Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-11, 08:47
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Här har vi fler (lämmel?)tåg (video):

D Alex
@D_Alex_connect
Climate activists feeling the science AND literally saving the planet... I think
https://twitter.com/D_Alex_connect/status/1182399767248281602?s=20

Som sagt, klimatrörelsen börjar anta rent hysteriska proportioner.
Här tycks vara en riktigt känslig punkt för dig. Ett par flummiga aktivister gör dig irriterad, och då får vetenskapen bära hundhuvudet.

Jag gick faktiskt igenom Kungsträdgården någon fredag för ett tag sedan. En okulär besiktning sade mig att jag högst sannolikt inte delar ideologisk grund med genomsnittet av de vuxna som var närvarande. Att därifrån hoppa till slutsatsen att vetenskapen är skakig? Nja, det är som att börja hata kattungar för att Hitler gillade dem.
Citera
2019-10-11, 09:06
Medlem
humanlifes avatar
Rapport i USA visar att antalet fåglar minskat drastiskt, som följd av klimatförändringarna. Antalet fåglar i Nordamerika har minskat med en tredjedel.

'Bird emergency': Climate change threatening two-thirds of species in U.S. with extinction, report says

About two-thirds of America's birds will be threatened with extinction if global warming rises by 5.4 degrees Fahrenheit by 2100, according to a report released Thursday from the National Audubon Society, a bird-focused conservation group.

“A lot of people paid attention to last month’s report that North America has lost nearly a third of its birds," said David Yarnold, CEO and president of Audubon. "This new data pivots forward and imagines an even more frightening future. It's a bird emergency."
About 389 out of 604 species are at risk of extinction from climate change.

To prepare the report – "Survival by Degrees: Bird Species on the Brink" – Audubon scientists studied 604 North American bird species using 140 million bird records, including observational data from bird lovers and field biologists across the U.S., Canada and Mexico.

In addition to warming temperatures, the scientists also looked at climate-related impacts on birds across the lower 48 states, including sea-level rise, Great Lakes' water-level changes, urbanization, cropland expansion, droughts, extreme spring heat, fire weather and heavy rain.

“Birds are important indicator species because if an ecosystem is broken for birds, it is or soon will be for people, too,” said Brooke Bateman, Audubon's senior climate scientist.

Consider this: There are 3 billion fewer birds in North America than there were in 1970

https://eu.usatoday.com/story/news/nation/2019/10/10/climate-change-threatens-majority-america-birds-extinction-audubon-report/3917735002/
Citera
2019-10-11, 09:22
Medlem
Den lilla istiden skapades tydligen av människan. Kolonisering bidrog till att koldioxidhalten minskade med 3,5 ppm.

Before Global Warming, Humans Caused Global Cooling, Study Finds

Citat:
A depiction of Christopher Columbus landing in the Bahamas in 1492. The huge number of deaths of native populations in the Americas after colonization is believed by some researchers to have contributed to the “Little Ice Age,” a period from about 1400 to 1900.

Citat:
When they arrived in the Americas centuries ago, European colonists brought pestilence and death. Their arrival was so devastating, in fact, that it may have contributed to a period of global cooling, according to a new study.

Citat:
The authors found that disease and war wiped out 90 percent of the indigenous population in the Americas, or about 55 million people. The earth, they argue, then reclaimed the land that these populations left behind. The new vegetation pulled heat-trapping carbon dioxide from the atmosphere and into the land, contributing to what scientists refer to as the “Little Ice Age.”

“It was a drastic change in the earth’s system,” said Alexander Koch, the study’s lead author and a Ph.D. candidate at the University College London Department of Geography.

Citat:
Based on 119 regional estimates, the authors concluded that 60.5 million people lived in North and South America before Christopher Columbus arrived in the Bahamas in 1492. By 1600, though, that population had been decimated.

At the same time, carbon stored on land increased and carbon dioxide in the air decreased, supporting the hypothesis that colonization may have been to blame.

In the end, they found that the deaths caused by colonization led to a drop of about 3.5 parts per million of carbon dioxide in the atmosphere.

Forskningsrapporten: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0277379118307261
Citera
2019-10-11, 09:25
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag är lite osäker.

Å ena sidan försöker jag skilja mellan fakta och värderingar. Att det pågår en global uppvärmning och att det är främst mänskliga utsläpp av växthusgaser som orsakar uppvärmningen är fakta. Vilken politik som bör bedrivas för att motverka fortsatt uppvärmning är en fråga som lätt får stora inslag av värderingar.

