2019-10-12, 13:59
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
I alla fall står det i Expressen att han besökt henne på sjukhuset (vid något tillfälle tidigare ? ) och att hon satte stort värde på det. De kände inte varandra innan Akademin står det.

Det låter som typiskt Horace. Horace och Sara rök ihop i sina yrkesroller. Men de skattar varandra högt personligen. De är båda intelligenta med stort hjärta och integritet.

Horace pratade en gång om begreppet "romantiker". Han hade kontemplerat det och insett att en romantiker är någon som önskar att världen ska komma till liv. Att människan ska börja leva det liv hon har fått istället för att stänga det ute(med makt, konventioner, strukturer etc).

Han hade insett att han var just en romantiker. Och det tror jag Sara var också. Hon ville se Akademin som en livslång gemenskap(vänskap) parallellt med det arbete det innebar.

De var egentligen väldigt lika, Horace och Sara. Fint att han hälsade på henne. Övertygad om att det var ett nära möte. Och typiskt Horace som sagt, han är en gentleman.
Citera
2019-10-12, 14:00
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
Nej, men det är inget ämne som intresserar mig helt enkelt, jag är inte så intresserad av att följa nyheter, gillar mer andra saker som matematik tex. Men om vem var hon då? Akademin? Är det folket som är ansvariga för SAOL?

Det stämmer att de verkar ge ut en bok i papper om olika ord i svenska språket.
Deras enda anspråk till internationell berömmelse är att till en författare per år den som skall få del av utdelningen från avkastningen från Nobels donation, handskakning av kungen samt en medalj.

För de som vill höra denna kulturdam berätta lite om ett av Sveriges mest otacksamma jobb någonsin m m så finns både sommar- och vinterprat på SR.se att ladda ner.
Citera
2019-10-12, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Det låter som typiskt Horace. Horace och Sara rök ihop i sina yrkesroller. Men de skattar varandra högt personligen. De är båda intelligenta med stort hjärta och integritet.

Horace pratade en gång om begreppet "romantiker". Han hade kontemplerat det och insett att en romantiker är någon som önskar att världen ska komma till liv. Att människan ska börja leva det liv hon har fått istället för att stänga det ute(med makt, konventioner, strukturer etc).

Han hade insett att han var just en romantiker. Och det tror jag Sara var också. Hon ville se Akademin som en livslång gemenskap(vänskap) parallellt med det arbete det innebar.

De var egentligen väldigt lika, Horace och Sara. Fint att han hälsade på henne. Övertygad om att det var ett nära möte. Och typiskt Horace som sagt, han är en gentleman.

Ett vidrigt ego snarare. Långt ifrån en gentleman.
Citera
Medlem
Bröstcancer.

RIP
Även om jag inte håller med henne politiskt så RIP. Hon har ju en ganska ung son också, har för mig att han är minderårig. Måste vara tufft för honom. Fördjävligt.
Senast redigerad av white.heavy.engine 2019-10-12 kl. 14:13.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Mata inte trollet. Kan man (nästan) stava till Max von Sydow har man nog koll på Danius också.
Tanken är väl att signalera att hon uppfattas som betydelselös.

Så för att man inte vet om en person så är man ett troll? Nej jag är inget troll, jag visste inte vem kvinnan var, man kan väl för bövelen inte hålla reda på alla personer?
Citera
2019-10-12, 14:13
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil

Nej, absolut inte. Han framstår som det i media för att de avskyr den värdighet och integritet som omöjliggör att han skulle styrka journalisterna medhårs. Därav försöken till karaktärsmord i alla tidningar.

Du har dock inte tillräckligt med abstrakt tänkande för att kunna avgöra det. Men kanske kan du ta till dig av lite visdom från någon som lever i mer intim symbios med verkligheten än vad du gör?
Citera
2019-10-12, 14:15
Medlem
Gud-Runars avatar
Hon hade ett effektivt unikt sätt att vinna diskussioner.

facebook.com/kultursverige/videos/1519839958049781/
Citera
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
Så för att man inte vet om en person så är man ett troll? Nej jag är inget troll, jag visste inte vem kvinnan var, man kan väl för bövelen inte hålla reda på alla personer?

Du har alltså inte öppnat en papperstidning eller ögnat igenom en nätupplaga på flera år?
Du känner heller inte till Svenska Akademiens kris, eller att Nobelpriset ställdes in i fjol?
Jag frågar av nyfikenhet.
Citera
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Hon var en marxist ut i fingerspetsarna. Hon hade t.o.m. doktorerat på ämnet.

Hennes kamp gick ut på att försöka störta Svenska Akademien inifrån. Hela metoo-kaoset kring Arnault m.fl. handlade knappast om kvinnors rättigheter. Det var snarare ett medel för att uppnå slutmålet, att få bort en av Sveriges äldsta och mest konservativa institutioner.

Att ge Bob Dylan litteraturpriset visade att Danius var ett barn av sin tid. Marxisterna på 70-talet ägnade sig nästan åt att dyrka Bob Dylan som en gud.

Saknad? Nää..

Kan vi inte en gång för alla skrinlägga myten om att Danius skall tillskrivas äran för Dylans nobelpris?
Hon tillhör en senare generation, och har själv sagt att hon inte upptäckte honom förrän 2007 (!)när hon såg filmen I´m Not There. Hon tillstyrkte förvisso valet, men var inte drivande
Akademiens tre största entusiaster och Dylan-experter är Horace, Anders Olsson och Jesper Svenbro. De har alla både innan och efter priset förklarat varför han var värd det.
Citera
2019-10-12, 14:16
Medlem
SnilleFixs avatar
Cancern måste utrotas, det dödar för mycket folk.
Citera
2019-10-12, 14:16
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Hon hade ett effektivt unikt sätt att vinna diskussioner.

facebook.com/kultursverige/videos/1519839958049781/

Ja se det där pajaseriet hade jag oerhört svårt för. Men "Gittan" gick uppenbarligen hem i stugorna.
Citera
2019-10-12, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil

Känns som en fake-gentleman som Jean-Claude.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in