2019-10-11, 18:14
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men vad innehåller den potentiella dealen? Kan DUP och ERG acceptera den!?

De förslag som varit uppe har ändå handlat om Nordirland så om detta är seriöst så räknar jag med att Boris kommer sälja ut Nordirland(dvs låta dem stanna i tullunionen).
Citera
2019-10-11, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
De förslag som varit uppe har ändå handlat om Nordirland så om detta är seriöst så räknar jag med att Boris kommer sälja ut Nordirland(dvs låta dem stanna i tullunionen).

Vilket väl var ett av kompromissförslagen som May kom med men som aldrig var uppe till omröstning pågrund av motstånd från DUP?

Boris har ju redan förlorat sin majoritet så han ser säkert inte stödet från DUP som livsviktigt utan satsar på att säkra en ny majoritet på egen hand efter valet.
Citera
2019-10-12, 08:16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Daily Mail försöker med ett kylskåpsexempel förklara det som de har uppfattat är planen:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7564899/How-journey-fridge-explains-Brexit-deal-work.html, idag

Ja, planen är att låta NI stanna i EU:s tullunion. Detta innebär att det blir en tullgräns med kontroller mellan NI och resten av UK. Jag har svårt att tänka mig att DUP och ERG kan acceptera det... men alla är väl så slutkörda nu och detta kanske de tycker är bättre än att brexit skjuts upp.
Citera
2019-10-12, 13:35
Medlem
Ondahamsterns avatar
Nu börjar erkännandet av att Storbritannien och dess befolkning kommer att bli fattigare efter brexit, men man har ändrat tonen nu till att börja påstå att man även kampanjade om att det skulle vara så. (videoklipp finns i twitter länken)

https://twitter.com/davidschneider/status/1182958704989097985?s=09
Citera
2019-10-12, 13:36
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Daily Mail försöker med ett kylskåpsexempel förklara det som de har uppfattat är planen:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7564899/How-journey-fridge-explains-Brexit-deal-work.html, idag

Ja, planen är att låta NI stanna i EU:s tullunion. Detta innebär att det blir en tullgräns med kontroller mellan NI och resten av UK. Jag har svårt att tänka mig att DUP och ERG kan acceptera det... men alla är väl så slutkörda nu och detta kanske de tycker är bättre än att brexit skjuts upp.

Det skulle funka om de gjorde Nordirland mer autonom, tänk en europeisk motsvarighet till Hong Kong
Citera
2019-10-12, 13:47
Medlem
wwrs avatar
Det hade jag inte trott. (Tullgräns vid sundet.)

Nästan lite grand som att UK ger upp en del av sitt territorium till terrorister. Det hade Thatcher aldrig gjort
Senast redigerad av wwr 2019-10-12 kl. 13:54.
Citera
2019-10-12, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det hade jag inte trott. (Tullgräns vid sundet.)

Nästan lite grand som att UK ger upp en del av sitt territorium till terrorister. Det hade Thatcher aldrig gjort
Thatcher hade inte gått med på Good Friday agreement heller.

Citat:
In 1999, the year after the Good Friday Agreement was signed, Lady Thatcher expressed her revulsion at the sight of "Irish terrorist murderers….flooding out of jail" as just one example of what she regarded as the erosion of Britain's way of life under Tony Blair's Labour government.

https://www.bbc.com/news/uk-northern-ireland-22074471

And the war drags on...med henne som PM. En oförståndig ledare ökar förtrycket. Vi får hoppas att Blow Jobsin kommit på bättre tankar om brexit.
Citera
2019-10-12, 15:32
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Thatcher hade inte gått med på Good Friday agreement heller.

https://www.bbc.com/news/uk-northern-ireland-22074471

And the war drags on...med henne som PM. En oförståndig ledare ökar förtrycket. Vi får hoppas att Blow Jobsin kommit på bättre tankar om brexit.
IRA verkar ju ha tagit hem spelet. Det är terroristerna som bestämmer hur Brexit genomförs. Helt i linje med EU:s maffiametoder.
Citera
2019-10-12, 15:35
Medlem
Citat:
IRA verkar ju ha tagit hem spelet. Det är terroristerna som bestämmer hur Brexit genomförs. Helt i linje med EU:s maffiametoder.
Helt i enlighet med Good Friday agreement. EU vill inte riskera freden på ön. I motsats till Blow Jobsin och alla brexitears, som ville ha en no deal brexit at any cost.
Citera
2019-10-12, 15:47
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Helt i enlighet med Good Friday agreement. EU vill inte riskera freden på ön. I motsats till Blow Jobsin och alla brexitears, som ville ha en no deal brexit at any cost.
Den EU-gubbe som förhandlade med Johnson anses väl representera 27 olika länders åsikter, varav Irland är 1/27, fast egentligen ingenting eftersom det är Macron som bestämmer.

Undrar om de irländska "frihetskämparna" egentligen gillar EU. Men tidningarna hakar väl upp sig på att ön nu "delas".
Senast redigerad av wwr 2019-10-12 kl. 15:49.
Citera
2019-10-12, 15:55
Medlem
Citat:
Den EU-gubbe som förhandlade med Johnson anses väl representera 27 länders åsikter, varav Irland är 1/27, fast egentligen ingenting eftersom Macron bestämmer.

Undrar om de irländska "frihetskämparna" egentligen gillar EU. Men tidningarna hakar väl upp sig på att ön nu "delas".
EU har sagt att de står bakom Irlands åsikt så att UK inte kan tvinga Irland till en överenskommelse som UK har gjort förr. UKs PM brukar besöka Merkel, Macron och Rutte.

Det har faktiskt ingen betydelse om de gillar EU. Det är GFA som är avgörande. Bara tanklösa britter riskerar GFA.
Citera
2019-10-12, 16:15
Medlem
wwrs avatar
Citat:
EU har sagt att de står bakom Irlands åsikt så att UK inte kan tvinga Irland till en överenskommelse som UK har gjort förr. UKs PM brukar besöka Merkel, Macron och Rutte.

Det har faktiskt ingen betydelse om de gillar EU. Det är GFA som är avgörande. Bara tanklösa britter riskerar GFA.
Måste ändå vara lite svårt för IRA att rekrytera, tycker jag i alla fall. Vad skall de ha för slogan?
"Aldrig mer brittiskt förtryck, lyd Bryssel istället"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in