Dom som är omedvetna om konsekvenserna av uppvärmningen kan ju antingen stoppa huvudet i sanden eller läsa t.ex. det här:
https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/sites/2/2019/02/SR15_Chapter3_Low_Res.pdf

Att inte läsa på och försöka sprida myten att uppvärmningen inte får några negativa konsekvenser, som arbetet nyligen gjorde i tråden, är inte ett alternativ, IMO.

Kan man kanske lära från andra områden? I USA är det fortfarande, i en del kretsar och i en del områden, en het fråga hur man ska lära ut hur kosmos, Jorden och mänskligheten kommit till. Skapade Gud alltihopa för några tusen år sedan eller finns det en kosmologisk historia som så småningom ledde till att Jorden och sedan även liv på Jorden kom till?

Jag tycker att skolan ska lära ut fakta. Kanske är 10% av lärarna plattjordare, chemtrailanhängare, kreationister eller klimatförnekare? Kan vi tillåta det?

Kanske räcker det inte att skolan lär ut fakta? Det finns ju plattjordingar, chemtrailanhängare och klimatförnekare. Kanske ska man räkna in dessa under kategorin "shit happens"?

För några år sedan publicerades en undersökning som hävdade att ca 10% av Jordens befolkning tror på chemtrail-teorin. Det är väl kanske ungefär lika många som är klimatörnekare?

Frågan är om detta är ett problem? Kanske uppstår problemet i och med att dessa "knäppskallar" någonstans ges uppmärksamhet eller t.o.m. en framträdande roll? Såsom att dom blir blir presidenter i stora länder? Då undrar ju jag: – Hur kan sådant hända i vår tid?

Vi lever i en förvirrad tid, där vi bombarderas av budskap och reklam, ofta kommer det i form av seriösa reportage. Det läggs många miljarder varje år på att påverka oss.
Våra hjärnor blir överbelastade och då blir det svårt att veta vad man kan lita på.

Sluta mata trollen, har varit en vanlig taktik i flashback. Det kan fungera. I varje fall blir det enklare för oss själva att skriva det VI vill skriva. Det viktiga tror jag, är att inte låta trollen styra diskussionen!
Citera
2019-10-11, 09:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Här tycks vara en riktigt känslig punkt för dig. Ett par flummiga aktivister gör dig irriterad, och då får vetenskapen bära hundhuvudet.

Jag gick faktiskt igenom Kungsträdgården någon fredag för ett tag sedan. En okulär besiktning sade mig att jag högst sannolikt inte delar ideologisk grund med genomsnittet av de vuxna som var närvarande. Att därifrån hoppa till slutsatsen att vetenskapen är skakig? Nja, det är som att börja hata kattungar för att Hitler gillade dem.
Halmgubbe! Jag har inte sagt att vetenskapen är skakig; jag har sagt att Greta et als. argumentering milt sagt är pseudovetenskap om inte direkt skadlig vilket jag faktiskt hävdar att den är på många olika sätt, varav uttrycket vi ser i olika videor är ett exempel på det. Kognitivt direkt kontraproduktivt då vi behöver framtidshopp och med det initiativ och framsteg framförallt inom energisektorn då den nuvarande "gröna" teknik vi har inte duger eller ens är grön i många avseenden.
Citera
2019-10-11, 09:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky

Bra synpunkt!
Det viktiga är att förstå och acceptera att klimatfrågan inte är ideologisk eller politisk, den är vetenskaplig.

Med det som utgångspunkt kan man sedan bilda sig en egen uppfattning om vilka scenarior som är troliga.
  • Är det troligt att forskare i alla länder på alla universitet, i alla dicipliner samordnar sitt arbete på så vis att alla redovisar felaktiga resultat, som dessutom visar liknande falska resultat. Människan påverkar klimatet. NEJ!
  • Är det troligt att IPCC förvränger resultatet från all världens forskning för att uppnå ett visst syfte. KANSKE!
  • Är det troligt att större delen av alla forskare skulle kritisera IPCC om de förvrängda deras forskningsresultat. JA, ABSOLUT! Det förekommer redan att vissa forskare som anser sig feltolkad kritiserar IPCC.
  • Är det troligt att fossilindustrin, i alla fall delar av den, satsar stora summor pengar för att dels inte riskera minskade vinster och dels inte riskera att tvingas betala 100-tals miljarder kronor när det visar sig att de bär ansvaret för skador som följer av klimatförändringar (som nu tobaksbolagen gör vad gäller cancer). JA!
  • Är det troligt att alla världens regeringar, stiftelser, mm. ger anslag till forskning med enda syfte att visa att klimatet inte påverkas av människan. NEJ!
  • Osv, osv.

