• 1
  • 2
2019-10-12, 18:29
Medlem
Är kvinna, 25 år och skall börja studera på universitet. Enda problemet är att jag inte har en egen bostad eller ett jobb.

Det finns 2 alternativ för mig nu:

1. Flytta till min partner som bor i Storbrittanien- han har ett eget hus och kan praktiskt sätt bo gratis.

2. Försöka hitta ett jobb i Sverige och bo i en sketig förort likt många studenter och kanske riskera att bli skjuten eller rånad.

Men nu till problemen med första alternativet:

UK lämnar EU inom kort tid vilket gör att jag behöver lägga ner tid på att hålla på med papper och måste söka universitet snart. (förhoppningsvis så får man stanna om man följer vad som skall följas för att få bosätta sig i UK)

Andra alternativet:

Kanske är det mer värt att bo i Sverige? Eller? Fri skola etc? Men LITEN risk att få lägenhet.

Vad hade ni gjort? MYCKET tacksam för hjälp då jag bokstavligt talat inte kan bestämma mig p.g.a överanalys.
Citera
2019-10-12, 18:35
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loyis
Är kvinna, 25 år och skall börja studera på universitet. Enda problemet är att jag inte har en egen bostad eller ett jobb.

1. Flytta till min partner som bor i Storbrittanien- han har ett eget hus och kan praktiskt sätt bo gratis.

2. Försöka hitta ett jobb i Sverige och bo i en sketig förort likt många studenter och kanske riskera att bli skjuten eller rånad.

UK lämnar EU inom kort tid vilket gör att jag behöver lägga ner tid på att hålla på med papper och måste söka universitet snart. (förhoppningsvis så får man stanna om man följer vad som skall följas för att få bosätta sig i UK)

Andra alternativet:

Kanske är det mer värt att bo i Sverige? Eller? Fri skola etc? Men LITEN risk att få lägenhet.

Vad hade ni gjort? MYCKET tacksam för hjälp då jag bokstavligt talat inte kan bestämma mig p.g.a överanalys.

Nu finns det ju många faktorer som jag inte känner till, men rent spontant hade jag nog stannat i Sverige i första hand, särskilt eftersom det finns så många frågetecken kring Brexit.

Risken att du blir rånad är väldigt liten, och risken att du skulle bli skjuten är närmast obefintlig.
Större risk då att du dör i en trafikolycka i Storbritannien...
Citera
2019-10-12, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nu finns det ju många faktorer som jag inte känner till, men rent spontant hade jag nog stannat i Sverige i första hand, särskilt eftersom det finns så många frågetecken kring Brexit.

Risken att du blir rånad är väldigt liten, och risken att du skulle bli skjuten är närmast obefintlig.
Större risk då att du dör i en trafikolycka i Storbritannien...

Jo, kanske var en överdrift där. Men boendemässigt så verkar det som att man behöver bo på gatan i Sverige.
Citera
2019-10-12, 18:41
Medlem
Jag hade bott med min partner. Allt annat är ju efterblivet, varför skulle man inte vilja vara tillsammans med sin kärlek liksom. Eftersom du inte har jobb är det lättare för dig att flytta till han än tvärtom.
Citera
2019-10-12, 18:42
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Jo, kanske var en överdrift där. Men boendemässigt så verkar det som att man behöver bo på gatan i Sverige.

Det beror ju på var du tänkte plugga och i vilken mån du är beredd att pendla en bit.
Ta Lund som ett exempel.
Att bo i Lund kan man i stort sett glömma, men är man beredd att pendla en halvtimme så kan du lätt få tag i en etta för runt 4-4,500:- i månaden i någon närliggande kommun.
Citera
2019-10-12, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Det beror ju på var du tänkte plugga och i vilken mån du är beredd att pendla en bit.
Ta Lund som ett exempel.
Att bo i Lund kan man i stort sett glömma, men är man beredd att pendla en halvtimme så kan du lätt få tag i en etta för runt 4-4,500:- i månaden i någon närliggande kommun.

Självklart finns det lägenheter, men tar det inte flera år att få dem? Eller är jag ute och cyklar?
Citera
2019-10-12, 19:29
Medlem
Tror inte brexit innebär något för studerande, det funkar ju prima att studera i USA, Australien osv.
Citera
2019-10-12, 19:51
Medlem
Citat:

Andra alternativet:

Vad har du tänkt studera? Vissa utbildningar inom exempelvis sjukvård ger legitimation som inte fungerar i hela Europa. Bra därför att plugga i det land som man tänkt leva i. Flera bekanta har pluggat 2 år i Sverige och något år utomlands. Min känsla är att utbildningen utomlands inte höll måtten och de är "sämre" rustade för att börja arbeta. Kanske ser fint ut på CV:t för ett otränat öga men när de börjar arbeta så märks det.
Citera
2019-10-12, 19:57
Medlem
AoE3#1s avatar
Jag tycker att du ska lämna den västerländska modellen. Du är snart 30 och det är för sent för dig att börja plugga. Åk till UK och bli en lycklig hemmafru, föd 4 barn åt din man och lev lyckliga livet ut. Håll hans mage full och hans pung tom.

EDIT: När jag läser det du skrivit och hur du skrivit måste jag säga att du inte är den vassaste kniven i lådan och bör därför verkligen inte "studera". Åk dit och bli en lycklig hemmafru.
Senast redigerad av AoE3#1 2019-10-12 kl. 19:59.
Citera
2019-10-12, 19:58
Medlem
Citat:
Självklart finns det lägenheter, men tar det inte flera år att få dem? Eller är jag ute och cyklar?

Pluggar du är det inga problem att få korridorsrum mer eller mindre direkt, åtminstone i Lund och Uppsala.
Citera
2019-10-12, 20:13
Medlem
A.Ericssons avatar
Givetvis flyttat till partnern. Märk väl dock att Storbritannien är ett riktigt skithålsland det med, på många håll även värre än Sverige.
Citera
2019-10-12, 20:18
Medlem
zorzes avatar
Citat:

Andra alternativet:

Flytta till din partner i uk.Ta sedan pappersarbetet därifrån med hans hjälp.Skapa ett liv med honom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in