-åldern när bristen börja leda till konflikter och depressioner.

Det har man sagt sedan man började pumpa olja. Alla är inte så lättlurade som du.

Citat:
Beroendet av fossila bränslen måste minskas, av flera orsaker.

Nej. Pumpa mer olja snabbare är den enda vägen framåt.
Citera
2019-10-12, 21:33
Medlem
Citat:
Du ger intrycket att du vill fortsätta förbränningen av fossila bränslen utan inskränkningar och utan en strävan att successivt gå över till andra energikällor. Är det så och hur ser du i så fall på den situation som ett sådant agerande sätter dom som nu är unga i, om, säg 20-30 år, när striden om oljan troligen tar fart på allvar? Räknar du kallt med att du är borta då och att du kan skita i barn och ungdomar? Det är lätt att dra den slutsatsen när man sett all förakt och allt hat som du riktat i tråden mot unga som ger uttryck för att dom vill ha en värdig framtid.

Jag vet inte varför du tror att dina fantasier om framtiden ska vara grund för beslutsfattande?
Citera
2019-10-12, 21:46
Medlem
Citat:
– Varför hatar och föraktar du barn och ungdomar som ger uttryck för att dom vill ha en värdig och anständig framtid?

Det var många som sa när Gresus började få uppmärksamhet: Snart kommer man anklagas för att hata barn om man kritiserar klimatsekten. Ni är så förutsägbara att det är löjligt. Vem som helst med normal begåvning förstod att Gresus syfte är att agera mänsklig barnsköld i klimatdebatten. Man inser att vetenskapen brister och tar till fulknep för att manipulera.
Citat:
Vad du och jag gör har marginell betydelse globalt

Alla lösningar kommer att innebära att du får dra ner din levnadsstandard rejält, oavsett om du väljer det själv eller om det är globala beslut som tvingar dig.

Alla ni som tror på klimathotet kan sluta med utsläpp idag, omedelbart. Och då är problemet löst, eftersom ni hävdar att ni är stor majoritet. Vi andra kan fortsätta använda olja utan att det gör någon skillnad. Men ni är inte villiga att göra uppoffringen. Det enda ni gör är gnäller på att andra inte gör något, eller gnäller på "förnekare", som om det är de som är problemet.

Problemet är att DU släpper ut koldioxid och att du vägrar sluta. Go Amish omedelbart, vad är ditt problem? Varför sitter du här och gnäller istället för att agera, din patetiska hycklare.

Jag behöver inte bry mig, för jag är inte med i er domedagssekt.

Citat:
Jag tycker att det är frustrerande att inga ansträngningar (som jag har sett) görs för att systematiskt återvinna litium och neodym.

Det som är frustrerande är hycklare som gnäller på att andra inte gör något åt hycklarens utsläpp, istället för att sluta släppa ut koldioxid.

Du är bara en lat jävla gnällspik som tycker att andra ska lösa dina problem
Citera
2019-10-12, 21:53
Medlem
Citat:

Visst vore det trevligt med en saklig diskussion i en forumtråd som borde handla om vetenskap?

Visst vore det! Tänk om man, tex, kunde slippa idioter som påstår att luft med temperatur 255K avger strålning på 333W/m², 90W/m² än vad fysikens lagar säger är möjligt.
Citera
2019-10-13, 07:04
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsElectric
Nej. Fler fotoner med samma energitäthet per ytenhet ökar inte eneegidensiteten. Är det svårt att förstå?

Endast fotoner med högre energidensitet kan höja temperatur. Det är ju en fråga om energi/m². Eftersom längre våglängd innebär mindre energi/m² så kan inte fler fotoner med lång våglängd öka energi/m², bara fotoner med kortare våglängd.

Fler fotoner med låg energitäthet kan inte öka excitationen av molekylers genomsnittliga excitationsnivå. Eftersom temperatur är ett mått på genomsnittlig kinetisk energi, så måste man öka den genomsnittliga excitationsnivån för att höja temperatur. Endast fler fotoner med högre frekvens kan göra detta.

Det är inte en fråga om antal fotoner, det är en fråga om energi/foton.

Den skiljer inte på någonting. Att absorbera fotoner med lång våglängd från en kall strålkälla ökar inte temperatur.

Så här: om du placerar en sten med temperatur 20°C bredvid dig, så kommer den avge x antal fotoner enligt sin temperatur mot dig. Detta kommer inte värma upp dig. Om du placerar 1000 stenar runt dig med temperatur 20°C så kommer de avge 1000*x fotoner mot dig, och du kommer fortfarande inte bli varmare av det.

Det är inte antal fotoner som höjer temperatur, det är högre energi/foton som höjer temperatur.

Du vet inte vad energi är.

In physics, energy is the quantitative property that must be transferred to an object in order to perform work

En foton överför inte energi om den har sitt ursprung i samma eller lägre temperatur. Definitionen av energi är en mängd som kan värma eller utföra arbete. Enligt andra huvudsatsen och Stefan-Boltzmanns lag, så överförs ingen värme när T=T, och enbart i riktning mot låg temperatur om T>T. Du har ingen potential för överföring av energi från låg T till hög T. Om du har kunskap om elektrodynamik så kan du applicera potentialbegreppet därifrån rakt av på temperatur. Andra huvudsatsen går att applicera på en kondensator, det är samma princip. Det krävs arbete för att lagra laddning i motsatt riktning mot det elektriska fältet, precis som det krävs arbete för att flytta Joule i riktning från låg T till hög T.

Läs de ursprungliga formuleringarna av huvudsatserna, de är kristallklara, och de nämner inget om "netto" eller annat trams.

Fundera också på detta:

Åskforskarna anser idag att den övre delen av atmosfären kallad elektrosfären skulle ladda ur sig på en halvtimma om inte jordens alla åskväder funnits. Elektrosfären inklusive jonosfären har en positiv spänning av ca 300 000 till 400 000 volt. Jorden är negativt laddad.

Det innebär att vi har ca 130 volts spänningsskillnad per höjdmeter här vid jordytan.

Vi befinner oss alltså i ett elektriskt fält med enorm spänning i riktning mot lägre temperatur. Vi vet att energi enbart flödar i riktning med en elektrisk potential, med undantag för det fall där en kraft som utför arbete lagrar energi i motsatt riktning mot fältets riktning=gravitation. Att 4 tiotusendelar koldioxidmolekyler skulle kunna flytta energi i motsatt riktning mot en spänningsskillnad på 130V/m är helt absurt. Det enda som flyttar energi i den riktningen är gravitation. Vad som är spännande är att jorden, solstrålning och gravitation kan beskrivas med formeln för en kondensator.

Det behövs inga analogier för värme. Du behöver bara sluta förneka dina egna sinnen. Du vet att kall luft kyler dig genom att absorbera din värme. Då gäller samma sak för jordytan och atmosfären.
Mikrovågsugnar genererar, med sin magnetron, långvågig elektromagnetisk strålning kring 2.45 - 3 GHz med variabel effekt. En våglängd på 0.12 till 0.099 meter. Tycker mig känna, när jag äter maten från en sådan att den allt som oftast har en högre temperatur än innan jag stoppade in den i mikrovågsugnen, oberoende av vilken temperatur den hade innan.

Det är också av denna anledningen jag bad dig betänka kirchoffs lag. Om en yta är en effektiv utstrålare av specifika frekvenser är den också en god absorberare av dessa frekvenser. Det finns en mängd olika växelverkanprocesser som kan öka kinetiska medelenergin. Inte minst den dielektriska.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-10-13 kl. 07:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in