För att ställa upp en sådan lista ärligt och riktigt måste man först ha kommit över stadiet att klimat- och miljöfrågor generellt är vänsterideologi, drivs av globaliserad, styrs av IPCC, styrs av de som tjänar på att fossilindustrin minskar, etc, etc.
Citera
2019-10-11, 10:09
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsElectric
Visst är du grovt vänsterpolitisk? Enbart ett extremt jävla vänstermongo kan få in "diskriminering" i en diskussion om fysik. Det är ju sinnessjukt. Vad kommer härnäst? Att första huvudsatsen är ett patriarkiskt förtryck? Och att SB-lagen är en social konstruktion som förtrycker transsexuella fotoner?
Vad vackert stora vetenskapsmän som LifeIsElectric/hbphys/bottenslam uttrycker sig

Synd att den här jättekonspirationen som tydligen innefattar resten av vetenskapsvärlden, alla sidor på wikipedia, Nasa etc. har så förutfattade meningar som antagligen kommer att kosta honom nobelpriset i fysik.

Genialt att göra en så enkel modell som en stekpanna på en häll och bara räkna värme och nettoflöde och att en kall stekpanna inte kan värma en varm häll ...

Inte bry sig om sånt krafs och komplexiteter som att det är ett levande system i balans där det finns en sol och strålning med i bilden.

Nej, klipp bara likt Columbi ägg bort allt som inte passar in, släng det åt sidan och räkna på nettoflödet av värme mellan en stekpanna och en häll så blir allt så enkelt och begripligt ...

Atmosfären som stekpanna och jorden som häll - enklare kan det inte bli.

Tänk att inte en enda vetenskapsman på Nasa kommit på det ... och att varenda information på web:en gör misstaget att göra det mer komplext - även den mest kände klimatskeptikern Roy Spencer har helt fel om detta ...

Det är tydligen så enkelt att bara ett barn kan förstå det ...

Måste vara jobbigt för LifeIsElectric/hbphys/bottenslam att vara ensamt geni i en värld full av idioter ....

--------

Nu finns det dessvärre massor av länkar som behöver rättas ute på internet, googlade lite snabbt, här är några exempel :

Klimatförnekare som tydligen missförstått detta:

Klimatförnekares beskrivning

Dr Roy Spencer, den mest kände klimatförnekaren hyllar närmast ovanstående beskrivning

StackExchange:
Stack Exchange

Från mer seriösa källor:
Skeptical Science

Fysikforum

----

PS Söker man på detta med "second law of thermodynamics" och "greenhouse effect" så hamnar man ofta på klimatförnekarsidor, är det därför LifeIsElectric/hbphys/bottenslam tjatar om och om igen om detta ... att man ska komma in på de sidorna ? men de verkar ju inte alls hålla med honom (precis som alla andra) ... lite märkligt ändå ....

PPS Är LifeIsElectric sokm en knarkare som åker ut på motorvägen och utbrister:
"alla jävla idioter kör ju åt fel håll!!!!"
Citera
2019-10-11, 10:09
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Den lilla istiden skapades tydligen av människan. Kolonisering bidrog till att koldioxidhalten minskade med 3,5 ppm.

Before Global Warming, Humans Caused Global Cooling, Study Finds

Forskningsrapporten: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0277379118307261
Ja, det här är väldigt intressant, människan har alltså påverkat klimatet redan tidigare. Numera säger man dock att den lilla istiden inte var så global som man tidigare trodde, men ändå.

