Citat:
Ursprungligen postat av
lfh
Det ända objektiva sättet att tolka bra tycker jag bör vara 'lika bra som då'. Annars faller ju påståendet på första halvan "för kunde man leva bra på en lön". Att du kan leva som dom gjorde då, idag ser jag som en självklarhet. Det är mycket man tar för givet som man spenderar pengar på idag som inte gjordes då. Självklart bör vi prata om median inkomst/familjen i båda fallen.
Mycket bra inlägg. Det är väldigt svårt att jämföra då ingen idag skulle acceptera att ha samma ägodelar idag som man hade förr i tiden, om det ens är möjligt att klara sig. Idag är du i princip tvungen att ha en smartphone med mobilabonnemang, samt en dator med fast internetuppkoppling. Man måste nog göra en bedömning baserat på vad som är normalt i respektive årtionde. Det är t.ex. inte normal att inte ha dator idag, men det är ganska normalt att inte ha bil.
Det är i alla fall så jag tolkar tråden, och jag hoppas andra håller med. Alltså "För kunde en familj ha en normal tillvaro på en lön". Exakt vad som är normalt är såklart en tolkningsfråga, men jag tror de flesta kan hålla med om att det innebär följande:
Alla 2-3 barn har egna rum. Familjen har wifi, samt mobilabonnemang till alla som är gamla nog. Alla hushållsapparater så som kylskåp och ugn finns, och det finns pengar nog för att hemmafrun (eller hemmapappan om man vill vara modern) ska kunna laga en måltid om dagen, samt frukost. Denna familj har också råd med en enklare semester, så som att åka till någon campingplats inom Sverige. Allt detta är möjligt med ett vanligt jobb, så som slöjdlärare eller elektriker.
Det är alltså inte relevant att påpeka att någon extremt välbetald advokat klarar av det, utan det ska vara en genomsnittlig person.