2019-10-12, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Du har alltså inte öppnat en papperstidning eller ögnat igenom en nätupplaga på flera år?
Du känner heller inte till Svenska Akademiens kris, eller att Nobelpriset ställdes in i fjol?
Jag frågar av nyfikenhet.

Det händer väl att jag läser gratistidningar som man ibland får men då är det lokala nyheter.

Nej känner inte till akademinskris eller att nobelpriset ställedes in i fjol.
Citera
2019-10-12, 14:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
I alla fall står det i Expressen att han besökt henne på sjukhuset (vid något tillfälle tidigare ? ) och att hon satte stort värde på det. De kände inte varandra innan Akademin står det.

De har ju bråkat väldigt mycket. För något år sedan så var man ju antingen team Danius eller för Horace. Men de kanske blev vänner på slutet av hennes tid.
Citera
2019-10-12, 14:20
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Kan vi inte en gång för alla skrinlägga myten om att Danius skall tillskrivas äran för Dylans nobelpris?
Hon tillhör en senare generation, och har själv sagt att hon inte upptäckte honom förrän 2007 (!)när hon såg filmen I´m Not There. Hon tillstyrkte förvisso valet, men var inte drivande
Akademiens tre största entusiaster och Dylan-experter är Horace, Anders Olsson och Jesper Svenbro. De har alla både innan och efter priset förklarat varför han var värd det.

Nej, det kan vi nog vara helt överens om.
"Om Bob Dylan" verkar hon ha skrivit för att försvara valet av Dylan, det blev ju kritiserat även internationellt.
Mitt bestående intryck av Om Bob Dylan är den dåliga stämning som verkar ha präglat Akademien även före den stora skandalen. Danius skriver om hur Peter Englund ringde hem till henne och skällde för att hon inte gjort något åt/kommenterat Dylans tystnad.
Citera
2019-10-12, 14:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Det är fult att tala illa om de döda. Men hon måste vara den mest omskrivna katastrof-ledaren någonsin. Och jag kan inte minnas att hon någonsin sa något vettigt på TV. Hennes utseende, kläder, hur hon talade, allt var off. Ett stort mysterium ärligt talat. Knutblus?...
Citera
2019-10-12, 14:22
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
Det händer väl att jag läser gratistidningar som man ibland får men då är det lokala nyheter.

Nej känner inte till akademinskris eller att nobelpriset ställedes in i fjol.

OK, då förstår jag. Nobelpriset i litteratur ställdes in i fjol och i år delades det ut två priser i stället.
Sara Danius var ständig sekreterare i Svenska Akademien men avgick i protest under den stora skandalen. Det finns flera trådar om detta, där du kan bilda dig.
Citera
2019-10-12, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Fast också en subversiv marxist om man ska vara ärlig, eller hur?
Man behöver inte ha rätt åsikter för att vara lysande.
och vice versa
Citera
2019-10-12, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är fult att tala illa om de döda. Men hon måste vara den mest omskrivna katastrof-ledaren någonsin. Och jag kan inte minnas att hon någonsin sa något vettigt på TV. Hennes utseende, kläder, hur hon talade, allt var off. Ett stort mysterium ärligt talat. Knutblus?...

Hon fick oförtjänt mycket kritik bara för att hon var kvinna.
Citera
2019-10-12, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Nej, det kan vi nog vara helt överens om.
"Om Bob Dylan" verkar hon ha skrivit för att försvara valet av Dylan, det blev ju kritiserat även internationellt.
Mitt bestående intryck av Om Bob Dylan är den dåliga stämning som verkar ha präglat Akademien även före den stora skandalen. Danius skriver om hur Peter Englund ringde hem till henne och skällde för att hon inte gjort något åt/kommenterat Dylans tystnad.

Undrar vilka droger dom gick på när Dylan fick nobelpriset i Litteratur.
Citera
2019-10-12, 14:32
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Hon såg inte frisk ut. Är det någon som vet om hon var vegan?

Det har inte slagit dig att hon helt enkelt inte var frisk?! Tror inte du heller skulle se så frisk ut efter fem år med cancer, oavsett val av diet.
Citera
2019-10-12, 14:32
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil

Dylan är fantastisk och värdig priset. Hans musik och texter skjuter över huvudet på dig. Varför är ni medelmåttor alltid så säkra på er sak? Borde väl inte vara svårt (ens för er) att inse att ni saknar förmåga att plocka upp nyanser och subtiliteter i tillvaron(och därmed också i konsten och litteraturen).
Citera
2019-10-12, 14:34
Medlem
JH1960s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Det vill man inte veta. I övrigt har jag tyvärr inte läst några skrifter av denna dam Sara D. och jag kommer nog aldrig att göra det heller. Väldigt överskattade stollar som kan inte se att det som gäller i Sverige är en invasion. jag besökte Falköping i somras, jag vågade inte gå ut från hotellet för det var bara afrikanska killar överallt och araber som grälade med polisen för att få respekt, tack PK Södermalm!!

Väldigt trevligt vill jag inte säga.
Citera
2019-10-12, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Dylan är fantastisk och värdig priset. Hans musik och texter skjuter över huvudet på dig. Varför är ni medelmåttor alltid så säkra på er sak? Borde väl inte vara svårt (ens för er) att inse att ni saknar förmåga att plocka upp nyanser och subtiliteter i tillvaron(och därmed också i konsten och litteraturen).

Nyanser och subtiliteter. Tagga ner lite din översittare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in