Européerna dödade alltså så många (med vapen och sjukdom) att deras områden växte igen. Skogar upp växte över fälten och sög i sig så mycket koldioxid att halten i atmosfären sjönk. Och kylan kom.
Senast redigerad av humanlife 2019-10-11 kl. 10:12.
Citera
2019-10-11, 10:13
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Halmgubbe! Jag har inte sagt att vetenskapen är skakig; jag har sagt att Greta et als. argumentering milt sagt är pseudovetenskap om inte direkt skadlig vilket jag faktiskt hävdar att den är på många olika sätt, varav uttrycket vi ser i olika videor är ett exempel på det. Kognitivt direkt kontraproduktivt då vi behöver framtidshopp och med det initiativ och framsteg framförallt inom energisektorn då den nuvarande "gröna" teknik vi har inte duger eller ens är grön i många avseenden.
Tror du att det är bättre att kalla vetenskapen för pseudovetenskap?
Citera
2019-10-11, 10:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Tror du att det är bättre att kalla vetenskapen för pseudovetenskap?
Det Greta predikar, ja. Här kan du få lite insikter av en riktig klimatforskare. Tyvärr bakom betalvägg men här är ett utdrag:
/…/
I medierna slog framför allt en tidningsrubrik igenom: »Klimathotet är värre än vi trott.« Formuleringen återkom i olika variationer flera år i rad, och används ännu. Ofta tillsammans med påståendet att klimatförändringarna accelererar. Den 12 maj 2009 gick till och med Svenska kyrkan ut i ett upprop med rubriken: »Mänsklig klimatpåverkan mycket värre än vi trott.« Artikeln skrevs under av bland andra ärkebiskopen Anders Wejryd, Naturskyddsföreningens ordförande Svante Axelsson och Johan Rockström.

Begreppet »värre än vi trott« slog också igenom i politiken. När jag söker i riksdagens register dyker versioner av frasen upp flera gånger i samband med klimatdiskussioner. Socialdemokraten Matilda Ernkrans sade den 7 juni 2011 följande: »Fru talman! Vetenskapen varnar för att effekterna av klimatförändringarna kommer snabbare och är värre än vi tidigare trott: uppvärmningen går snabbare, havsnivåhöjningarna blir större, issmältningen går snabbare.«

Men vid en närmare granskning verkar berättelsen om »värre« och »snabbare« sakna stabil vetenskaplig grund. Det menar Christian Azar, som själv suttit i IPCC och medverkat till dess rapporter:

Min grundläggande hållning är att klimatförändringarna inte är värre än vi trodde. Men det beror förstås på vad man menar. Om det är någon som aldrig har ägnat sig åt klimatförändringar, och som aldrig trodde på dem tidigare, och sedan läste första boken och sa: »Oj, det här var ju värre än jag trodde!« Ja, då är det ju en personlig bedömning av läget. Men vad gäller vetenskapen så skulle jag säga nej.

Att uppvärmningen skulle ha accelererat är heller inget som Azar håller med om.

– Nej, det tycker jag inte, säger han. Jag skulle aldrig uttrycka mig så. Det är inget man kan hitta något konsensusstöd för.

Christian Azar är professor vid Chalmers tekniska högskola och inriktad på energi och miljö. I sin roll som medlem av FN:s klimatpanel tillhörde Christian Azar dem som vann Nobels fredspris tillsammans med Al Gore. Han skrev 2008 den hyllade boken Makten över klimatet och blev utnämnd till Sveriges miljömäktigaste 2009. Christian Azar menar att IPCC:s rapporter, som speglar forskningen i världen, hela tiden blir bättre, samtidigt som grunderna inte skiljer sig så mycket från rapport till rapport. Temperaturen beräknas öka mellan 1,5 och 4,5 grader vid en fördubbling av mängden växthusgaser i atmosfären.

– En sak är värd att notera, säger han. Trots bättre datorer, trots bättre modellering, bättre förståelse av atmosfären och så vidare, så har det här osäkerhetsintervallet stått sig under de 30–40 år man har försökt att uppskatta det.
https://magasinetfilter.se/granskning/undergangen-ar-nara/
Citera
2019-10-11, 10:38
Medlem
arbetets avatar
Mer ur artikeln från förra inlägget. Ha, ha, som jag har försökt säga till er att det blir lite fel när Rockström som inte är klimatforskare utan agronom som sysslar med konsekvensanalys får en plattform för sina alarmistiska prognoser som inte har med verkligheten att göra:
/…/
I november 2012 släppte Världsbanken en klimatrapport med titeln: »Turn Down the Heat: Why a 4°C Warmer World Must Be Avoided.« Den slog ner som en bomb på de svenska nyhetsredaktionerna. Under loppet av några timmar spred i stort sett samtliga etablerade medier i Sverige att vi gick mot en fyragradig uppvärmning. I värsta fall redan till år 2060. »Den globala uppvärmningen värre än befarat«, menade SVT. »På väg mot dramatisk uppvärmning«, rapporterade SR. »Delar av jorden kan bli obeboeliga«, konstaterade Svenska Dagbladet. Miljöministern Lena Ek kommenterade: »Det här är allvar.«

Upphetsningen var på ett sätt begriplig. Rapporten var skriven av namnkunniga forskare på Potsdaminstitutet i Tyskland, på uppdrag av Världsbanken, och allt pekade på att det var en gedigen skrift.

Efter två dagar skrev några av Sveriges mest meriterade klimatforskare en debattartikel i DN. De kritiserade inte Världsbankens rapport i sig, men menade att den var misstolkad, vilket hotade forskarnas trovärdighet. Vad medierna hade missat var att rapporten framför allt var en konsekvensanalys, och inte en ny vetenskaplig utvärdering av klimatkänsligheten. Den försökte besvara frågan: »Vad kan tänkas hända om det blir fyra grader varmare?« De svenska klimatforskarna skrev: »Vi anser att medierna istället för att blåsa upp resultaten från enstaka publikationer borde ge särskild vikt åt den internationella fackorganisationen IPCC […] Nästa utvärdering kommer att offentliggöras i september 2013.«
(Ibid.)
Citera
2019-10-11, 11:02
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det Greta predikar, ja. Här kan du få lite insikter av en riktig klimatforskare. Tyvärr bakom betalvägg men här är ett utdrag:
/…/
I medierna slog framför allt en tidningsrubrik igenom: »Klimathotet är värre än vi trott.« Formuleringen återkom i olika variationer flera år i rad, och används ännu. Ofta tillsammans med påståendet att klimatförändringarna accelererar. Den 12 maj 2009 gick till och med Svenska kyrkan ut i ett upprop med rubriken: »Mänsklig klimatpåverkan mycket värre än vi trott.« Artikeln skrevs under av bland andra ärkebiskopen Anders Wejryd, Naturskyddsföreningens ordförande Svante Axelsson och Johan Rockström.

Begreppet »värre än vi trott« slog också igenom i politiken. När jag söker i riksdagens register dyker versioner av frasen upp flera gånger i samband med klimatdiskussioner. Socialdemokraten Matilda Ernkrans sade den 7 juni 2011 följande: »Fru talman! Vetenskapen varnar för att effekterna av klimatförändringarna kommer snabbare och är värre än vi tidigare trott: uppvärmningen går snabbare, havsnivåhöjningarna blir större, issmältningen går snabbare.«

Men vid en närmare granskning verkar berättelsen om »värre« och »snabbare« sakna stabil vetenskaplig grund. Det menar Christian Azar, som själv suttit i IPCC och medverkat till dess rapporter:

Min grundläggande hållning är att klimatförändringarna inte är värre än vi trodde. Men det beror förstås på vad man menar. Om det är någon som aldrig har ägnat sig åt klimatförändringar, och som aldrig trodde på dem tidigare, och sedan läste första boken och sa: »Oj, det här var ju värre än jag trodde!« Ja, då är det ju en personlig bedömning av läget. Men vad gäller vetenskapen så skulle jag säga nej.

Att uppvärmningen skulle ha accelererat är heller inget som Azar håller med om.

– Nej, det tycker jag inte, säger han. Jag skulle aldrig uttrycka mig så. Det är inget man kan hitta något konsensusstöd för.

Christian Azar är professor vid Chalmers tekniska högskola och inriktad på energi och miljö. I sin roll som medlem av FN:s klimatpanel tillhörde Christian Azar dem som vann Nobels fredspris tillsammans med Al Gore. Han skrev 2008 den hyllade boken Makten över klimatet och blev utnämnd till Sveriges miljömäktigaste 2009. Christian Azar menar att IPCC:s rapporter, som speglar forskningen i världen, hela tiden blir bättre, samtidigt som grunderna inte skiljer sig så mycket från rapport till rapport. Temperaturen beräknas öka mellan 1,5 och 4,5 grader vid en fördubbling av mängden växthusgaser i atmosfären.

– En sak är värd att notera, säger han. Trots bättre datorer, trots bättre modellering, bättre förståelse av atmosfären och så vidare, så har det här osäkerhetsintervallet stått sig under de 30–40 år man har försökt att uppskatta det.
https://magasinetfilter.se/granskning/undergangen-ar-nara/
Rubriken borde säga dig att artikeln att starkt vinklad och syftar till att kasta skit på den seriösa klimatvetenskapen. Jag vet sedan länge att du dras till sånt här språk för då får du något att anklaga klimatforskningen för. Men observera att "undergången är nära" inte kommer från vetenskapen! Du skapar halmgubbar på löpande band.

Om du däremot följer vetenskapen så skulle du lära dig något. Skulle inte det vara häftigt?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in